Gå til innhold

Oppskrift på EU kontroll.


albjorkl
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min skal snart på EU kontroll.

Er det noen som kan gi meg en enkel oppskrift/sjekkliste som jeg kan bruke når jeg skal gå over bilen før den skal inn? Er noe dritt å ikke gå igjennom.

-------------------------------------------------------------------------

Har også hørt at:

Det er fult lovlig å ha felger som "stikker" ut forbi hjulbuen. (mine gjør det)

Men da skal ikke det ytterste dekk sporet stikke utfor. Da har de ingen grunn til å klage på EU-kontroll.

Stemmer det?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det om felgene. Men spørr om det er noe dere ikke skjønner.

Takker for alle svar.

Mvh Aleksander Bjørklund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå så my inn på hva slags hjul som er godkjent og ikke for det vet jeg ikke så mye om...

Men sånn lettest hvis du vil sjekke litt selv før eu kontroll så kan du jo

- Sjekke at alt av lys virker

- Batteriet sitter fast

- Hvis lekkasjer noe sted kan du vaske bort da. Så kanskje du slipper unna.. (uansett anbefales det å reparere hvis det er lekkasjer da!)

- Sjekke at hjulene du har på har godkjente dekk.

- Alle hjulboltene er i.

- Stolene sitter fast og ingen løse bolter.

- Ut å ta noen saftige nedbremsinger så kanskje bremsene blir mere jevne når de tar bremsetest. (trenger ikke være problem uansett da)

Ellers bør du egentlig vite om det er noe feil.. for sjelden en blir stort overrasket hvis en har sett litt på bilen sin selv. Slakker og slikt bør du greie å høre når en kjører da..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å for all del, ta en god vask av bilen før du leverer den. Å komme med en "shabby" E30 med masse styling gjør dem nok skeptiske, men hvis den er fin å ren og ser velholdt ut vil de mest sannsynlig se litt lettere på bilen. Førsteinntrykk er viktig! Få bilen til å se ut som den er bra vedlikeholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lærte noe om EU kontroll som jeg ikke visste; nemlig at de ikke hadde lov til å ta i bilen. Altså f.eks skrape av tectyl fra bremserør eller ta av hjul for å sjekke bremseklosser.

Ellers er det lurt å sjekke

* alle lys

* tett eksos

* oljelekasjer

* varseltrekant

* håndbrekk

* frontrute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

felgen kan IKKE stikke utafor hjulbuen. er lov i tyskland, sålenge mønsteret er innenfor skjermen(er vel sånn tyskerstrekk så verdens lys), og mange tolker at da evnt. tüv-godkjente felger er lovlig i Norge selvom de går utafor skjermen. men slik er det ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lærte noe om EU kontroll som jeg ikke visste; nemlig at de ikke hadde lov til å ta i bilen. Altså f.eks skrape av tectyl fra bremserør eller ta av hjul for å sjekke bremseklosser.

Ellers er det lurt å sjekke

* alle lys

* tett eksos

* oljelekasjer

* varseltrekant

* håndbrekk

* frontrute

Den var ny for meg. Når jeg har tatt eu kontroller har jeg brukt et flatt skrujern og skrapt på rust på bremserør. får jeg fin og blank metallripe går den igjennom. Får jeg en brun gravrust ripe går den ikke igjennom. Man trenger ikke ta av hjul for å skjekke bremseklosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke før etterpå at det var en ENKEL oppskrift Albjorkl var ute etter He-he.....

Men i allefall der er hele pakken, mener man seg urettferdig behandlet osv kan det være greit å lese igjennom og ha utskrift i bilen.

Det er engang slik at kunnskap er makt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lærte noe om EU kontroll som jeg ikke visste; nemlig at de ikke hadde lov til å ta i bilen. Altså f.eks skrape av tectyl fra bremserør eller ta av hjul for å sjekke bremseklosser.

Ellers er det lurt å sjekke

* alle lys

* tett eksos

* oljelekasjer

* varseltrekant

* håndbrekk

* frontrute

Den var ny for meg. Når jeg har tatt eu kontroller har jeg brukt et flatt skrujern og skrapt på rust på bremserør. får jeg fin og blank metallripe går den igjennom. Får jeg en brun gravrust ripe går den ikke igjennom. Man trenger ikke ta av hjul for å skjekke bremseklosser.

Når man har eu kontroll på en bil så har man ikke lov og skrap av noen ting eller ta av ting for å kom seg dit.

Det burde du ha vest siden du tar Eu kontroll. Jeg har tatt mange Eu kontroller opp igjenom årene. og sånt er fy fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg lurer på da. vis det er gjennomrusta og er farlig å kjøre med. er det ikke bare bra at de kan skrape litt å skjekke? istedenfor at du kjører avsted og tror at alt er gull gull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok lov å skrape på bremserør som er fulle av tectyl, går ikke an å se tilstanden på bremserør gjennom et tjukt lag tectyl. Dette har jo med sikkerhet å gjøre, bemser er jo det viktigste på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi/dem har faktisk ikke lov å skrap bort noe så helst. tectyl har vårti lagt der for at den skal beskytt og vist det kommer en kar å skraper der så er det gjort. samma vist det kommer en kar å skraper bort lakken på bilen din. ka som ville ha skjed da? lakk og beskyttelse lag skal ikke fjærnes under EU kontroll. sånn er det og sånn blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...