verticalescape Skrevet Mai 7, 2007 Share Skrevet Mai 7, 2007 Tenkte jeg skulle dreie noen kilo av svinghjulet nå mens motoren er ute, noen som har gjort dette før og kan komme med synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 Alt etter hvor mye du tar så vil jo bilen gå mer ujevnt på tomgang, men dette er vel ikke noe du bryr deg om tenker jeg. Den vil jo bli litt kjappere på turtallet både ned og opp i turtall da, mulig du får litt bedre aks også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Forøvrig taper du dreimoment, men blir turtalsvillig. Av mindre betydning for begge deler, men fenomenene er der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Hadde samme planer jeg om og frese bort litt nå som motoren skal ut. Mye er det som er anbefalt og ta bort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Allt overflødig kan sikkert tas bort, men husk å avbalanser svinghjulet i etterkannt folkens, eller så kan vinninga gå opp i spinninga. Fordi som nevnt, man vinner ikke så veldig mye på dette og kan tape like mye, eller mere enn vunnet uten å avbalansere ! Og som forrige innlegg nevnte i fresen, dette kan ikke freses, det må avrettes i dreibenk og dreies av..... Ikke noe man bare gjør i en fres. (Om det ikke bare var en måte å uttale seg på da) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Det var nok bare en måte og uttale det på. Det er jo ganske selvsagt at man balangserer svinghjulet etter på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 M50 har dobbelmassesvinghjul, lite egnet å dreie av. Jeg byttet til svinghjul fra M20 enkelmassehjul, som var dreid ned i tillegg. Vektbesparelse på ca 6 kg totalt, går som en drøm på tomgang. Responsen er vesentlig bedre. Dreiemoment og turtallsvillighet påvirkes ikke av en slik operasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 disse motorene er jo v eldig "trege", henger liksom på turtallet lenge etter en har slippet gassen, vil bytte av svinghjul hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Altså må korrigere meg selv litt her da, eller vidrefortelle Kjører man konstant på lavt turtall (Les vanlig kjøring! ) Så har avdreining\letting av turtall ingenting å si.... men kjører man med mye turtall hele tiden da blir den morsom på toppturtall. Og føyer til... ligger man å durer på 2000 o\min på vei til jobben\skole, eller hvor man vil så merkes dette når motbakken kommer og må gire tidligere en før (Tap av moment i motoren) Tenk seg å lette svinghjulet 6 Kg og regn om momentet når dette svinghjulet snurrer med 2000 o\min kontr det orginale som er 6 kg tyngre. Høres vel rart ut, men tyngde i fart (tungt svinghjul) i rotasjon trenger ikke like mye "gass" for å holde nivået oppe. Resumerer, skal man ha turtallsmaskin letter man svinghjulet, skal man kjøre stort sett normal og ikke er veldig girvennlig gjør man det ikke. Enkelt og greit. (Og til ThomasB... Lær deg å kompensere med gassen så løser du problemet gratis !!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Det er vel ikke motoren som mister moment? men heller drivverket i rotasjon. Lettere svinghjul vil da vel også hjelpe sync ringene og gjøre arbeidet sitt lettere ved heftig giring i høytturtall? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Det er sant det at svinghjulet hjelper motoren å dra rundt veivakslingen, det er sentrifugalkreftene som er i sving her, så om man letter svinghjulet, så får man en turtallsvillig bil, men den vil slite mer i motbakke, da svinghjulet ikke lenger innehar de samme sentrifugale kreftene. I race og sånn letter de vel svinghjulene for å få lettere biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Dragonlove har oppfattet poenget ! Det er motoren som drar driverket, ikke driverket som bestemmer hva driverket gjør ! Svinghulet er siste element mot drivverket utifra motoren sitt synspunkt (Og det er ofte der man tukkler med momentet i motoren) Men gjentar meg selv, lett svinghjulet og ha det morro ! Men tap av komfort hva vanlig (ikke aggresiv kjøring) angår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 11, 2007 Share Skrevet Mai 11, 2007 Ja, jo lettere en gjenstand er så skal det mindre til for og påvirke den. det sier seg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
verticalescape Skrevet Mai 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2007 M50 har dobbelmassesvinghjul, lite egnet å dreie av. Jeg byttet til svinghjul fra M20 enkelmassehjul, som var dreid ned i tillegg.Vektbesparelse på ca 6 kg totalt, går som en drøm på tomgang. Responsen er vesentlig bedre. Dreiemoment og turtallsvillighet påvirkes ikke av en slik operasjon. Så litt på svinghjulet her om dagen, å fant ut at det er nesten umolig å dreie no særli vekt av dette. Så ett spørsmål til deg, Hardtop: passer trykkplaten og clutch`n fra m50 på m20 svinghjulet? Håper på svar fort, da jeg setter inn motoren i morgen eller søndag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 12, 2007 Share Skrevet Mai 12, 2007 Det har sikkert vært oppe flere ganger. men jeg er lat! Hva trenger man får og kunne bruke m20 svinghjul? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå