E30 ex Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Det er nok ikke så enkelt. Om du vet at naboen fyllekjører og vil ha ny front på bilen din, så kan du ikke bare kjøre rett inni han og tro at han får skylden. Du må nok pent ta kostnad og skyld. Men så må han i etterkant stå til rette for fyllekjøring med de straffer det innebærer. Likedan om du kjører i 50 i 50 sonen og en kar krysser midtlinjen og frontkoliderer med deg, da får ikke du skylden for ulykken fordi det stod en større motor i bilen din enn vognkortet tilsier. Problemet kommer når effektøkningen/vektøkningen kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken, da kutter de nok livlinjen ganske fort. Om det hadde vært så enkelt som at du er uten forsikring om du har endret effekten, da kjører det 400 000 dieselbileiere rundt som tikkende gjelsoffer (chipping,bokser) Så følger du trafikkreglene og er aktsom og defansiv i trafikken har du nok ikke problemer med dette, men det er vel ikke slik de fleste med ikke godkjennte effektmonstre oppfører seg i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Det her gikk på motor i bil.. IKKE ombygd... Har du en ombygd bil, fair enough.. Da har du sannsynligvis tilpasset bremser etter motor iht fabrikantens krav. Om du derimot putter en 325 motor i en 316 forså å gi f.... i alt annet, da kommer du til å få ett styggelig større problem.. Misforstå meg rett.. Om du driver å meier ned folk er jeg ikke glad for at du gjør det.. Poenget er vel heller at om det er gjort modifikasjoner på kjøretøy som ikke står i stil med fabrikantens type godkjenning av kjøretøyet, så kjører du ett ulovlig kjøretøy. Og farter du etter veien i ett ulovlig kjøretøy, så skjønner du jo det at du egentlig ikke har noe der å gjøre. Å er du likevel der, så er det jo medvirkende til årsaken, at du er der, noe du ikke burde vært om du hadde følgt loven in the first place. Da spiller det ikke noen rolle om du lå i 80, hvis den bilen du kjører ikke burde finnes? Følte bare for å presisere meg littNår det gjelder regress krav: Kompis av meg har fyllekjørt og kondemnert to ganger. Fikk regress begge gangene. Når det gjelder regress ved ulovlig kjøretøy, så har jeg ingen konkrete svar, men om noen her har ett så godt forsikringsselskap at de mener selskapet deres bare betaler ut penger, når de er lurt til å forsikre ett kjøretøy som ikke er godkjent, så viol jeg gjerne bytte.. Mine forsikringsselskap er det ett sant helvette å få ut penger fra. Folk Sliter med å få utbetalt penger på en vanlig skade! Hvorfor i all verden tror du det er noe lettere å få dekt en hel skade når du kjører med en bil de SLETTES ikke har forsikret iht spesifikasjoner.. Ulovlig bil. Ikke gyldig forsikring.. Du tror de gladelig betaler ut livs-forsikringssummer og eller? Jeg skjønner at det gjelder å holde bilen sin 110% original da, eventuelt få alt godkjent i vognkortet. Hvordan stiller du deg til felger, senk, styling, motortrim som ikke synes (kammer, porting osv)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Nå syns jeg det er mye surr her! Topic er "bøter for ulovlig motor", som jeg antar betyr større motor enn det som står registrert i vognkort, og opplyst i henhold til forsikring! Ved en eventuell ulykke så vil man jo IKKE automatisk få skylda/ansvaret for det som har skjedd bare pga større motor. Hvem som har ansvaret/skylda for ulykken avklares på vanlig måte først! Men hvis bilen undersøkes, og man finner ut at det er større motor enn registrert, og dette eventuelt kan settes i forbindelse med ulykken, ja da har man fått seg et ekstra problem! Og i tillegg da, så vil nok politiet, biltilsynet og forsikringsselskapet ta affære med deg i etterkant! Men at man automatisk får skyld i en ulykke pga ulovlig motor, NO WAY! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 En annen ting var att det var han som bygde om bilen som fikk problem ikke han som eide bilen når den ble stoppet. Sikker på det? Trodde det alltid var sjåførens ansvar att bilen var i forskriftmessig stand? Låner du bilen til en kompis, og ett lys har gått, så er det du som sjåfør som får boten. Det er alltid fører som har ansvar for bilens stand, men har man ikke selv foretatt ombyggingen lemper man det videre på forrige eier via anmeldelse.. Det som skjedde her var att motoren ikke var tollet inn og da gikk tollmyndighetene inn og sporet opp han som hadde tatt inn motoren og delte ut en klekkelig bot i tilegg til att han måtte betale Moms for antatt verdi på motoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Motortrim: Ja hvis alt annet er dimensjonert etter dette. Som sagt, ja til ombygging. Respekterer folk som bygger om biler. Styling: Se på mitt prosjekt. Har hatt litt av hvert. Har nå gått over til å 100% Originalt evt. Rieger godkjent med Tüv papirer. Senking: Hva er vitsen med å senke om du må av og på ved hver EU kontroll?? Kan man ikke heller betale det det koster for godkjente testede varer? Felger: Spørs hvor store felger. I mitt vedkommende har jeg hele tiden til nå lett etter felger til BMW E36 i størrelsen 11x18 bak og 9,5x18 foran. Når dette ikke har latt seg gjøre (ringte SAMTLIGE hovedimportører av felger i Norge. Ringt Rieger, Tronrud, Stenshagen, og til og med snakket med Mike Teig ved Tüv Automotive abteilung i Tyskland. Det nærmeste jeg kom var Keskin sine KT1 felger min ikke nærme nok mine dimensjoner. Har derfor begynt å oppgradere understell og bakstilling på min bil til å trygt kunne tåle den påkjenning en sporviddeforandring på Oppmot 8,4 cm krever. Har snakket med BMW, Tronrud og fått en pekepinn. Har selvfølgelig snakket med BT og er i per i dag kontakt med TÜV for å få enhetsgodkjent dette der nede. Fornøyd med svar? Ellers må jeg understreke at jeg respekterer alle sine meninger. Og min mening er kanskje like sær som original-polizei sine meninger når det kommer til mye. Jeg liker å ha mine ting i orden. Og forøvrig var jeg litt morgengretten da jeg skrev innlegget i dag tidlig. Uansett står jeg for det jeg mener. Når det kommer til å ha råd eller ikke råd. Skal du ha M3 så kjøp deg en godkjent ombygd eller original, eller gjør det sjøl. Men ikke ta en 318, klin i en motor og det som trengs for å få bare hjula til å gå rundt, smell på ett M emblem bak og tro at du er kul.... Edit: Legger til her at en ting er å trimme en motor utover det som bremser osv er godkjent for, og å holde seg innenfor de dimensjonene bilfabrikanten har lagd understell og bilen generelt utifra, en helt annen ting er å bryte de dimensjonene. Desverre er det alt for få som bryr seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Det her gikk på motor i bil.. IKKE ombygd... Har du en ombygd bil, fair enough.. Da har du sannsynligvis tilpasset bremser etter motor iht fabrikantens krav. Om du derimot putter en 325 motor i en 316 forså å gi f.... i alt annet, da kommer du til å få ett styggelig større problem.. Misforstå meg rett.. Om du driver å meier ned folk er jeg ikke glad for at du gjør det.. Poenget er vel heller at om det er gjort modifikasjoner på kjøretøy som ikke står i stil med fabrikantens type godkjenning av kjøretøyet, så kjører du ett ulovlig kjøretøy. Og farter du etter veien i ett ulovlig kjøretøy, så skjønner du jo det at du egentlig ikke har noe der å gjøre. Å er du likevel der, så er det jo medvirkende til årsaken, at du er der, noe du ikke burde vært om du hadde følgt loven in the first place. Da spiller det ikke noen rolle om du lå i 80, hvis den bilen du kjører ikke burde finnes? Følte bare for å presisere meg littNår det gjelder regress krav: Kompis av meg har fyllekjørt og kondemnert to ganger. Fikk regress begge gangene. Når det gjelder regress ved ulovlig kjøretøy, så har jeg ingen konkrete svar, men om noen her har ett så godt forsikringsselskap at de mener selskapet deres bare betaler ut penger, når de er lurt til å forsikre ett kjøretøy som ikke er godkjent, så viol jeg gjerne bytte.. Mine forsikringsselskap er det ett sant helvette å få ut penger fra. Folk Sliter med å få utbetalt penger på en vanlig skade! Hvorfor i all verden tror du det er noe lettere å få dekt en hel skade når du kjører med en bil de SLETTES ikke har forsikret iht spesifikasjoner.. Ulovlig bil. Ikke gyldig forsikring.. Du tror de gladelig betaler ut livs-forsikringssummer og eller? Jeg skjønner at det gjelder å holde bilen sin 110% original da, eventuelt få alt godkjent i vognkortet. Hvordan stiller du deg til felger, senk, styling, motortrim som ikke synes (kammer, porting osv)? Det har jo ikke noe og si om trim er synlig eller ei, det er selve motor-effekten det først og fremst går på! Hvis denne er større enn oppgitt i vognkort og forsikring, altså ikke reg/godkjent, så havner man i trøbbel i de fleste tilfeller! For hvis det er en ulykke, og politiet går gjennom kjøretøyet i etterkant for å sjekke etter skader og/eller eventuelt lete etter mulig tekniske spor, så er jo f.eks en turbo ganske synlig under panseret! det samme med en kompressor, og andre ting som er med på og øke effekten! Når det gjelder felger og senk så er det jo klare retningslinjer for hva som er lov og ikke lov! Men som sagt, de som ikke har råd bør la være Endrer man motorstørrelse (les: større) så må man tilpasse hele drivverket og bremser og bilen etc etter den nye effekten! og selvfølgelig få dette godkjent! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Hva da med de som har bygd om en bil til komplett M3/M5 men ikke godkjent dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 ikke godkjent er IKKE godkjent uansett hva man har ombygd til! det er ulovlig... NB! jeg skriver bare slik loven er, tro ikke at jeg er så "gestapo" som jeg kan virke som hehe Sålenge motorstr og bremser og alt annet står i forhold til hverandre, altså at det er driftssikkert og "trygt" å kjøre med, så er det helt greit for meg, men i lovens forstand så er det ulovlig, desverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Jeg betrakter meg selv, som de som står i samme "bås" som skillbill.. Så lenge alt er riktig dimensjonert er det trygt selv om jeg helst ser at man tar seg trøbbelet med å godkjenne det.. Desverre er det mye dette nazilandet ikke godtar uansett, og mange ting er ironisk nok ikke like streng i tyskland som ellers er ganske nøye på ting. Dette har jeg selv opplevd ifm TUV papirer på felger i de dimensjonene jeg er ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Dere 2-3 det gjelder her kan ikke oppriktig talt mene at dersom to 320-registrerte biler kjører i rett linje i 50km/t og kjører over en person som løper ut i veien, og det viser seg at den ene hadde en S-motor, så får han automatisk skylden mens han andre ikke?? 320-bremsene skal klare å bremse like bra fra 50 på begge bilene! For all del, jeg er selvfølgelig for ombygginger hvor bremser og alt står i stil, men en original 320 går også 50km/t, og en 320 med S50-motor kan også kjøres som en 320. Dessuten er det riktig som en lenger oppe her sier - forsikringsselskapene ordner alt med en gang, så blir det en eventuell sak for ettertiden hvorpå forsikringsselskapet eventuelt må bevise at økt effekt/ombygging har vært medvirkende årsak til ulykken. Ved fyllekjøring er blodprøve fra politiet rimelig greit bevis.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bbmw Skrevet Mai 4, 2007 Share Skrevet Mai 4, 2007 Eg har vært med på fleire ulykker med trimma motorsykkel, å aldri har politiet eller forsikringsselskapet sjekket sykkelen for trim. Dette var i tilfelle bil dere diskuterte. Har heller aldri høyrt om folk som har blitt sjekka av politiet eller biltilsynet/forsikringsselskapet etter krasj (for økt effekt..). Men selvfølgelig turbo/kompressor osv er veldig synligt. Men egentli er jo "kn filter" like ulovlig, å da er det vel igrunn samme kor grovt man har trimmet hehe om man har lagt på 1hk (la oss si det) med kn filter/modifisert eksos eller 100hk med turbo, så er det jo fremdeles ulovlig (så lenge det ikkje er godkjent). 15% økelse godkjennes somregel uten problem, men det er forskjell på godkjent/ikke godkjent! Men til alle dere som skal modifisere, godkjenn det! For all del, det har eg tenkt å gjøre med min 320 turbo også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå