Gå til innhold

Ønsker bedre lyd i 1992 E36 Sedan 325is


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 1992 E36 Sedan 325is som jeg restaurerer til 100% original stand. Jeg ønsker imidlertid bedre lyd. Det står et tidsriktig (1992)Nakamichi-anlegg med separat forsterker og CD-veksler i bagasjerommet. Lyden var sikkert veldig bra i 1992, men kan ikke måle seg med originalanleggene (største type) i de to andre BMWene jeg har (2000 323i Cab og 2007 330d Coupe). Jeg tenker på å sette inn en ny kombinert radio/CD spiller i front og bytte alle høyttalerne. Jeg ønsker imidlertid ikke at det skal synes at høyttalerne er byttet.. Hjelper det å bytte ut originalhøyttalerne og hva er det beste jeg kan kjøpe (og hvor)? Trenger jeg separat(e) forsterkere? CD veksler er ikke viktig for meg.. Håper på gode råd!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god cd-spiller og 4 gode høyttalere tror jeg holder til ditt bruk ut ifra det du har beskrevet over. foran lønner det seg å kjøpe et komponent sett med separat diskant og mellomtone. Størrelsen som passer foran på e36 e 5,25". Så kan du fjerne høyttaleren på dørtrekket og lime diskanten til gitteret til originalhøyttaleren f.eks slik at det ser originalt ut :)

Hvis dere har Bilradiospesialisten i Tønsberg anbefaler jeg å ta en tur dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mexos,

Takk for råd! Var inne på hjemmesidene til Bilradiospesialisten og fant disse: Polk/MOMO MMC-5250 Component System..

Hva med høyttalere bak? Burde selvsagt visst dette, men spør alikevel: hvor mange høyttalere er standard i min 325 E36? 6? Hva er størrelsen på høyttalerne bak i hattehyllen? Takknemlig for svar..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mexos,

Takk for råd! Var inne på hjemmesidene til Bilradiospesialisten og fant disse: Polk/MOMO MMC-5250 Component System..

Hva med høyttalere bak? Burde selvsagt visst dette, men spør alikevel: hvor mange høyttalere er standard i min 325 E36? 6? Hva er størrelsen på høyttalerne bak i hattehyllen? Takknemlig for svar..

Mvh

Hei igjen :)

Er vel 2 høytalere bak og et komponentsystem foran bestående av 1 bass/mellomtone høyttaler i gulvet og en diskant i dørtrekket. Hvis du har 2 høyttalere i dørtrekket har du original hifipakke fra Bmw og har da altså 3-delt komponentsett foran kontra 2-delt.

Tror det er 5,25" bak i e36 sedan også. kan skjekke på min sedan først på onsdag da den står på bømlo som er litt vel langt unna trondheim :lol:

Uansett så trenger du ihvertfall bare en vanlig cd-spiller til å drive alle da alle høyttalerne foran er koblet via delefilter osv så de trenger bare 2 utganger (høyre og venstre foran) og de bak trenger også kun 2 utganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mexos,

Takk for utfyllende svar! Fint om du vil ta deg bryet med å sjekke hva slags høyttalere som er bak så jeg kan få bestilt riktig type/størrelse. Min E36 sedan står i garasje på jobben. Skal sjekke i morgen om d er 1 eller 2 høyttalere i dørtrekket. Igjen tusen takk for god informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mexos,

Takk for utfyllende svar! Fint om du vil ta deg bryet med å sjekke hva slags høyttalere som er bak så jeg kan få bestilt riktig type/størrelse. Min E36 sedan står i garasje på jobben. Skal sjekke i morgen om d er 1 eller 2 høyttalere i dørtrekket. Igjen tusen takk for god informasjon!

Den er grei. Skal måle på Onsdag når jeg reiser nedover Hvis ingen her inne har gitt deg no svar på det innen den tid. De bak står vel i en egen kasse så det er mulig du må modifisere litt for å få de nye på plass i originalkassen. Dette finner jeg ut når jeg ser på bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe som funker merkbart bedre enn orginalt bør du gå for ekstern forsterker ikke kjøre dem på cdspilleren da dette blir for spedt.

Spørs jo veldig hva han ønsker av lyd det da. Iogmed at han virker fornøyd med det originale lydsystemet i sine nyere biler vil nok en cd-spiller med kraftig innebygd forsterker holde til hans bruk. Men det vil selvsagt gi enda bedre lyd å bruke en ekstern forsterker, men det kan han eventuelt sette inn i ettertid hvis han ikke ble helt fornøyd. Jeg vill som sagt prøvd kun med cd-spiller først. En annen ting som kommer inn i bildet når man monterer ekstern forsterker er turtallssus. Det er veldig lett å få og litt vanskeligere å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...