Gå til innhold

Min 540iA Touring 94mod //solgt//

Share

Anbefalte innlegg

Nei, det så ikke bra ut..huff, men det blir vel bra etterhvert :) selvom jeg er litt lei av å skru på den, men lærer jo mye da!

Hehe, da har du nok sett den i live ja ;)

Eneste er at den er litt høy på fronten, men skal la den være sånn i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var kassa fikset!!! :)

Tok 4 månder og kassa var nede 2 ganger og ventilhuset 4 ganger!

Så overhalinger av automatkasser 5hp30 kan jeg ta meg av framover, hehe :)

Ble til slutt bra, er muligens litt lite olje på kassa da jeg kjøpte 10liter og det ble jo borte litt hver gang jeg tok ned ventilhuset og kassa og det ska gå mellom 9 og 11 når du bare bytter kulene. Skal bestille 10liter og bytte olja igjen for å være på den sikre siden, den funker ihvertfall fint nå.

Kostet jo litt til slutt, i tillegg måtte jeg kjøpe nye motorfester og girkassefester da disse var revnet av! Trangt å bytte disse ja..

Ble ca 15.000 i deler og olje inkl 10 liter til som jeg bestiller idag.

Nå håper jeg at bilen skal gå en stund uten problemer!

Eneste jeg skal bytte nå er å sette i ny vindusviskermekanisme, og litt ac schnitzer pedaler og chorm ringer i instrumentet :)

Bilder kommer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det slike automat problemer med 740 e38 også eller har de en annen kasse.

De har samme kasse ja. Vet ikke om alle årsmodellene har det men ihvertfall 94-96

Men er egentli bare og bytte kulene visst bilen nærmer seg 200.000km så blir det ikke å skje det som skjedde med meg.

Kassa er meget bra og en av de sterkeste zf har laget visstnok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

digg at det endelig ble fikset.. kassa mi røyk ved rundt 180 000km.. kjører fortsatt rundt uten revers da men.. ipåvente av girkasse som ligger hos tollpost. (pokker så treige.. jeeezz) får ringe dit imorgen å høre.. mye som til slutt var gåent hos deg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kassa fikset!!! :)

Nå håper jeg at bilen skal gå en stund uten problemer!

Eneste jeg skal bytte nå er å sette i ny vindusviskermekanisme, og litt ac schnitzer pedaler og chorm ringer i instrumentet :)

Bilder kommer da :)

Hadde du orka å lage en liten "Howto" ang den vindusviskermekanismen som du skal skifte?

Skal til med det samme (skulle hatt gjort det i lang tid egentlig...), men om du gjør det om få dager hadde det vært konge å få noen bilder av operasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var kun drevet til revers som var gåent, kosta 8000,- svenske fra lundbergs.. pluss kulene og olja før vi fant ut feilen.

Tar ned kassa på litt over halvtimen nå :) hehe

Har og satt på 2stk racekatalysatorer og 2 1/4 doble rør til ei supersprint potte...Ble en hæææærli lyd, muligen litt i meste laget på langkjøring spesielt den hærlie buldringa når man ligger på lavt turtall og cruiser.

Må vel få til en snutt med lyd så snart været blir bra.

Ang vindusviskermekanismen:

Ja, kan se hva jeg får til :) kan da ikke være så vanskelig, sikkert litt knot, mener jeg har gjort det på en e30 engang for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det mikke1981 :) meget fornøyd med innredningen, har fått på chromeringer i instrumenetene og ac schnitzer pedalsett så da er det bare å få lakka listene igjen.

Slenger ved noen bilder av noen smådeler i girkassa :)

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photobucket

En av de nye katalysatorene, litt mindre enn de orginale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg fant også tipset på autopower.se og fikset min 540 Touring via nye kuler fra Sverige for ca 3-4 år siden. Det morsomme er at BMW her i Norge ikke har peiling på dette; da jeg spurte på verkstedet hos min lokale forhandler (den hadde begynt å tulle med reversen) sa de at man måtte kjøpe nye sentral til ca 12000,-

Det virker ikke som om det er noe å vente på dersom man har denne kassa - gjør det heller før enn siden dersom bilen har gått over 150k. I mitt tilfelle hadde det ikke fått noen "følgefeil" og kassa fungerer prikkfritt den dag i dag.

Det burde være en sticky ett eller annet sted som advarer kjøpere av 540/740/750/840/850 med den kassa om problemet.

Jeg betalte dog kun 300 for kulene i Sverige - leste jeg 1000 her så synes jeg det var en drøy stigning på 3 år. En annen mulighet er jo rett og slett å gå til noen som selger kulelager og finne metallkule i riktig dimensjon - men da sliter man vel med at man ikke har ny pakning til sentralen.

Det jeg i alle fall vil anbefale dere 540/740/840 gutta om på det sterkeste, er å også sjekke det tipset om at oljepumpa til motoren løsner etter ca samme km stand. Etter at girkassa var fikset på en kveld til 300,- samt oljen som jeg fikk sneket meg til å kjøpe av min lokale BMW forhandler, så var jeg såvidt fornøyd og glad at jeg hadde funnet girkassa, at jeg tenkte: det er ikke dumt å sjekke dette også, de hadde jo spikeren på hodet med girkassa.

Selv om det er litt mer jobb å plukke ned bunnpanna, så var det jammen verdt det. Når jeg åpnet, så ganske riktig: det var 1 skrue igjen som holdt oljepumpa - de andre lå i bunnpanna og koste seg :shock:

Dette hadde jeg ALDRI oppdaget før det var for sent om jeg ikke tok jobben å skru av bunnpannen nettopp for å sjekke det. Ta en titt på dette mekartipset hos autopower.se om du har denne motoren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nadar, fint innlegg over og velkommen til bimmers. To fine biler du har :) Hadde m5 jeg også ifjor, men dama ville ha bmw så da ble det bil som hun kan bruke fram og tilbake til jobb, med automat og asc, som m5en ikke hadde :)

Ja, på kulene har prisen steget kraftig, men det har vel sannsynligvis også etterspørselen.

Generelt bmw forhandlere vet ikke mye om gamle bmwer, det er noe som jeg har oppdaget iløpet av mange år med bmw.

Da er jeg glad for å være forumbruker diverse plasser, visst ikke kunne det blitt en dyr avfære med kassa og med oljepumpa mi som og bare hang i en bolt.

Kassa mi har fungert prikkfritt nå et par tusen km og håper den fortsetter med det..

Nå står den deriomt da servohjulet delte seg og tok med seg reima samtidig, får delene imorra heldigvis..

Noen som vet ca når strammerne til kjede skal byttes? Syns jeg har en liten rasling eller lyd der, men er ikke helt sikker på om det kommer fra kjede ennå.

Slenger ved noen bilder av litt oppshining innvendig..

chromringer540

acpedaler540

bakset2540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...