///MoePower Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Her er det alle mot 1 hvorav TheBirg er 1, og for lengst har tapt, er det ikke ganske innlysende da når så mange sier deg i mot? Hvor har du din motorerfaring fra TheBirg?
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 fysikk er vel kanskje den neste boka du burde ta for deg eller "thebirg" den har du tydelig ikke lest før
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Alle mot 1! jeg er med resten av gjengen. Selve svinghjulet lager ikke egen energi! Den påvirkes av annet legme som gir den energi! Som momoe sier. Tyngen på den svinghjulet sier jo igjen bla bla bla hvor lenge den klarer og holde på energien.
///MoePower Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Riktig Azeton, tyngden på svinghjulet avgjør bare hvor lenge det kan holde på energien, ikke hvor mye energi det "skaper" slik som TheBirg sier
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 vekstang prinsippet (kraft ganger arm) gjelder kun i vinklet rettning og ikke ved 360graders konstant angrepspunkt. har du i det hele tatt sett et svinghjul da mann? dreiemoment måles i newtonmeter. newtonmeter er et begrep for kraft ganger arm.. "kraft", som i newton tilført stempelets areal, ganger "arm", som er lengden fra rotasjonssentert hvor energien hentes ut, til hvor energien blir tilført. dvs slaglengden.. ser du, ingen benevnelse ang tid her. det svinghulet gjør ved motstand på motor er å frigjøre den kinetiske energien som ligger i svinghjulet i form av rotasjonsenergi. dette tar vel ca 1 nanosekund før er brukt opp og da er motoren på egenhånd. det motoren nå må gjøre ved neste aksellerasjon er å tilføre svinghjulet den energien den har hentet ut ved bremsingen, noe som svekker aksellerasjonshastigheten. dermed taper man effekt (hk) som er arbeid per tidsenhet. f.eks er en hk den energien man trenger for å løfte 75 kg opp en meter per sekund. hvis du ennå ikke forstår, send meg en pm og vi avtaler en time
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 glad jeg fulgte med i fysikktimen i motsetning til andre her på forumet ikke for å nevne noen navn men .......
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 hvis du ennå ikke forstår, send meg en pm og vi avtaler en time Haha, Men nå er ikke jeg enig lengere! ble så morsomt og diskutere:D Kommer til skien så tar vi det er over en kopp kaffe
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 hehe.. jaja bare å ta en tur igjen det en god diskusjon er alltid moro, hvertfall så lenge man vet litt om temaet.. hehe
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Hmm, vanskelig gjeng her ja... Men det er ok. Jeg har jobbet 3 år på et motorverksted med MYE mere kompetente folk enn meg må jeg si, var engang i tiden ansatt i Cylinderservice motor. Det eksisterer ikke lengre, ble kjøpt opp av Motorteknikk. Såvidt jeg vet så jobber ingen av gammlegutta der lengre. (Dette begynner å bli en stund siden da) Jeg har også prøvd det i praksis på egen bil (Koster ikke så mange kronene når man jobbet på et sånnt sted ) Så har prøvd det sjøl. EDIT : En Sierra 2,0is -86 mod hvilket er solgt, og R.I.P Men det er der jeg har prøvd det om noen skulle lure ihvertfall. Vet ikke hvor dere har erfaring fra eller fått informasjonen deres ifra ? Eller snakker dere Teori her ?
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Og mere teori rundt dette (OK stykket er skrevet om motorsykkler, men effekten blir jo det samme (Eller de teoretiske delene ihvertfall) (Kilde : http://www.mc-avisa.no/Webdesk/netblast ... ?id=147373 ) Dreiemoment er tingen Dreiemomentet skaper vinkelakselerasjon i en roterende bevegelse, tilsvarende som en kraft gir akselerasjon for en rettlinjet bevegelse. For en rettlinjet bevegelse gjelder Newtons 2. lov 4) F = m * a F er kraften i N, m er massen i kg, a er akselerasjonen i m/s2. Hvis du kjenner massen og akselerasjonen, kan du finne ut hvilken kraft som å til for å gi ønsket akselerasjonen. For en roterende bevegelse, slik som gjelder for et svinghjul på en veivaksel, gjelder tilsvarende formel for rotasjon. Newton’s 2. lov for rotasjon er 5) T = I * ? der T er dreiemomentet (torque) i Nm (der rad er fjernet), I er treghetsmomentet i kgm2 og ? (alfa) = vinkelakselerasjonen i rad/s2. Treghetsmomentet tilsvarer massen i formelen for rettlinjet bevegelse, det regnes ut som m * r2 der m er den roterende massen og r er radien, dvs. avstanden fra tyngdepunktet til senteret i den aksen det roterer rundt. Dreiemomentet er altså ”kraften”, det forteller hvor god motoren er til å opprettholde et gitt turtall når den belastes. Dreiemoment måles i Nm(rad), der (rad) er radianer (se forklaring i egen boks). Radianer har ingen dimensjon, det har med turtallet å gjøre, og utelates fra dreiemomentangivelser. Det er derfor lett å forveksle dreiemoment med energi, som måles i Nm. Det er dreiemomentet som skaper akselerasjon, som igjen skaper en kraft som gir bevegelse. I en vannkraftturbin er det vannfallet som skaper dreiemomentet. I en forbrenningsmotor er det drivstoffet som eksploderer i et gitt sylindervolum som gjør at veiven dreier svinghjulet. Eksempel: Når et hjul med diameter 18" = 45,7 cm (radius er halvparten av dette) har dreid 28o tilsvarer det 0,488 (radianer) og en lineær bevegelse på s = q * r = 0,488 * 45,7 / 2 cm = 11,2 cm. Du kan merke dekkets anleggsflate med kritt og trille det på svart asfalt så skal krittet sette av en stripe på denne lengden på asfalten. Hele omkretsen på dette hjulet er O = 2pr = 143,5 cm. Det er stort sett bare størrelsen på forbrenningsrommet som betyr noe for dreiemomentet. I det beste arbeidsturtalls-området er dreiemomentet ideelt sett konstant. I tallverdi ligger maxverdien i Nm på rundt 8% - 10% av sylindervolumet i cm3. (En motor med 900 cm3 vil ha et dreiemoment på ca. 90 Nm). Mye annet teller selvfølgelig inn, for eksempel motortype, antall sylindre og deres arrangement, bensin eller diesel, forgasser eller innsprøyting, turtall, osv. Grafen viser dette for over 200 MC modeller på det norske markedet. HD ligger akkurat under 8%, de har sitt eget design. Svenskene kaller det for ”drag”. Bunndrag betyr at du har mye = høyt dreiemoment ved lavt turtall. Dette kan en oppnå ved et tilpasset motordesign. Turbodieselmotorer gir gjerne over 250 Nm for en 2 l motor ved 2000 rpm med et forbruk på under 0,5 l/mil.
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Så du mener at et tyngre svinghjul gjør motoren sterkere?
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 jeg er enig i den grad at større Ø på svinghjul gjelder ved et gitt angrepspunkt utenfor senter. kontaktflaten på en clutch er 360 grader og da har ikke Ø noe å si. og at tyngre svinghjul gir høyrer moment i det øyeblikket man henter ut den kinetiske energien lagret i det. dette gjør jo seff motoren akkurat mellom ØD og detonasjon, noe som sikkert kan ha noe å si ved belastning på lave turtall, men ikke for toppmomentet..
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Ok, da begynner vi å bli enige da ? Har alltid snakket om at man taper moment i bunn, men henter glede i topp, men at toppen ikke blir så morsomt i toppen at det tillsvarer tapet i bunn. (Med mindre man gjør mere med motoren enn å bare dreie av svinghjulet) EDIT : Eller kjører konstant på høyt turtall da, for da er det HK som gjelder og ikke Nm.
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Altså, Motoren blir jo ikke i seg selv sterkere med større svinghjul. La meg slenge ut en teit teori nå. når det sitter på et tungre svinghjul må motoren bruke mer krefter på og holde det i bevegelse. iom at det ikke lager sin egen energi. Det vil si at motoren går under tyngre belastning allerede før den møter bakken, og har flere krefter i sving. Motoren bruker mer energi på og holde det stygge svinghjulet i gang..? ganske dårlig måte og få fram poenget på. Så les litt mellom linjene. Jeg har skjønt at du mener det samme som meg med en annen vri Men det betyr igjen at man har får mer bunndrag om man putter på 20" stålfelger med 10kg i ytterkanten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå