Fredrik Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 For de av oss som husker bl.a Fiat Ritmo 130 TC Abarth er det gode nyheter at Fiat nå reintroduserer Abarth konseptet. Fiat kjøpte Abarth i 1971 og det førte til mange spennende sportslige Abarthversjoner av forskjellige Fiatmodeller. Abarth var imidlertid et eget bilmerke (inkl. modifiserte versjoner av Alfa Romeo, Simca, Porsche, Autobianchi etc.) som hadde kjempesuksess i div. billøp i perioden 1950-70. Fiat Ritmo 130 TC Abarth kom på markedet i 1984 og hadde en firesylindret motor på 1995 cm3 som ytet 130 HK ved 5900 rpm og 176 Nm ved 3600 rpm. 0-100 Km/t klarte den på 7,9 sekunder og topphastigheten var 196 Km/t. Den var med andre ord betydelig hurtigere enn f.eks den samtidige E30 323i.
Hakon Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 ahha. Morsome biler dette. Gøy at du nevner det. Få som kjenner til historien og bilmerket. Hvilke Porscher var det de modifiserte ?
Fredrik Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Carlo Abarth utviklet flere varianter av Porsche 356 Carrera som i racingversjon hadde opp til og med 180 HK i 1960/61 (standard 130 HK). Forskjellige lag/førere hadde en formidabel suksess med bilene i perioden 1960-64 og Carlo Abarth nøt i denne perioden faktisk en status som ikke lå mye tilbake for Enzo Ferrari. Porsche Coupé Abarth
oddis Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Hehe, noen bekjente av meg har nettopp ombygd en '77 Abarth med rally bredding, 16v turbomotor på ca 400hk, volvo bakaksel og litt mer snacks. Var i Bilsport for en tid tilbake..
Schnellfahren Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Var ikke denne i en vi menn artikkel også? Tøff bil! Mener å huske de hadde lagt ned en del timer i den også
oddis Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Jepp, det stemmer. Er lagt ned maange timer i denna. De har en svær prosjekttråd på Bilforumet.
Tommy Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Her er noen bilder av den nye Abarth, som jeg tok i Geneve i mars Gateversjon
Bonden Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Begynte som lærling hos fiat verksted 1995 -1998 husker godt når det kom inn Ritmo Abarth til rep ofte forgasser justering, di ble fort ujustert og gikk i stykker .Di gikk som f når di var i orden da.Kunne tenke meg å kjøpe en 130 tc nå men rusta har nok tatt de fleste.
Patrick B Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Tøffe biler, den nye ser jo heller ikke verst ut!
Jaro Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Ritmo Abarth var for alle som var ungdommer på 80-tallet kjent som GTI-killer. Motoren var rett og slett rå på den tiden. Bare synd at de rustet bort som alle andre Fiat'er.....
Fredrik Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Ritmo Abarth var for alle som var ungdommer på 80-tallet kjent som GTI-killer. Motoren var rett og slett rå på den tiden. Bare synd at de rustet bort som alle andre Fiat'er..... Ja... på midten av 80-tallet var det tre "GTI" biler av betydning... VW Golf II GTI 16-ventiler med 138 HK, Peugeot 205 GTi 1,9 med 130 HK og outsideren Fiat Ritmo 130 TC Abarth med 130 HK. Av disse var Golf´en den beste, 205´en den hurtigste og Abarth´en den mest spesielle. Tilsvarende biler bygges dessverre ikke i dag. Peugeot´ens vekt var under 900 Kg... motoren var en rekkefirer på 1905 cm3 og den ytet 130 HK ved 6000 rpm og 161 Nm ved 4750 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 7,4 sekunder og en topphastighet på ca. 200 Km/t... selv en E30 M3 skulle kjøres temmelig aktivt for å holde følge på svingete landeveier.
Bonden Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Fiat Abarth kom vel som 105 tc først ,som 80 mod ? for så å bli 125 tc og slutte på 130 tc ,har et oppset gassere fra 130 tc (solex)som pynt på hobbyrommet .
Fredrik Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Fiat Abarth kom vel som 105 tc først ,som 80 mod ? for så å bli 125 tc og slutte på 130 tc ,har et oppset gassere fra 130 tc (solex)som pynt på hobbyrommet . Jeg er noe usikker, men var det ikke slik at 105 TC og 125 TC kun kom som serie 1. 130 TC kom kun som serie 2... og det er kun 125 TC og 130 TC som kom som Abarth... eller ?...
336mik Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Vet det gikk en abarth her i elverum for noen år tilbake.Denne tror jeg var bygd på en fiat 2000(hvis det er noe som heter det da). Denne hadde 2 forgassere,diffbrems og kort styring orginalt.Litt av en racer med andre ord.Etter karosseri form å dømme,så var dette en sen 70 eller tidlig 80 talls bil.Litt tøff var den på en måte ihvertfall. Har også en stefar som var helt fiat-fan på 70 tallet.Dette var det råeste man kunne få tak i for de pengene en bil interessert ungdom da hadde.Skal sies at BMW var mye dyrere,og fortsatt hadde stroe problemer med bak diff på denne tiden.
Tommy Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Ritmo Abarth var for alle som var ungdommer på 80-tallet kjent som GTI-killer. Motoren var rett og slett rå på den tiden. Bare synd at de rustet bort som alle andre Fiat'er..... Ja... på midten av 80-tallet var det tre "GTI" biler av betydning... VW Golf II GTI 16-ventiler med 138 HK, Peugeot 205 GTi 1,9 med 130 HK og outsideren Fiat Ritmo 130 TC Abarth med 130 HK. Av disse var Golf´en den beste, 205´en den hurtigste og Abarth´en den mest spesielle. Tilsvarende biler bygges dessverre ikke i dag. Peugeot´ens vekt var under 900 Kg... motoren var en rekkefirer på 1905 cm3 og den ytet 130 HK ved 6000 rpm og 161 Nm ved 4750 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 7,4 sekunder og en topphastighet på ca. 200 Km/t... selv en E30 M3 skulle kjøres temmelig aktivt for å holde følge på svingete landeveier. MEN alle disse 3 har en ulempe til felles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå