Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å skifter støtdempere på en E36 i helga. Skal ikke skyte av at jeg er veldig god til å skru, men jeg fikk høre her på Bimmers at det skulle ta to-tre timer maks. Nå har jeg drevet en hel dag og har kun fått av den ene støtdemperen.

Noen som har noen tips til hvordan løsne bolter som har rustet fast da de satt som f..n?

En annen ting var at jeg fant en ledning som var røket. Så ut som en jordingsledning, men er det noe i bremsekaliperen som har bruk for jording?

En tredje ting var at jeg lurte på om støtdemperne skal være like på begge sider av bilen? Får ikke tak i han jeg kjøpte dem av og lurer på om han har gitt meg feil.

Ble vist mange spørsmål her men håper noen tar seg tid til å lese og svare om mulig :)

Skrevet

Løsne muttre som er fast mutter tekker. eller latmann arm pleier og dugge.

Den ledning er sannsynlig til bremse indikatoren på klossene. de ligger to ledninger inni den viss ikke dei har kontakt med kvarandre so lyser lyse inni bilen.

Har du fått bare dempere eller komplette fjærbein?

Skrevet

Kun demperen.

Når det gjelder ledning til bremseklosser så har jeg ikke hatt noen indikasjon inne i bilen. Er ikke det kun på biler med kjørekomputer at det er slik indikasjon. (Ikke på min)

Ledningen var (ikke) festet i skroget på bilen.

Skrevet

Visss de e kun dempere so e dei like på h og v side. da skrur du toppen av fjørbeine viss du skjønner.

De skal ligge ein litten svart boks skrud fast i innerskjermen som denne ledningen skal gå til. indikator har du sama om du har kjøre computer eller ikke. De skal lyse i intrumentet, du kan kjøpe ny varselindikator og montere so lysere de inni bilen når klossene er nedslitte.

Skrevet
du får glede deg til du ska bytte fjærene på framdemperene...det er ingen grei sag :lol:

Må jo ha av fjærene for å skifte demper. Sitter jo sammen de.

Skrevet
Visss de e kun dempere so e dei like på h og v side. da skrur du toppen av fjørbeine viss du skjønner.

Når jeg sier at de er like så mener jeg at de identiske. Braketer, vinkler osv..(samme del to ganger) Virket som den som satt der fra før var speilvendt fra den nye. Har ikke tatt av den andre demperen enda men den ser ut til å være lik den nye.

Skal de være identiske eller skal de være speilvendt om hverandre?

Virker ikke som om braketen til å feste bremserør og lignende passer da når den nye delen er speilvendt fra den gamle.

Skrevet

Har akkurat skiftet støtdempere på min e36. Jeg byttet med fjærbein. Og der var innfestingen til bremserør og ledninger.....motsatt. Dem er merket høyre og venstre.

Skrevet
Har akkurat skiftet støtdempere på min e36. Jeg byttet med fjærbein. Og der var innfestingen til bremserør og ledninger.....motsatt. Dem er merket høyre og venstre.

Det er det som er så rart på mine, at det ikke er noen merking om hvilken side dem skal på.

Går det ann å sette på den gamle på den ene sida med en ny på den andre sida? Vil det bli feil?

Skrevet

Du vil jo se det om du sammenligner de nye fjærbeinene med de gamle. Hvor innfestinger til slanger er f.eks.

Bruker du opp igjen det ene gamle beinet, sammen med ett nytt, så kan du risikere at dem ikke er like, og da får du problemer med hjulvinklene. For vinklene bør sees på ved en forstillingskontroll etter byttet.

Uorginale deler kan ha et litt annet mål enn orginale...

Når det er sagt, så kan du selvsagt forsøke. Om det er lettest for deg. Er jo ikke sikkert det er så stor forskjell på dem. Da får du hvertfall bilen på veien igjen. Og BMW på veien...er det som teller... :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...