Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er vel vanleg at den er plassert mellom luftfilteret og innsugsmanifolden ;)

Å bytte den burde ikkje koste mykje...er vel berre eit par enkle skruar og ein ledning eller to...

Skrevet

Skal nok eventuelt få det til sjøl ja. Må bare finne den først... he he.

1000 - 1200,- er jo ikke akurat avskrekkende, men penger er penger.

Takker nok en gang.

PS: Fin skjema tegning det der Fredrik.

Skrevet

Husk også at du må programmere softwaren om du bytter til en LMM med et annet delenummer. LMM problemer og bytte av denne er jo heftig diskutert både på dette forumet og andre BMW forumer.

Fredrik: får du original LMM til 1200,-? De koster vel nærmere 3000,- normalt? Skulle forresten vært artig å høre om noen har erfaring med bytte til Pierburg LMM på våre BMW'er. Noen?

Jarle

Skrevet
Husk også at du må programmere softwaren om du bytter til en LMM med et annet delenummer. LMM problemer og bytte av denne er jo heftig diskutert både på dette forumet og andre BMW forumer.

Fredrik: får du original LMM til 1200,-? De koster vel nærmere 3000,- normalt? Skulle forresten vært artig å høre om noen har erfaring med bytte til Pierburg LMM på våre BMW'er. Noen?

Jarle

Jeg har ikke selv byttet LMM´en, men jeg overhørte en samtale hos BMW her i Århus og da kom det frem at prisen var 1000-1200 kroner... altså danske kroner og det glemte jeg i farten... :roll:

Skrevet

Hmmm, skal det omprogrameres noe etter at denne er byttet??

Det har jeg aldri vært borti før. Er det noe typisk bmw, eller gjelder det alle bilmerker?

Noen som vet? :?

Skrevet
Hmmm, skal det omprogrameres noe etter at denne er byttet??

Det har jeg aldri vært borti før. Er det noe typisk bmw, eller gjelder det alle bilmerker?

Noen som vet? :?

Tvilsomt... sikkert hvis man bruker en uoriginal LMM (alminnelig på VW/Audi). Mitt inntrykk er at problemer med LMM´er spesielt gjelder moderne dieselmotorer, men også moderne motorer generelt... altså ikke kun BMW. Problemene begynte (om man kan formulere det slik) da man gikk fra luftmengdemeter til luftmassemeter. Et annet problem i forbindelse med moderne dieselmotorer som også kan medføre tap av effekt er at den såkalte EGR-ventilen soter igjen. Dette problemet tror jeg imidlertid mest er i forbindelse med at motoren evt. er chip/bokstunet... motoren får en for fet blanding diesel.

Skrevet

Er 99% sikker på at ECU skal omprogrameres viss en bytter mellom de to OEM Bosch LMM'ene. Dette fordi det skal være noe forskjell i parametrene på signalene som de sender. Derimot virker det som om dette ikke trengs om en bytter til Pierburg, men de som har testet dette rapporterer at Pierburg -07 passer best som erstatning til den første versjonen fra Bosch og Pierburg -08 passer best som erstatning til den siste Bosch varianten. Dette fordi programvaren skal være oppdatert ved bruk av den nyeste Bosch Lmm'en. Alt dette skrives det mye om både på BMWland og BMWTreff forumene.

Som Fredrik så riktig skriver så er dette også en gjenganger på VAG bilene. Også VAG eierne bytter til Pierburg og rapporterer om "ny" motor.

Også som Fredrik skriver; EGR (eller AGR) ventilen er også hyppig diskutert som et problem. Da jeg tok ut min var åpningen bare 2/3 av normalt på grunn av masse grums. Klart at dette stjeler effekt!

Jarle

Skrevet

Ok. Så en tur innom Bmw og få sjekket dette sparer meg for mye hodebry når man ikke har noe særlig peiling på dette :wink:

Men takker for svar. Det er tydelig at mange av dere har tilbragt noen timer under pansret før ja :)

Skrevet

Det spørs vel om forhandleren vil anbefale deg noe annet enn original LMM til 4.000,- kroner inkl. arbeid. Husk også at de sjelden finner feil på LMM ved diagnosesjekk, derfor kjører mange rundt med delvis defekt LMM uten å vite det.

Jarle

Skrevet

Ja de vil vel bare anbefale orginale deler. Greit nok det, men det koster.

Hvordan sjekker de om det eventuelt er feil på LMM eller EGR på verkstedet da, hvis de ikke ser det på en diagnose sjekk?

Skrevet
Ja de vil vel bare anbefale orginale deler. Greit nok det, men det koster.

Hvordan sjekker de om det eventuelt er feil på LMM eller EGR på verkstedet da, hvis de ikke ser det på en diagnose sjekk?

Trolig ved hjelp av en indirekte diagnose... bilen går ikke som den skal... diagnosetesten forteller intet... vår erfaring forteller oss at det kan være LMM´en... eller ERG´en... eller noe annet... vi kan evt. prøve å bytte LMM´en - på din regning naturligvis... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...