Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyll 98 oktan. Da vi nok forbruket gå litt ned.

Skrevet

Vi snakket forbruk, ikke pris..

Den går billigerer på 98 oktan. Bedre forbrenning pga høyere temp i forbrenningskammeret.

Skrevet

Det som er svært avgjørende for bensinforbruk er å holde rikelig avstand til bilen foran. Da kan du kjøre jevnt. Jeg har flere jeg sitter på med av og til, de kjører typisk 1-2 sekunder bak bilen foran, dette gjør at de gir litt gass, slipper litt opp igjenn gir litt gass osv osv, mil etter mil..... Da går det mye bensin, og i tillegg blir bilen full av dritt utenpå.

Skrevet

Kjørestilen har nok mest og si ja...har fått min 325 ned i 0,77 på langkjøring, mens blandet korte/lengre turer ligger på mellom 1 og 1,1. Forbruket vil nok gå ned marginalt om du fyller 98 oktan, men økonomisk sett vil det nok jevnes ut siden 98 er dyrere enn 95.

Skrevet
Tviler på det gitt....98 er jo dyrere å :wink:

Da jeg hadde e30 325i merket jeg vestentlig forskjell på bensinforbruk mellom 95 og 98. Til tross for at 98 var dyrere så pr liter så sparte jeg inn det på forbruk :)

Skrevet
Det som er svært avgjørende for bensinforbruk er å holde rikelig avstand til bilen foran. Da kan du kjøre jevnt. Jeg har flere jeg sitter på med av og til, de kjører typisk 1-2 sekunder bak bilen foran, dette gjør at de gir litt gass, slipper litt opp igjenn gir litt gass osv osv, mil etter mil..... Da går det mye bensin, og i tillegg blir bilen full av dritt utenpå.

Godt poeng.

Det er ikke vits å fortsette å gasse rett før nedbremsing. Jeg slipper ofte gassen til bilen naturlig sakner ned, og girer f.eks. fra 5 til 3. Sparer bensin og slitasje på motor, drivverk, bremser og alt, egentlig.

Det er det jeg kaller en pent kjørt bil. At du gir full gass på halv-kald motor og klager over forbruket kan du takke deg sjøl for.

Skrevet

hmm... skader ikke og prøve vel?

Kan jo fylle 98 neste gang jeg må fylle og ta en måling.

Men er det noen som har tenkt på og vet om det lønner seg med 95 på lang tur mens kortere turer kanskje lønner seg mer med 98?

Og hvor lurt er det og fylle blandet på denne måten? Har det noe og si da?

Skrevet

Jeg har testet 98 mot 95 oktan på 2 stk BMW ved å kjøre en strekning nøyaktig på fartsgrensen. Forbruket ble målt med computeren, det var nøyaktig samme forbruk både med 98 og 95 oktan. Bilene var 91.mod. 535iA og Z3 2.8 (som jeg vanligvis bruker 98 oktan på). Det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan, men kan gi litt (men veldig lite) mer toppeffekt fordi tenningen da kan være litt annerledes innstilt. Jeg har forøvrig klart å kjøre min Z3 en strekning på 2.5 mil på 0.58, startet målingen i fart og ble ikke hindret av trafikk. Strekningen var over karmøy med 50-60 og 70 sone og jeg kjørte akkurat fartsgrensen, start og mål var samme høyde over havet. Ganske imponerende syns jeg. Har også kjørt Kongsberg Haugesund på 0.69. Vanlig forbruk etter et par mnd. måling er 0.85. Komputeren er sjekket ved å fylle tanken og regne km, den er helt nøyaktig :lol:

Skrevet

Jeg hadde samme bilen tidligere, dog med manuell. Og det inntrykket jeg satt med er at det er ikke så mye hvordan du kjører som spiller inn, men hvor langt du kjører. Dvs. dette er en motor som bruker veldig mye bensin når den går på kaldstart og lite ellers.

I Trondheim gikk min på 1,3L/mil og i Kristiansand gikk den på 1,0L/mil på småkjøring. Årsaken til denne relativt store forskjellen mener jeg lå i lengden av kjøreturene, dvs. en større del av kjøringen i Kristiansand foregikk etter at motoren var blitt varm mens i Trondeim var motoren sjeldent varm når jeg var fremme.

På langkjøring hadde jeg den bilen nede i 0.69L/mil.

Når det kommer til hva du kan gjøre for å få ned forbruket er de vanlige tingene en god plass å begynne. Ny olje, filtre(motor, girkasse og bakaksel) og plugger. (originale filtre er billig og har god og kjent kvalitet)

Skrevet

Jeg kjøpte min 520I (1995 modell, manuell giring) i Januar. Den hadde da godt akkurat 190000. Frem til i dag så har jeg kjørt 235 mil og fylt 252 liter bensin (bare Shell 99 okt. V-power). Det blir da 1,07 liter per mil. Dette er 90% småkjøring/by kjøring. Det synes jeg er veldig bra på en sånn bil. Bilen er helt original bortsett fra at forrige eier hadde montert Simmons effektanlegg. Det første jeg gjorde når jeg fikk bilen var å montere på en SuperFuel Max magnet på bensinslangen samt bytte olje (Mobil1 0-40 helsyntetisk) og fylle på Tufoil oljetilsetning samt bytte luftfilter (Mahle luftfilter).

Hva bilen hadde brukt av bensin uten disse ”remediene” vet jeg ikke men jeg tror dette har hatt en positiv innvirkning på bensinforbruket.

Skrevet

Jeg har en 95 mod 320iA (M52 motor) som jeg også synes bruker en del, men har funnet ut at forbruket egentlig ligger der det skal... Kjører mest småkjøring til daglig... Den går på ca 0,7 ved langkjøring, og 1 liter ved PEN småkjøring, men har også hatt et snittforbruk på oppmot 1,25. Står at oppgitt forbruk skal være 0,85 ved blandet kjøring, men regner med at alle forholdene da er optimale...

Er mye som spiller inn som det nevnes her, jevn fart, plugger, luftfilter, kald/varm motor, rullemotstand, lufttrykk i dekkene...

Kommer vel også an på om 520'n din har vanos eller ikke, bruker jo litt mer hvis den ikke har...

Skrevet
Jeg har en 95 mod 320iA (M52 motor) som jeg også synes bruker en del, men har funnet ut at forbruket egentlig ligger der det skal... Kjører mest småkjøring til daglig... Den går på ca 0,7 ved langkjøring, og 1 liter ved PEN småkjøring, men har også hatt et snittforbruk på oppmot 1,25. Står at oppgitt forbruk skal være 0,85 ved blandet kjøring, men regner med at alle forholdene da er optimale...

Er mye som spiller inn som det nevnes her, jevn fart, plugger, luftfilter, kald/varm motor, rullemotstand, lufttrykk i dekkene...

Kommer vel også an på om 520'n din har vanos eller ikke, bruker jo litt mer hvis den ikke har...

Der sa du noe... Bilen er EU-godkjent fire dager før jeg kjøpte den. Altså slutten av april i år. Og når den ble eu-godkjent ble det bytta en del ting. Blant annet står det at det er montert inn ny type Vanos.

Hva vil Vanos si?

Og har kjørt en tank med 95 V-Power nå. Og da ble det ca 1l på mila. Mye kortkjøring... Akkuratt nå har jeg fylt på 98 for og se om forbruke blir enda lavere. Men jeg har ikke regnet på om jeg går i pluss med og fylle dyrere bensin ved at forbruket går ned.

Men er det helt "safe" og fylle ulike oktan? Har det noe og si med og blande 95 V-power, vanliv 95, og 98?

Skrevet

Vanos er variable ventiltider... det kom på 93 modellene og nyere...

Skal visst gå litt bedre på lavt turtall og bruke en tanke mindre bensin...

Å blande ulike bensintyper vet jeg ingenting om, har kun brukt blyfri 95 på alt jeg har hatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...