Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skifte toppakning på en 1990 520i. Er det noen som har gjort dette før som kan si noe om hva jeg bør være forsiktig med og slik? Har skrudd en del på bil før, men ikke på slik motor. Vil ikke ha den på verkstedet for da går 1000 lappene fort.

Skrevet

Har selv skiftet toppakning på en 85 modell 520, med M20B20 motoren, ganske kurant å skifte på egentlig, det du må passe på er at register reima stemmer overens med merkene, tror det er ganske bra merket, mulig jeg satte en kritt strek mor å merke ekstra.

Åsså bør du skifte reim og strammer når du først har det ute.

Sjekk nøye etter sprekker i toppen når du har det av.

Skrevet

Ok takk. Jeg veit ikke eksakt hva motoren heter og hvilke årsmodell den er, men det er hvertfall en rekke 6`er med registerkjede, ikke reim.

Skrevet
Ok takk. Jeg veit ikke eksakt hva motoren heter og hvilke årsmodell den er, men det er hvertfall en rekke 6`er med registerkjede, ikke reim.

Ok, er det kjede så er det M50.

Skrevet

Har tatt av toppdekselet nå, og det ser ganske så mye komplisert ut enn jeg trodde. Skjønner ikke hvordan jeg skal ta av registerkjede hvertfall. Noen som har gjort dette på en slik motor før? Trenger tips

Skrevet

jeg har gjort det før på min m50b25 turbo motor. er litt komplisert men har du haynes boken så er det ganske så utfyllende beskrivelser der. jeg har e36 boken men det spiller ikke noen rolle siden motoren er lik, bortsett fra bunnpannen og sånt. men den boken kjøpte jeg på biltema. tror ikke de har boken til e34. er e34 jeg har også.

Skrevet

ok, da må jeg nesten skaffe meg den. Det så gankse komplisert ut ja, men et par spørsmål uansett. Må du ta av hele dekselet i forkant for å få av registerkjede?? Og hvordan får du av det innsugsgreiene som er festet på topplokket? Sitter det i skruer under også?

Skrevet

er en plugg i motor blokken på førersiden en plast/gummi plugg som står inn mot svinghjulet. tar du bort denne så turner du motoren til du ser et hull i svinghjulet. sett et skrujern/bolt inn sånn at du låser veiven. dette er da på øvre dødpunkt. ville gjort dette først. så ser du på kammene i bakkant der er de på enden firkantet. disse firkantene på enden ska stå nøyaktig slik når du monterer det sammen igjen. er masse spesial bmw verktøy du egentlig ska bruke men jeg brukte ingenting når jeg monterte det sammen igjen. viss dette høres avansert ut ville jeg ha fått en mekaniker til å gjøre det. men kjøp haynes boken der er det myyyeee bedre bilder og forklaringer enn jeg kan gi her. hehe

Skrevet

nei du trenger ikke ta av det dekselet. du må ta av manifoilene. og topp dekselet. er en stor skrue i forkant av eksos manifoilen som strammer kjedet skru den ut men det er en fjær der som kan hoppe ut vær litt forsiktig sånn at du ser hvilken rekkefølge det ska være sånn at tingene ikke bare spretter ut og på gulvet. hehe har vært med på det før ja. da blir kjedet slakkt og da mener jeg du klarer å skru av kam drevene men da er det også veldig nøye med at du seff ikke klarer og miste kjedet ned i den åpningen er et helvete å få opp igjen. du skjønner ka eg mener når du kommer så langt.

Skrevet

har du kommet så langt så er forsåvidt toppen bare til å løsne. nedi den åpningen der reg kjedet går er det ca 2/3 små torx skruer som holder toppen nedtil blokken og seff alle de andre store. men vil anbefale deg på det sterkeste haynes boken. jeg har brukt den og jeg har demontert hele motoren min, montert smidde stempler,staker og cometic topp pakning og arpbolter. og jeg er ikke utdannet mekaniker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...