Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om jeg skal bygge om til M50 motor istedenfor M20. Men lurer på, hva skal jeg handle inn? Og hvordan blir det gjort med ledningsnettet? Skal det orginale M20 ledningsnettet være igjen på den siden som sikringsboksen, lys og alt det være igjen? Drivlinjen? Må jeg ha M50B20 kasse?

Har søkt litt på forumet men ikke funnet en tråd som dekker alt jeg lurer på.

Skrevet

Ja, Men hvilken kasse? M50B20 kassa mener jeg har lest.

Må også handle inn IX bremsekraftforsterker.

Og ledningsnettet er jo 2 delt, 1 fra hjerne til motor, og den andre delen er sikringsboksen og alt det der.

Noen som har kunne gitt meg en litt mer utfyllende forklaring på hva jeg må gjøre for å få dette igang?

Skrevet

Hei jeg driver å bytter motor på min E34 520i 88mod som hadde en b20m20 motor men så gikk blokka på den. å det blilligste alternativet var å bytte. jeg fant meg en m50b20 motor billig fra en 1995 mod E34.

jeg ringte til bmw å høre om hva jeg måtte gjøre for å bytte.

de sa jeg jeg måtte ha ny hjerne, ledningsnett, girkassa. og radiator. resten er det samme. så det bør du ha. helst fra samme motor. :D

Skrevet

Ikke sikkert man må bytte Radiator, men det kan hende at man hå ha annen kardangaksel pga. annen lengde.

Sjek evt. de 2 forskjellige bilene op mot hverandre på realoem.com, da ser man fort forskjell.

Skrevet

Okai. Men her inne er det jo mange som har gjort et slikt bytte. Kunne tenkt meg hva de hadde gjort med drivlinjen.

Også får jeg si det igjen. M20 ledningsnettet er 2 deler. Regner med at jeg må bytte hjerne til motor delen, men må jeg også bytte den andre delen? Sikringsboks delen?

Skrevet
Ja, Men hvilken kasse? M50B20 kassa mener jeg har lest.

Må også handle inn IX bremsekraftforsterker.

Og ledningsnettet er jo 2 delt, 1 fra hjerne til motor, og den andre delen er sikringsboksen og alt det der.

Noen som har kunne gitt meg en litt mer utfyllende forklaring på hva jeg må gjøre for å få dette igang?

er jo ganske enklet å skjønne hvilken kasse du må ha. skal du ha inn en m50b20 trenger du en kasse til m50b20.

Skrevet

Du kan bruke kassa fra M20, men den må tiltes 10 grader. Boltmønsteret passer, må bygge om girkassefestet litt grunnet tiltingen. Da passer også original mellomaksel.

Bruker du kassa fra M50, må du finne passende mellomaksel. I E30 tror jeg (!) 325i E36 passer.

Ledningsnettet finnes det oppsett på på nettet, motorkontakten må omstables litt. 9 ledninger som skal brukes fra M50 nettet mot E30 (mulig også E34) nettet. Dette gjelder motronic, dvs facelift E30. Hjernen følger motornettet og inkluderes i motorkontakten. Ta et søk på forumet.

Fra sikringsboksen er det jo bare en plusskabel som skal kobles, så den kan du enten kjøre rett på plusspolen, eller via pluss på starteren.

Skrevet

er jo ganske enklet å skjønne hvilken kasse du må ha. skal du ha inn en m50b20 trenger du en kasse til m50b20.

Visst du kunne ha lest så sa jeg at det var noe jeg har lest her inne på forumet, da kanskje M50B25 kassa var for stor eller noe. Er liksom derfor jeg poster for og finne ut hva som må handlest inn.

Men istedenfor og modde motorkontakten, er det ikke bare å få tak i et komplett M50B25 ledningsnett da?

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener...

En M50 motor må ha et m50 ledningsnett, fastmontert på motoren med tilhørende motorkontakt.

Bilen har fra før en motorkontakt av motsatt kjønn, som ikke passer mot motoren. Derfor må ledningene flyttes/en av kontaktene byttes. Bilens ledningsnett bytter du liksom ikke.

Girkasser kan du gjøre som du vil med, M50B20/B25 eller M20B20/B25 som tiltes på skrå.

Ellers bunnpanne fra E34 M50, motorfester fra E36 M50, gummifester fra E28 535i, bremseservo fra 325Ix, E34 M5, Golf 1 mfl.

Skrevet
Bilens ledningsnett bytter du liksom ikke.

Det er det imidlertidig mange som har oppfattelsen av! Dette stemmer altså ikke som Hardtop også sier.

Jeg synes synd på de som faktisk har begynt på det.. :lol:

Skrevet

hvordan bil er det du skal ha motoren i? hvis det er e30 så måtte jeg bytte, bremsekraftforsterker, motor og gear seff og ledningsnett, så kappa jeg av motorkontakten som kom ut fra sikringsboksen og lodda på mot kontakt til ledningsnettet. jeg bestillte motorfester og gummi og avstandskive fra koed. hvis du ikke har servo så fjerner du servopumpa og kjøper en kortere reim, koed selger den og jeg har delenr på div andre reimer du kan bruke. jeg bruker gear fra m50b20 og etter det jeg har målt og funnet ut til nå så skal mellomaksling fra 325 e30 passe, og bruker gearstang og overføringsstag fra e30 325i. hentet min motor fra e34 så slapp og bytte bunnpanne. må bytte radiator også pga ekspansjonstanken er i selve radiatoren, kan sikkert fikse til noe så man kan bruke separert ekspansjonstank men syntes det var like greit og bruke en radiator med ekspansjonstank. er det noe mer så bare spørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...