TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Nei, motoren blir ikke sterkere, hvilket jeg heller ikke har påstått, men blir påvirket possitivt\negativt i en eller annen retning sett utifra hvor man vil ha egenskapene i motoren, på høyt eller lavt turtall... (Modifiserer meg, den blir sterkere på den måten at den utnytter mere av tilført energi på lave turtall med et tungt svinghjul) Kan gi deg svaret på saken, å sette på store tunge hjul hjelper ingenting, da har du en utvekslet motstand (Utvekslingen i bakakselen på en bakhjulsdreven bil da) Som da jobber imot motoren, ikke med (Fordi svinghjulet er direkte festet i veivakselen og er før enhver dreving)
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Hva er det som er lettest? stoppe et hjul som veier 10kg eller 20kg? som da kommer i bevegelse? Den vil jo da hjelpe og komme deg opp bakken. helt til de må da igjen tilføres energi og krefter begynner og gå tapt. Les litt lengere opp, der jeg spør om tyngere svinghjul gjør motoren sterkere. Du svarer ja på lavere turtall:) Men de VI mener er vel at tyngre svinghjul gjør det lettere for motoren og beholde kreftene?
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Bekrefter du ikke mine påståelser ved det innlegget der da Azeton ? Har aldri påstått noe annet jeg ? Edit : ( Det du sier er at "VI" sier at motoren har lettere for å beholde kreftene ved tyngre svinghjul... Ja er vel det som er poenget her ? )
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Akkurat det jeg mener. men motoren blir ikke sterkere. Men tingen er også hvor lenge dette svinghjuler har mer energi enn et lettere svinghjul? Men la fysikkerene ta over. skal pakke og dra ferie i morgen jeg:)
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Helt klart, og når det gjelder trimming finnes det 2 sider av motoren (og en bekjeden 3 del da, innvendig) De andre er forran og bak topplokket Og en god ferie må du ha !
mOMOe Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 EGENTLI så burde vi alle (inkl meg selv) studere m50 motoren grundig før vi i det hele tatt kommer med noen utsagn her alle disse tingene man her diskuterer varierer veldig ved ulike motoroppsett, men det trådstarter egentli lurte på var hva dette ville gjøre med m50'n hans.. hehe dette har sklidd litt ut, og skal ærlig inrømme at jeg har bidratt mye
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Noen ganger sklir det bare ut, men det får vi leve med. Jeg ga min anbefalning tidlig i denne tråden. Og kan ikke anbefale deg (trådstarter) annet enn å lese om det, snakke med et anbefalt trimmingverksted og få en ekspert uttalelse på temaet om du ikke gjør deg opp en mening utifra tråden her og handle deretter (Uansett så ødelegger du ikke motoren\bilen.. Den funker uansett !
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 *Dytte momoe ned i gjørma* for hans oppførsel til trådstarter. du vil få raskere respons på motor! Både opp i turtall og ned. Bilen din vil bli som en sint veps! prøv med et svinghjul på 5kg
///MoePower Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Og akslerasjonen skjer hurtigere.. Edit: Azeton var noen minutter før meg der ja
GeRo Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Jeg har et JB racing alusvinghjul på min M50 motor og det er ikke noe voldsom forskjell fra det originale dobbelmasse svinghjulet, litt rappere på 1. gir kanskje, ingen forandring på tomgang. Lettere svinghjul- lettere å forandre hastighet på=akser raskere, mister turtall raskere. Tungt svinghjul trenger mere effekt for å aksellrere, men leverer den tilbake i det drivverket møter motstand som reduserer hastigheten(starten på en bakke eller når du slipper clutchen)
crazynor Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 man mister dreiemoment,dermed basta.Mer villig på turtall,dermed basta.Letter man for mye KAN det påvirke tomgang=ujavn tomgang. Har selv gjort dette,det fungerer som pokker.ANBEFALES!hvis man skal lage seg litt leketøy + andre mods. thebirg har nok rett i det han sier her,ferdig med det
Azeton Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 crazynor skrev: man mister dreiemoment,dermed basta.Mer villig på turtall,dermed basta.Letter man for mye KAN det påvirke tomgang=ujavn tomgang.Har selv gjort dette,det fungerer som pokker.ANBEFALES!hvis man skal lage seg litt leketøy + andre mods. thebirg har nok rett i det han sier her,ferdig med det Hvor mye betaler han deg for og si dette?
crazynor Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 tja,jeg har 210kr timen så da kan du regne det ut. er bare slitsomt å lese mye vås fra bøttehuer
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Synd at de som ser poenget mitt blir mine egne innlegg da.... Altså er det så rart om noen faktisk forstår prinsippet ?
verticalescape Skrevet Mai 16, 2007 Forfatter Skrevet Mai 16, 2007 Må vel skrive litt her jeg å det jeg lurte på i utgangspunktet var ikke hvilke fordeler/ulemper jeg vil få med lettet svinghjul, dette vet jeg fra før. Det jeg faktisk lurte på var hvor på selve svinghjulet (dualmasse) jeg KAN dreie av vekt. Men har kommet frem til at det ikke er så lurt å dreie dette svinghjulet i.o.m at det er to masser som er litt bevegelig i forhold til hverandre, og jeg ikke vet hvordan denne mekanikken fungerer.. (noen som skjønner hva jeg mener nå?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå