Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det skjer mye tragisk på denne vegstrekningen. En kamerat av meg kjørte e34 520 touringen sin her og totalvraka den i en fjellvegg...heldigvis kom de ut av det med livet i behold.

Skrevet

Oj! Blei litt satt ut jeg.

Synd det som skjedde, og håper virkelig det går bra med deg! (og passasjeren i e46) Kan ikke være veldig lett for deg..

Skrevet

Brannvesenet først? Man ringer da vel et av nødtelefonnumrene, beskriver situasjonen, og så får folkene på AMK-sentralen vurdere om hvilke styrker som skal sendes ut. Med en beskrivelse av denne ulykken vil jeg tro at alle enheter, inkludert helikopter ble kalt ut umiddelbart.

Det hender faktisk at helikopter er i lufta for så å bli tilbakekalt etter at ambulansepersonell har kommet på stedet. For om det virkelig haster så er det bedre at helikopteret er på vei og får redusert tid til ankomst (regnet fra ambulansepersonellets vurderingstidspunkt) enn å tenke på unødvendige utgifter ved at de tar av og så må snu.

Skrevet

Alarmsentralen meinar eg da. Hovedsakeleg brannvesenet og ambulanse når det er større ulykker. Så får politiet komme etter.

Skjønnar du meg Erik?

Skrevet

Ja, da skjønner jeg. Alarmsentralen = AMK (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) = 113 (uttales "en en tre" - IKKE "hundreogtretten"). Men om man ringer 110 (brann) eller 112 (Politi) så vil man bare bli satt direkte over til den rette telefonen.

I mobiltelefonene er det 112 som er innprogrammert som nødnummer, dette kan man ringe med tastelåsen på, med tomt kontantkort, uten dekning i eget nett og t.o.m. uten SIM-kort i telefonen! Så lenge en tar inn GSM-signal så funker dette nummeret. Så om man skulle være ute for å måtte ringe uten penger på kortet, eller med bare NetCom-dekning om man har Telenor, evt. man må ringe med ukjent telefonmodell som har tastelåsen på, så ring 112 til Politiet, så vil de sette deg over. Temmelig idiotisk at man skal ha 3 ulike nummer også...

Ren brann: 110

En ulykke som primært er noe annet enn brann: 113 (men opplys om evt branntilløp da!) - disse kaller ut nødvendig mannskap i ymse uniformer

Akutt politihjelp: 112 (f.eks. ran, overfall, voldtekt osv.)

• 4 months later...
  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...