Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
*Dytte momoe ned i gjørma* for hans oppførsel :lol:

til trådstarter. du vil få raskere respons på motor! Både opp i turtall og ned.

Bilen din vil bli som en sint veps! prøv med et svinghjul på 5kg

hmm hvorfor det, du er jo selv enig med meg jo :-k

og jeg er til en viss grad enig i TheBirg.

jeg er fortsatt ikke enig i at Ø på svinghjulet har noe å si. hvertfall så lenge massen og angrepspunktet er 360 grader..

men på det andre temaet har det blitt litt misforståelser tror jeg.

sånn jeg har skjønt det nå så har TheBirg ment det bidraget svinghjulets energi kommer med mellom hver detonasjon på lave turtall (siden dette bidraget minsker med turtallet), mens jeg har ment høyest målbare moment som er generelt sett på et langt høyere turtall enn der svinghjulet bidrar..

dette avhenger jo selvfølgerlig av type motor osv da forskjellige motortyper har forskjellige detonasjonsintervaller.

men med en hissig sekser så bidrar svinghjulet etter min mening "nada, null, niks å ikke en drit" på maxmomentet.

dette ble vanskelig å forklare, men håper det er noen som skjønner??

så får jeg bare legge meg flat å inrømme at mine tidligere innlegg var teite. men jeg ble inmari provosert når noen kommer å motsier meg så direkte, når jeg vet hva jeg prater om.. ingen tvil om at TheBirg vet absolutt hva han sier han også ,men alle kan da ikke være enige til enhver tid. :lol:

takk for diskusjonen uansett :wink:

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

OK, nå må jeg unnskylde meg selv for en dram for mye... Er jo 16. Mai :)

Men når man førtst begynner å se teoriene bak påstandene som noen har nevnt tidligere her så henger det faktisk på greip !

Selvpåstått motor-teoretiker som jeg påkaller meg så har jeg litt praktisk erfaring, og mye teori å uttale meg ifra. (Selv om jeg ikke driver med dette som et daglig levebrød)

Kan man motor-teori så vet man hva som fungerer og ikke.

Men nå idag som det er så mye elektronikk så finnes det folk som kan veldig mye om dette. (Det meste av enkel trimming gjøres jo i boksen idag. før elektronisk)

(Et røvertips , som nevnt :

skal man ha endel ut av motoren sin i hvilken som helst bil så fikser man luft-tilførsel og eksos. Og bedre bensinpumpe\ dyser til motoren om disse ikke orginalt leverer behovet da. Da kan de tilrettelegge chippen til systemet man har og ikke å chippe for så å prøve å tynne det ut. Den veien så virker det ikke ;)

Skrevet

En måte å se på dette er å sammenligne svinghjulet med ett batteri som blir ladet opp når motoren øker i turtall, og som lades ut når motoren mister turtall, jo tyngre svinghjulet er(tyngre å lacde opp) desto mer lader det ut når man slipper gassen(motoren henger igjen på høyt turtall)

Skrevet

jaja noen som har det :evil:

jeg selv har sitti på jobb i hele natt å stura, og fortsatt noen timer igjen til jeg kan begi meg ut på veien hjem..

hvis jeg da i det hele tatt kommer meg helskinnet hjem, så venter 0,3 timers søvn før salutten går og helvete bryter løs.. så dette blir nok en kjempeflott 17 mai tenker jeg. hipp hipp HUFFDA!!!

Skrevet
*Dytte momoe ned i gjørma* for hans oppførsel :lol:

til trådstarter. du vil få raskere respons på motor! Både opp i turtall og ned.

Bilen din vil bli som en sint veps! prøv med et svinghjul på 5kg

hmm hvorfor det, du er jo selv enig med meg jo :-k

og jeg er til en viss grad enig i TheBirg.

jeg er fortsatt ikke enig i at Ø på svinghjulet har noe å si. hvertfall så lenge massen og angrepspunktet er 360 grader..

men på det andre temaet har det blitt litt misforståelser tror jeg.

sånn jeg har skjønt det nå så har TheBirg ment det bidraget svinghjulets energi kommer med mellom hver detonasjon på lave turtall (siden dette bidraget minsker med turtallet), mens jeg har ment høyest målbare moment som er generelt sett på et langt høyere turtall enn der svinghjulet bidrar..

dette avhenger jo selvfølgerlig av type motor osv da forskjellige motortyper har forskjellige detonasjonsintervaller.

men med en hissig sekser så bidrar svinghjulet etter min mening "nada, null, niks å ikke en drit" på maxmomentet.

dette ble vanskelig å forklare, men håper det er noen som skjønner??

så får jeg bare legge meg flat å inrømme at mine tidligere innlegg var teite. men jeg ble inmari provosert når noen kommer å motsier meg så direkte, når jeg vet hva jeg prater om.. ingen tvil om at TheBirg vet absolutt hva han sier han også ,men alle kan da ikke være enige til enhver tid. :lol:

takk for diskusjonen uansett :wink:

Mener akkurat det samme som deg her ja:)

• 3 years later...
Skrevet

Huff. Må bare dra opp denne igjen.

Til deg som mener at diameter ikke har noe å si, jo, selvfølgelig har det noe å si. Prøv å hold ei bøtte vann i hver arm, med strake armer. Du vil merke at det går tregt å få farten opp om du prøver å snu deg rundt. Hold så bøttene tett inntil deg, og prøv igjen;) Eventuelt med en parasoll, åpen, og lukket.

Her kan man også se effekten av svinghjulet enkelt. Er parasollen lukket, vil den være lett å få fort snurr på, men den stopper med en gang. Er den åpnet, vil den snurre en stund etterpå, men vil være tregere å få fart på. Er du som motor, svakere i armene, med parasollen åpen, enn du er med den lukket? Nei, sannsynligvis ikke:) Ser heller ikke helt greia med at en bil med en stor sekser, skal være vrien å sette igang med et 6kilos svinghjul f.eks. På min gamle Primera 1.6 veide faktisk svinghjulet 6kilo. Er det noen motor, som kunne trengt lagret energi ved igangsetting av en bil, er det jo nettop biler med små motorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...