Fredrik Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Ford Motor Company har store økonomiske problemer og drastiske virkemidler må til for å rette opp skuten. Ford har samlet deres såkalte premiummerker under paraplyen Premier Automotive Group (PAG). Premiummerkene er i dag Volvo, Jaguar, Land Rover... og inntil mars måned i år også Aston Martin. Trolig blir et eller to av de andre bilmerkene også solgt i overskuelig fremtid. Ryktene skal ha det til at det blir Volvo og/eller Land Rover som blir solgt iom. at Jaguar nok er det sterkeste brandet og dermed mest verdifult. Iht. forskjellige analytikere bør BMW bygge ut sine forretningsaktiviteter for å bl.a kunne holde følge med Mercedes-Benz og Porsche (VW/Audi). Det har tidligere vært antydet at Honda og/eller Alfa Romeo kunne være interessant for BMW, men de spekulasjonene ble hurtig avkreftet av BMW. Nå antydes det at BMW kan være interessert i Volvo... iallefall iht. britiske Autocar.co.uk og danske borsen.dk. Jeg har vanskelig for å se for meg konstellasjonen iom. at produktporteføljene er relativt identiske, men på den annen side behøver ikke det å være et problem hvis poenget er å skalere BMW høyere opp prestisjemessig (upmarket) og samtidig gjøre Volvo mer folkelig igjen. Vi går spennende tider i møte...
Chriso Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Har lest noe om at BMW er/har vært interisert i Volvo. Edit: Se, der var det gitt; http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=52384
oddis Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Av en eller annen grunn hopper jeg ikke i taket av dette.. Hvem vet, en ting er ihvertfall sikkert. Om BMW skal overleve så må de alliere seg. Spørs om Volvo er den rette.. (?).
Fredrik Skrevet Mai 17, 2007 Forfatter Skrevet Mai 17, 2007 Hvis man filosoferer litt kan man jo se for seg noen spennende muligheter for BMW hvis de kjøper Volvo. Først og fremst kan de gjøre BMW mer eksklusivt ved å fase ut alle motorene med fire sylindre for 3 og 5-seriene. Dernest kan de heve kvaliteten på alle modellene vedr. plastkvaliteten, rustbeskyttelse, design etc.... og ultimativt ta mer betalt for modellene. De kan som det nevnes i artiklene slå sammen Mini og C30... og dermed retferdiggjøre en ytterligere satsing på Minikonseptet. De kan bygge ut S80 produktlinjen med en stasjonsvogn... noe som på sikt også gir muligheten for en 7-serie stasjonsvogn. Dette krever en revidering vedr. chassis/plattform, men S80 deler allerede i dag chassis med V70 (inkl Land Rover Freelander, Ford S-Max m.fl.)... så en utvikling der S80 får et 7-serie chassis virker ikke helt fremmed. Igjen handler det om "economy of scale"... og jeg er sikker på at BMW ønsker litt mer igjen for ressursene de bruker på utvikling av 7-serien. Man kan også se for seg at BMW gjør X3/5 mer raffinert og legger modellene mer opp mot Porsche Cayenne (altså mer sportslig) og motsatt utvikler XC90 i retning av en mer seriøs 4x4 (type Range Rover, Land Rover 3). Under alle omstendigheter har BMW nok egne motorer til de skisserte modellene og kan dermed f.eks fase ut Volvo´s Yamaha V8 motor som blir brukt i bl.a S80 og XC90. Det er uten tvil mange muligheter for BMW...
Gunnar Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Jeg tror ikke nødvendigvis Volvo er så dumt valg. Volvo er meg bekjent også brukbart representert i USA. Samtidig som Volvo er veldig mye i samme sjanger som BMW er i dag (med unntak av M og Z), så må det kanskje være sånn for at det hele skal lønne seg. Som Fredrik er inne på må hovedpoenget være at de kan bruke felles plattformer på forskjellige bilmodeller. Det er den eneste måten å senke utviklings og produksjonskostnadene per bil. Men det forundrer meg litt om ikke Land Rover følger med Volvo, til der de eventuelt måtte ende. Det er tross alt Volvo som styrer LR-skuta også. F.eks. tilhører Land Rover VPNs nettverk (Volvo Personbiler Norge), og alt av garanti/reklamasjoner går i dag via VPN. Det vil bli dyrt for Ford å få Land Rover over på eget forhandlernettverk, eller flytte de over på Ford-forhandlerne. Da får BMW noen 4x4 som faktisk duger utenfor asfalten også..
Kjetil Sømme Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Mini har jo blitt en suksess fremfor alt i GB, så den modellen har nok livets rett lenge enda. Volvo's modeller er jo i dag basert delvis på Ford-plattformer, og vil nok kunne vinne endel i kjøreegenskaper med mer hvis BMW tar over roret. Men det vil nok ta 5-10 år før man ser nye modeller som er helt uten Ford hvis dette blir en realitet.
Fredrik Skrevet Mai 17, 2007 Forfatter Skrevet Mai 17, 2007 Mini har jo blitt en suksess fremfor alt i GB, så den modellen har nok livets rett lenge enda.Volvo's modeller er jo i dag basert delvis på Ford-plattformer, og vil nok kunne vinne endel i kjøreegenskaper med mer hvis BMW tar over roret. Men det vil nok ta 5-10 år før man ser nye modeller som er helt uten Ford hvis dette blir en realitet. BMW har produksjonskapasitet til 50-60000 flere Mini´er enn de selger i dag... så på den måten passer det evt. bra om Mini og C30 slås sammen. Jeg kan forestille meg en variant a la Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 106... der Mini er grunnstammen. Hvis BMW kjøper Volvo vil jeg tro at den samme produksjonsteknikken kan brukes over hele linjen. Fremtidige Volvomodeller kan bygges på BMW chassis/plattformer... med BMW motorer. Dette betyr at BMW kan produsere ca. 250000 flere biler ved dagens fabrikker og på den måten øke dekningsbidraget pr. produserte enhet og øke inntjeningen. Utfordringen vil trolig være å overbevise markedet om at BMW´s egne modeller bibeholder dagens integritet/eksklusivitet. Denne utfordringen illustreres best ved å vise til Audi i relasjon til VW, Skoda og Seat. Mange mener at Audi i realiteten kun er en dyr VW... og BMW skulle nødig risikere at folk kommer til å mene at Volvo i realiteten er en billig BMW... Disse tankene/teoriene er naturligvis kun spekulasjoner fra min side...
Chriso Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Mange mener at Audi i realiteten kun er en dyr VW... og BMW skulle nødig risikere at folk kommer til å mene at Volvo i realiteten er en billig BMW... ...Eller verre, at BMW kun er en dyr Volvo
336mik Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Bmw og volvo konkurerer vel ikke blandt de samme kundene. Volvo er en bil som er av god kvalitet,og syns ikke at bmw folket skal skamme seg over å få et sånt merke i familien.Utseende er det jo ikke alle som er helt fornøyd med,men jeg syns da bilene ser mye bedre ut enn de fleste andre bilmerker. Problemet for meg nå,blir at jeg ikke kan "nekte" dama og skaffe seg volvo familiebil(det blir jo tross alt innen bmw konsernet,hvis dette blir en realitet).
Bjørner Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 Dette hørtes spennende ut! Hvis BMW skal utvide sin portefølge så må Volvo være et kjempealternativ i forhold til Honda, som var nevnt her. Volvo forhandleren her i byen byggere nye lokaler for 25mill i disse tider, så kanskje det ligger noe i luften
Fredrik Skrevet Mai 28, 2007 Forfatter Skrevet Mai 28, 2007 Flere medier bringer nå nyheten om muligheten for at BMW kjøper Volvo... http://politiken.dk/erhverv/article313680.ece http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=348746 http://e24.no/utenriks/article1807882.ece#VG
Jaro Skrevet Mai 28, 2007 Skrevet Mai 28, 2007 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=348746 Men vem köper? BMW kan vi förmodligen räkna bort direkt. Det är omöjligt att se synergier eller kompletteringar i modellutbudet; snarare överlapp inom de flesta segment. (sitat fra Gøteborgs-posten) ----- Uansett, et selskap som tapte 85 milliarder forrige år, samt har store utfordringer i forhold til rasjonaliseringer for å unngå konkurs må gjøre noe. Summene det er snakk om er så enorme at Ford-familien er nødt til å gjøre noe snarest. I porteføljen til Ford er Volvo verdifull og salg av Volvo kan være eneste redningen. Jarle
Fredrik Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=348746Men vem köper? BMW kan vi förmodligen räkna bort direkt. Det är omöjligt att se synergier eller kompletteringar i modellutbudet; snarare överlapp inom de flesta segment. (sitat fra Gøteborgs-posten) Dette var min første refleksjon også (se mitt første innlegg), men ved nærmere ettertanke gir det faktisk mening i at BMW evt. kjøper Volvo. Dette er trolig også årsaken til at ryktene stadig vil ha det til at BMW er en aktuell fremtidig kandidat på eiersiden vedr. Volvo. Det kan selvfølgelig også være et spill for galleriet i et forsøk på blåse opp prisen på Volvo (les: å sole seg i glansen av BMW reduserer ikke akkurat verdien av Volvo). Jeg velger imidlertid å tolke dette i retning av tesen om ingen røk uten ild... BMW er absolut i kjøpers marked. BMW må vokse organisk for å overleve og det kan de kun gjøre relativt hurtig ved å kjøpe en annen solid bilprodusent... spesielt hvis BMW ønsker å være en selvstendig virksomhet også i fremtiden. Erfaringene fra fusjonen mellom Mercedes-Benz og Chrysler frister helt sikkert ikke BMW... og med Ferdinand Piëch geniale forretningsstrategi (les: Porsche´s kjøp av VW) i mente... er nok BMW innstilt på å et rent oppkjøp av en annen bilprodusent fremfor en fusjon eller det som værre er. Det kan godt være at Volvo ikke er en perfekt oppkjøpskandidat, men trolig er Volvo det beste tilbudet BMW kan få innenfor overskuelig fremtid. Hvem hadde forresten trodd at BMW skulle føre Mini (og Rolls-Royce for den saks skyld) frem til hva det er i dag. Både konseptet og modellens layout var helt feil i forhold til BMW´s core business. Den var først og fremst britisk (med alt hva det betyr historisk i form av kvalitet og image), den hadde forhjulstrekk og BMW hadde umiddelbart hverken en ny motor eller drivverk liggende klar for modellen. Motoren kjøpte BMW av Chrysler og i Cooper modellen fikk den en kompressor... ikke akkurat tradisjonell BMW kost. Dagens motorer er et resulat av et samarbeide med franske PSA (Citroën/Peugeot) og Toyota... heller ikke det er tradisjonell BMW kost. Joda... BMW´s ledelse og ingeniører er kapable til det meste og Volvo kan helt sikkert være et interessant prosjekt for BMW...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 Litt mer informasjon fra dagens epn.dk (tilsvarende E24.no). http://epn.dk/industri/article953723.ece
Jaro Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Det hele er egentlig svært interessant med tanke på den linjen BMW vil måtte legge seg på fremover. Strategisk sett er det klart at for Volvo vil det gagne dem mest å få BMW som eiere. Som Fredrik så godt forteller; se hva som skjedde med Mini! I tillegg kan en ikke se bort fra at Volvo også kan tilføre BMW noe også. Varemerket Volvo og imaget til Volvo er høyt verdsatt, og det er ikke uten grunn. Jeg vil tro at det kommer til å skje noe relativt rask med tanke på den finansielle situasjonen Ford er i. Ford som selskap er ikke særlig likvide, mener jeg leste at de til og med hadde tatt opp store lån med varemerkene som pant. Da er det nok noen som til slutt vil presse Ford-familien til å iverksette de nødvendige tiltakene. Jarle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå