Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: 2000 mod 320 DAT

Problem: Virker som om det tar sin tid før motoren blir skikkelig varm (Tempnåla loddrett opp). Når man kjører lange nedoverbakker begynner tempnåla å beveger seg nedover.

Tidligere stod tempnåla dønn i ro rett opp når den først hadde kommet dit - og jeg mener bilen også ble fortere varm.

Den har vært slik en stund - nevnte det sist jeg var på service i vinter uten å få særlig gehør - sålenge det kom varmluft i kupeen var ikke dette noe å bekymre seg for...(?)

Har ved hjelp av "testmodus" i instrumentpanelet funnet ut at motoren sjeldent blir særlig over 75 grader for tiden - og at den fort kan droppe ned mot 65 ved lange nedoverbakker (og enda lavere ved kjempelange "nedstigninger").

Har spurt mitt BMW-verksted om dette igjen - og de har liten tro på termostaten - den ryker vist aldri. Derrimot kunne jeg sjekke ett elektrisk varme-element som hele tiden skal virke som en "tilleggsvarmer" for kjølevesken - denne skulle etterhvert bli varm når man kjører - og det blir den (naturlig nok - kjølevesken går jo gjennom denne og når den er på 75 grader vil selvsagt denne varmeren bli varm å ta på også om den ikke fungerer.)

Noen som har noen råd til hvor jeg starter for å fikse problemet? Mitt BMW verksted var iallefall ikke til mye hjelp (trodde faktisk man fikk noe hjelp med problemene man nevner når man leverer inn en bil til INSP II)

Skrevet

Klassisk eksempel på gåen termostat. Men moderne dieseler har lite varmeoverskudd, så jeg skal ikke være bråsikker - og jeg vet heller ikke hvordan slanger osv. er koblet på din bil.

Kjenn på slangen som går til radiatoren (normalt den øvre). Den bør ikke få varmtvann før motoren er driftsvarm.

Skrevet

Har spurt mitt BMW-verksted om dette igjen - og de har liten tro på termostaten - den ryker vist aldri.

Den 320D'n jeg hadde, byttet jeg termostat på p.g.a de symptomene som du nevner. Da ble problemet løst. Det var og byttet termostat på den bilen tidligere, så at termostaten aldri ryker er nok litt feil. (2000mod. med 144k på telleren.)

Skrevet

Min har gått ca 130.000 km så da er det ikke så galt å misstenke termostaten lell nei...

Hva med den elektriske varme-elementet (elektrisk tilleggsvarmer) som konstant varmer da-, noen som mener det kan være dette som er defekt eller vært borti at dette må byttes?

Noen som har byttet termostat selv? Mitt merkeverksted som ikke trodde det var termostaten (da disse ikke pleide å ryke) mente bytting av termostat var litt av en jobb... (men servicemanualen fremstiller det slik jeg kan se som en enkel match uten behov for spesialverktøy?)

Skrevet

Den ligger noe trangt til ved vannpumpen og tar endel tid å bytte. Har du tilgang til TIS, sjekk 11 53 000. Er det ikke litt rart at BMW verkstedet ikke kan sjekke dette skikkelig, eventuellt feilsøke bedre? Symptomene du beskriver skulle vel være typiske nok for å gi dem en pekepinn....

Jarle

Skrevet
Klassisk eksempel på gåen termostat. Men moderne dieseler har lite varmeoverskudd, så jeg skal ikke være bråsikker - og jeg vet heller ikke hvordan slanger osv. er koblet på din bil.

Kjenn på slangen som går til radiatoren (normalt den øvre). Den bør ikke få varmtvann før motoren er driftsvarm.

En bagatell, men jeg trodde at det var den nedre slangen som normalt går til radiatoren og at det varme vannet så blir presset opp gjennom radiatoren og ut på toppen for å sikre flowen gjennom radiatoren.

Skrevet
Er det ikke litt rart at BMW verkstedet ikke kan sjekke dette skikkelig, eventuellt feilsøke bedre? Symptomene du beskriver skulle vel være typiske nok for å gi dem en pekepinn....

Samme verksted, samme service; overså komplett defekte casterforinger; du kunne se "gjennom" de... Disse ba jeg om at de sjekket grundig på forrige service over ett år tidligere da jeg mente de var defekte allerede da. Den gang sa de at slikt alltid ble sjekket på service så det var ikke nødvendig å spessifisere det, dessuten var de fortsatt gode nok frem til neste service. De byttet også automatolje på siste service og etter dette synes jeg den girer litt hardt noen ganger. Kommenterte dette da jeg hadde den inne for bytte av casterforingene noen uker etter siste service men dette ble parrert med ett stort spørsmålstegn - de hadde byttet olje etter spesifikasjonene til BMW så det var ikke noe å snakke om... (Jeg synes jo de kunne sjekket oljenivå etc men de virket ikke interessert...)

Så hva skal man gjøre?

1) Bytte termostat selv for å sjekke om det hjelper

2) Mulig å peile automatolje selv uten diagnose for å sjekke oljetemp? Isåfall hvordan?

Skrevet

Først: Jeg mener at automatkassen din normalt ikke skal ha ny olje, den har normalt "life time" varighet. Har imidlertid hørt om andre som også har fått denne byttet ved høy km.stand eller ved problemer med kassen.

Spør gjerne et annet BMW verksted om ikke dette er tilfelle. Det er mulig jeg tar feil her, men etter hva jeg har hørt så er automat oljeskift komplisert, tidkrevende og kostbart. Dette fordi kassen må tømmes i flere omganger for å få ut all gammel olje. Du bør lage en egen post om dette for å få riktig svar eller ringe et annet BMW-verksted

Så: Via diganose kan temperaturen leses av, og det finnes programmer som kan gjøre dette "live" mens bilen kjøres. I forhold til prisen på ny termostat og arbeidet med å bytte denne kan jo dette være et alternativt.

Jeg ville nok tatt en telefon til et annet BMW verksted for å en annen vurdering på dette. Verksteder som ikke lytter til kunden er ikke mye verdt i min verden i alle fall. De må jo forstå at dette ikke holder!

Jarle

Skrevet

Hei,

Jeg må innpå igjen her, fordi jeg lurer på dette med elektrisk tilleggsvarmer. Har virkelig bilen elektrisk varmeelement for å holde motoren varm? Det høres ikke helt fornuftig ut (synes jeg da, uopplyst som jeg er). Alle vet hvor lang tid det tar å få motoren varm med motorvarmer. Den er på ca. 500W. For å få 500W mens du kjører må det ca. 40 ampere til, dvs. omtrent halve effekten av dynamoen. Høres ikke riktig ut - eller?

Må spørre igjen; får radiatoren varmtvann mens motoren er for kald? Noen termostater (kanskje de fleste?) har et lite hull for å få litt sirkulasjon, så noe varmtvann vil det kanskje passere uansett.

Skrevet
Har virkelig bilen elektrisk varmeelement for å holde motoren varm?

Tja; det er vel mest for å varme vannet inn til kupe-varme-registeret slik at man "fort" skal kjenne litt lunk i varmeapparatet?

Link til konstant elektrisk oppvarmer hos GS Bildeler

Uansett tror jeg som du sier at denne ikke er ment å holde motoren varm uansett så jeg selv heller også til å mistenke termostaten selv om mitt BMW verksted tvilte på dette og mente det var mer sannsynlig at det er denne elektriske oppvarmeren som er synderen til vekselvarmen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...