Gå til innhold

Dreing av svinghjul, M50


verticalescape
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt etter hvor mye du tar så vil jo bilen gå mer ujevnt på tomgang, men dette er vel ikke noe du bryr deg om tenker jeg.

Den vil jo bli litt kjappere på turtallet både ned og opp i turtall da, mulig du får litt bedre aks også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt overflødig kan sikkert tas bort, men husk å avbalanser svinghjulet i etterkannt folkens, eller så kan vinninga gå opp i spinninga.

Fordi som nevnt, man vinner ikke så veldig mye på dette og kan tape like mye, eller mere enn vunnet uten å avbalansere !

Og som forrige innlegg nevnte i fresen, dette kan ikke freses, det må avrettes i dreibenk og dreies av.....

Ikke noe man bare gjør i en fres. (Om det ikke bare var en måte å uttale seg på da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 har dobbelmassesvinghjul, lite egnet å dreie av. Jeg byttet til svinghjul fra M20 enkelmassehjul, som var dreid ned i tillegg.

Vektbesparelse på ca 6 kg totalt, går som en drøm på tomgang. Responsen er vesentlig bedre.

Dreiemoment og turtallsvillighet påvirkes ikke av en slik operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså må korrigere meg selv litt her da, eller vidrefortelle :)

Kjører man konstant på lavt turtall (Les vanlig kjøring! )

Så har avdreining\letting av turtall ingenting å si.... men kjører man med mye turtall hele tiden da blir den morsom på toppturtall.

Og føyer til... ligger man å durer på 2000 o\min på vei til jobben\skole, eller hvor man vil så merkes dette når motbakken kommer og må gire tidligere en før (Tap av moment i motoren)

Tenk seg å lette svinghjulet 6 Kg og regn om momentet når dette svinghjulet snurrer med 2000 o\min kontr det orginale som er 6 kg tyngre.

Høres vel rart ut, men tyngde i fart (tungt svinghjul) i rotasjon trenger ikke like mye "gass" for å holde nivået oppe.

Resumerer, skal man ha turtallsmaskin letter man svinghjulet, skal man kjøre stort sett normal og ikke er veldig girvennlig gjør man det ikke. Enkelt og greit.

(Og til ThomasB... Lær deg å kompensere med gassen så løser du problemet gratis !!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det at svinghjulet hjelper motoren å dra rundt veivakslingen, det er sentrifugalkreftene som er i sving her, så om man letter svinghjulet, så får man en turtallsvillig bil, men den vil slite mer i motbakke, da svinghjulet ikke lenger innehar de samme sentrifugale kreftene.

I race og sånn letter de vel svinghjulene for å få lettere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonlove har oppfattet poenget !

Det er motoren som drar driverket, ikke driverket som bestemmer hva driverket gjør !

Svinghulet er siste element mot drivverket utifra motoren sitt synspunkt (Og det er ofte der man tukkler med momentet i motoren)

Men gjentar meg selv, lett svinghjulet og ha det morro !

Men tap av komfort hva vanlig (ikke aggresiv kjøring) angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 har dobbelmassesvinghjul, lite egnet å dreie av. Jeg byttet til svinghjul fra M20 enkelmassehjul, som var dreid ned i tillegg.

Vektbesparelse på ca 6 kg totalt, går som en drøm på tomgang. Responsen er vesentlig bedre.

Dreiemoment og turtallsvillighet påvirkes ikke av en slik operasjon.

Så litt på svinghjulet her om dagen, å fant ut at det er nesten umolig å dreie no særli vekt av dette.

Så ett spørsmål til deg, Hardtop: passer trykkplaten og clutch`n fra m50 på m20 svinghjulet? Håper på svar fort, da jeg setter inn motoren i morgen eller søndag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...