Gå til innhold

Noen som får www.bmwccn.no til å funke?


 Share

Anbefalte innlegg

ikke som tidligere hvor det løp fra år til år på ett fast forfall for alle medlemmene.

Der tar du nok feil. jeg var medlem fra juni 2003 til juni 2011, og jeg hadde forfall da jeg meldte meg inn, i Juni i alle år.

Nå har jeg også hørt rykter om medlemstallene, men dette er rykter og ikke nødvendigvis helt sant, men ryktet sier at klubbens medlemstall er halvert.

mindre medlemer er i BMWccn sitt tilfelle katastrofalt, klubben kan ikke driver på samme måte som før med mindre medlemmer, medlemsbladet f.eks utgjorde nesten en halv million i året, det sier seg selv at dette ikke går lengre om antallet medlemmer faller drastisk.

De administrative utgiftene er nok forsvinnende små siden klubben drives på dugnad, så det er ikke her problemet ligger.

De to største postene på budsjettet til klubben (uten å sjekke tallene) er nok medlemsbladet og klubblokalet, I tillegg til dette kommer tilbakeføringene til lokalklubbene, da er det ikke mye penger igjen.

Det mest fornuftige å gjøre i dagens situasjon vill være å se på den desidert største posten på budsjettet, medlemsbladet.

Alternativ 2 er klubblokalet.

Alternativ 3 er at lokal klubbene ikke får tilbakeført middler

Upopulære valg, men det er nok desværre realiteten.

Jeg, som ex-medlem sitter på sidelinjen å ser på, men jeg omgås jo mange medlemmer så jeg får jo med meg hva som skjer.

Håper de finner en løsning, for det vil være synd om klubben forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 848
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strukturen i kostnadsbildet framgår av regnskapene. De 3 største utgiftspostene er FF, treffene og andel medlemskontigent distriktsklubber. Den siste posten er jo nettopp for at vi skal ha en landsdekkende klubb, så det å vurdere kutt her bør vel ikke være 1.prioritet (heller motsatt); da bør nok andre poster sees på først. For øvrig har klubben også hatt en ikke ubetydelig kostnad på ny web-løsning, men den investeringen belaster ikke 2011-regnskapet for fra 2010-regnskapet er det gjort avsetninger som dekker disse kostnadene. Imidlertid vil driftskostnadene for investeringen belaste 2011-regnskapene (outsourcet løsning).

Klubblokalet koster iflg. regnskapene ca. 90000 i året.

Hvorvidt en reduksjon i medlemsmassen er dramatisk rent økonomisk avhenger nok av hvor stor reduksjonen er sett i forhold til kontingentøkningen; i eksemplet med halvering av medlemsmassen og en økning i kontingenten på 50 %, vil dette på årsbasis gi en total reduksjon på 25 %. Og en kostnadsreduksjon på 25 % må i så fall kreve en tilsvarende tilpasning i aktivitetsnivået

.

Nytt, foreslått budsjett for 2011 angir for øvrig også nivået på underskuddet og framgår av vedleggene til innkallingen til det ekstraordinære årsmøtet (som er sendt medlemmene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da tok jeg feil. Husket ikke når jeg meldte meg inn. Fikk alltid ny faktura vedlagt i medlemsblad nr 2 (våren) av 4 i året. Regnet med det var for alle medlemmene. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ta dette som kritikk, og at jeg som tidligere medlem er sur og grinete og ønsker klubben alt vondt.

Jeg håper klubben består, jeg synes bare man har tatt endel merkelige valg som ikke har forbedret situasjonen nevneverdig, samt liten vilje til å gjøre økonomiske endringer, om enn midlertidig, der det virkelig monner.

penger brukt på IT er det ingenting å gjøre noe med, det er gjort og et avsluttet kapittel, nå må man se framover, målet må være å få klubben i økonomisk balanse raskt effektivt, da må man se på de store store utgiftspostene.

Men jeg har ingenting med det å gjøre siden jeg ikke er medlem lengre, og uansett utfall så vil det ikke spille noe rolle for meg.

Jeg håper jo selvfølgelig ikke at det går skikkelig ille, og at klubben består, jeg tror ikke den kan bestå i den formen den har hatt siste 10årene.

Og om halvparten av medlemmene er borte på 5 mnd, så tviler jeg på at trenden vil snu, og man vil neppe ha det endelige medlemstallet før august neste år, og om det er hold i ryktene, og trenden fortsetter så er det ikke mange igjen i august neste år, kanksje 5-700 medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om halvparten av medlemmene er borte på 5 mnd, så tviler jeg på at trenden vil snu, og man vil neppe ha det endelige medlemstallet før august neste år, og om det er hold i ryktene, og trenden fortsetter så er det ikke mange igjen i august neste år, kanksje 5-700 medlemmer.

Jeg tror også for så vidt at vi fort vekk kommer til å bli halvert (+-25%)i løpet av dette året. Men hvor tar du dette tallet fra 5-700? Er det tenk på et tall, eller vet du noen andre ikke vet? :wink:

Har også troa på at noe må gjøres, men å ta bort støtten til undergrupper/distriktsgrupper tror jeg er et dårlig valg.

Mange identifiserer seg med, eller mener en stor del av å være medlem av BMWCCN er FF, så jeg vet ikke om det er noe godt valg å fjerne den heller(selv om jeg personlig kanskje mener det er et grep som må til for å få orden på økonomi - kanskje man kunne lage en variant som ligger på nett og blir mye billigere?).

Men hvorfor vi har klubblokale, det skjønner ikke jeg. Vi i 02/classic(dog noe mindre undergruppe), trenger det ikke.

Jeg ser for meg skrelling inn til beinet, rykk tilbake til start, og begynn på nytt egentlig er det som må til - i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om halvparten av medlemmene er borte på 5 mnd, så tviler jeg på at trenden vil snu, og man vil neppe ha det endelige medlemstallet før august neste år, og om det er hold i ryktene, og trenden fortsetter så er det ikke mange igjen i august neste år, kanksje 5-700 medlemmer.

Jeg tror også for så vidt at vi fort vekk kommer til å bli halvert (+-25%)i løpet av dette året. Men hvor tar du dette tallet fra 5-700? Er det tenk på et tall, eller vet du noen andre ikke vet? :wink:

Har også troa på at noe må gjøres, men å ta bort støtten til undergrupper/distriktsgrupper tror jeg er et dårlig valg.

Mange identifiserer seg med, eller mener en stor del av å være medlem av BMWCCN er FF, så jeg vet ikke om det er noe godt valg å fjerne den heller(selv om jeg personlig kanskje mener det er et grep som må til for å få orden på økonomi - kanskje man kunne lage en variant som ligger på nett og blir mye billigere?).

Men hvorfor vi har klubblokale, det skjønner ikke jeg. Vi i 02/classic(dog noe mindre undergruppe), trenger det ikke.

Jeg ser for meg skrelling inn til beinet, rykk tilbake til start, og begynn på nytt egentlig er det som må til - i større eller mindre grad.

5-700 er et tenkt tall ja, men om 1500 har forsvunnet på 5 mnd er det vel tvilsomt at noe annet enn hard core medlemmene blir igjen tilslutt, og det er jeg redd er et rèelt tall.

For å få klubben på fote må det kraftig lut til.

De fleste underklubbene har noe penger på bok, slik at jeg vil tro de fleste ville kunne opprettholde dagens aktivitets nivå om de fikk halvert tilbakeføringene f.eks i 2012 og 2013.

Klubbladet kunne man i samme periode redusert antall utgaver på til 2 i året, det siste jeg mottok var så tynnt at det nesten var drøyt å trykke det i en egen utgivelse.

Man trenger heller ikke bruke det tykkeste og dyreste papiret som finnes.

Man kunne som jeg har nevnt utalllige ganger tidligere valgt en nettløsning for medlemsbladet.

Klubblokalet er sikkert "kjekt å ha", men å flotte seg med slikt når det er et åpent hull i klubbkassen og medlemsregistret er for drøyt.

Eneste løsningen jeg ser er at ting må midlertidig kuttes til beinet, og medlemmene MÅ informeres grundig om dette.

At pga klubbens økonomiske situasjon vil det de neste to årene bli kun 2 medlemsblader (som muligens blir en web-avis på sikt), på dårligere papirkvalitet, underklubbene får 50% reduksjon i tilbakeføringene og klubblokalet avvikles.

Så får man i 2013/14 ta en ny titt på situasjonen og se om man kan gi underklubbene full tilbakeføring igjen, og om man kan øke standarden på medlemsbladet igjen.

Man kommer seg ikke ut av et økonomisk uføre uten å offre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om halvparten av medlemmene er borte på 5 mnd, så tviler jeg på at trenden vil snu, og man vil neppe ha det endelige medlemstallet før august neste år, og om det er hold i ryktene, og trenden fortsetter så er det ikke mange igjen i august neste år, kanksje 5-700 medlemmer.

Jeg oppfatter ikke innleggene dine som negative som sådan, og du må gjerne ha dine prediksjoner om medlemsutviklingen, men 80 % medlemsfrafall på 1 år virker ikke realistisk på meg gitt at det er langt over 1000 medlemmer som har fornyet medlemskapet fra 01.01. - 01. 08. (info fra utsendt materiale til ekstraordinært årsmøte) og det alene tilsvarer ca. 35 % av alle medlemmer. Og før det ekstrapoleres videre mhp. medlemstallene må strukturen på forfallene gjennom årene foreligge.

Jeg vil tro at det største frafallet har skjedd sett på bakgrunn av historikken de siste årene. 3 presidenter, 4 Fahrfreude-redaktører og 3 nye styremedlemmer på 1 år vil selvfølgelig virke forstyrrende på driften.

Men at det er frafall i medlemsmassen er utvilsomt. Jeg tror allikevel at det ikke er økningen i kontingent som er hovedårsaken isolert sett. Men det er min oppfatning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det er frafall i medlemsmassen er utvilsomt. Jeg tror allikevel at det ikke er økningen i kontingent som er hovedårsaken isolert sett. Men det er min oppfatning...

Det tror jeg du kan ha rett i. Man kan si hva man vil om hvor mye 600kr er(et oljeskift, en liten tur på byen osv), men 600kr er over min smertegrense. Hadde det ikke vært for at jeg har et verv som går over 2 år, tror jeg det hadde vært slutt i år for min del. Og jeg tror mange er enige i at 600kr begynner å bli drøyt, spesielt med tanke på hva man får for de 600kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitt at det er langt over 1000 medlemmer som har fornyet medlemskapet fra 01.01. - 01. 08. (info fra utsendt materiale til ekstraordinært årsmøte) og det alene tilsvarer ca. 35 % av alle medlemmer.

Dette er jo positivt, men disse betalte 450kr, hadde denne prisen bestått hadde jeg også vært medlem ennå.

Hva skjer når regningen på 600kr kommer?

Det er derfor jeg sier at bunnen ikke er nådd før august neste år, hvor mange av disse som faller fra i neste omgang er det ikke godt å si.

Det er egentlig en fryktelig enkel mekanisme som ligger bak.

hva koster det, og hva får jeg igjen.

Dersom det siste ikke svarer til forventningene så gidder ikke folk være medlem.

Jeg er nestleder i en internasjonal E31 organisasjon, vi deler for tiden forum/server med en Tysk BMW E31 klubb slik at vi ikke har noen rèelle kostnader.

Deler av forumet er stengt for ikke medlemmer av den Tyske klubben, resten er gratis.

I senere tid er det fremmet et forslag i vår organisasjon at alle som ønsker å være forumbrukere må betale 20-25 euro årlig.

Dette er noe jeg vil kjempe mot fordi det er vanskelig nok å få folk inn på forumet i dag, skal de betale for det så blir det nesten umulig.

Nå er ikke beløpet stort, men når man kun får tilgang til et forum, som de fleste bruker svært lite så er det ikke interessant lengre.

vi er tilbake på hva koster det, og hva får jeg igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontingenten var kr. 400.- fram til 01.08. Den har stått uendret i hvert fall siden 2004. KPI har steget mellom 15 og 20 % i samme periode. MEN; klubbens kostnader har steget betydelig mer også til tross for at styret de siste årene har jobbet bevisst for å senke kostnadene.

Og jeg er enig med deg i at vurderingen er "hva får jeg igjen for kontingenten?" Spørsmålet er hva som ligger i "får igjen".

Jeg har sett at noen på BMWCCN-forumet og også her ser på kontingenten som en økonomisk investering; "hva tjener jeg økonomisk på å være medlem? Hva får jeg igjen i kr. og øre; rabatter på deler/service/forsikring og også delebytte/kjøp/salg i klubben osv.

Dessuten får jeg mulighet til å delta på (bane-)treff til redusert pris ift ikke-medlemmer. Totalt sett skal dette gå i pluss for meg.

Dessuten får jeg Fahrfreude..."

Så er det også et annet ytterpunkt; "medlemskontingenten bør settes slik at klubben bare får de mest ihuga entusiastene, gjerne kr. 2 -3.000.-. For dette vil jeg gjerne ha gratis banekjøring, et topp Fahrfreude og gjerne (subsidierte) (familie-)reiser/turer og rabattordninger, men aller viktigst; eksklusivitet i BMW-klubben".

Og så har vi alle "grader" imellom disse.

Personlig vil jeg tro at mange er medlemmer fordi de får en tilhørighet i et miljø blant likesinnede og at dette landsdekkende nettverket er interessant.

Jeg har respekt for at mange synes kr. 600.- i året er en ikke ubetydelig sum, men samtidig har kostnadsnivået for klubben gått kraftig opp, og hovedinntektskilden for klubben er selvfølgelig medlemskontingenten. På siste årsmøte ble det også meddelt at klubben skal øke andre inntekter, ikke minst fra annonsesalg både i FF og på web, men også her ligger det begrensninger for klubben ift. regulatoriske krav mhp. moms, skatt og avgifter. Så for at BMWCCN fortsatt skal være en frivillig organisasjon med minst mulig adminstrativ belastning på slike oppgaver, har klubben altså krav på seg som begrenser øvrige inntektsmuligheter.

Da må kostnadsbildet vurderes og det er som du sier; Fahrfreude er den desidert største posten. Men her har det vært kraftige reaksjoner på forslag til endringer; "medlemsbladet er en "institusjon/identitet" i klubben og å avvikle eller endre denne til elektronisk utgave, er uhørt. Dessuten gir papir-FF for mange mye hygge og nytte!"

Kanskje kan noen få FF i papir og noen elektronisk?

Så kan man selvfølgelig kutte ut banetreff, men da vil også ytterligere medlemmer falle fra...

Så igjen; hvilken type klubb ønsker medlemmene?

Kanskje skal man vurdere å innføre ulike typer medlemsskap; støttemedlemmer og kanskje ulike typer medlemsskap "oppå" der mhp. hvor mye man ønsker seg av klubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontingenten var kr. 400.- fram til 01.08. Den har stått uendret i hvert fall siden 2004. KPI har steget mellom 15 og 20 % i samme periode. MEN; klubbens kostnader har steget betydelig mer også til tross for at styret de siste årene har jobbet bevisst for å senke kostnadene.

Og jeg er enig med deg i at vurderingen er "hva får jeg igjen for kontingenten?" Spørsmålet er hva som ligger i "får igjen".

Jeg har sett at noen på BMWCCN-forumet og også her ser på kontingenten som en økonomisk investering; "hva tjener jeg økonomisk på å være medlem? Hva får jeg igjen i kr. og øre; rabatter på deler/service/forsikring og også delebytte/kjøp/salg i klubben osv.

Dessuten får jeg mulighet til å delta på (bane-)treff til redusert pris ift ikke-medlemmer. Totalt sett skal dette gå i pluss for meg.

Dessuten får jeg Fahrfreude..."

Så er det også et annet ytterpunkt; "medlemskontingenten bør settes slik at klubben bare får de mest ihuga entusiastene, gjerne kr. 2 -3.000.-. For dette vil jeg gjerne ha gratis banekjøring, et topp Fahrfreude og gjerne (subsidierte) (familie-)reiser/turer og rabattordninger, men aller viktigst; eksklusivitet i BMW-klubben".

Og så har vi alle "grader" imellom disse.

Personlig vil jeg tro at mange er medlemmer fordi de får en tilhørighet i et miljø blant likesinnede og at dette landsdekkende nettverket er interessant.

Jeg har respekt for at mange synes kr. 600.- i året er en ikke ubetydelig sum, men samtidig har kostnadsnivået for klubben gått kraftig opp, og hovedinntektskilden for klubben er selvfølgelig medlemskontingenten. På siste årsmøte ble det også meddelt at klubben skal øke andre inntekter, ikke minst fra annonsesalg både i FF og på web, men også her ligger det begrensninger for klubben ift. regulatoriske krav mhp. moms, skatt og avgifter. Så for at BMWCCN fortsatt skal være en frivillig organisasjon med minst mulig adminstrativ belastning på slike oppgaver, har klubben altså krav på seg som begrenser øvrige inntektsmuligheter.

Da må kostnadsbildet vurderes og det er som du sier; Fahrfreude er den desidert største posten. Men her har det vært kraftige reaksjoner på forslag til endringer; "medlemsbladet er en "institusjon/identitet" i klubben og å avvikle eller endre denne til elektronisk utgave, er uhørt. Dessuten gir papir-FF for mange mye hygge og nytte!"

Kanskje kan noen få FF i papir og noen elektronisk?

Så kan man selvfølgelig kutte ut banetreff, men da vil også ytterligere medlemmer falle fra...

Så igjen; hvilken type klubb ønsker medlemmene?

Kanskje skal man vurdere å innføre ulike typer medlemsskap; støttemedlemmer og kanskje ulike typer medlemsskap "oppå" der mhp. hvor mye man ønsker seg av klubben?

Jeg er enig i det du sier, og det er en avregning hver enkelt må ta.

Jeg står ikke i kø hos deleforhandlerne, så rabattene gagner meg svært lite.

banetreff, her var jeg veldig aktiv for 5-6 år siden, men nå er det kanskje èn gang i året på den lokale go-kart banen.

FF blir ofte liggende i månedsvis før det åpnes hos meg, så en nettavis hadde nok vært mer interessant for meg.

Av jobbgrunner er jeg heldig om jeg får med meg 1/3 av årets lokale klubbkvelder.

Forumet har jeg ikke brukt på over 2 år.

Jeg anser meg selv som støttemedlem, og jeg har gjort mine avregninger å funnet at 600kr er for mye i forhold til det jeg føler jeg sitter igjen med.

At mange andre ikke har det på samme måten er jo kjempeflott, men det er nok også mange som har det på samme måten som meg.

Jeg kan forstå at noen motsetter seg endrig på medlemsbladet, men er det det som må til så er det det som må til, og som jeg sier, det trenger ikke være en permanent løsning, men at medlemmene kanskje må akseptere dårligere kvalitet i en periode på 2-3 år for å få klubben på fote igjen synes jeg ikke er å kreve for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter å ha fått en påminnelse i dag sammen med siste FF, så har jeg valgt å fornye mitt medlemskap i klubben. Virker som det er litt ny giv nå ja samt riktige folk i de riktige posisjonene, så da støtter jeg gjerne opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...