Gå til innhold

Reglement og CSL-kræsj på BMWCCN mai 07

oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis veitrafikkloven gjelder har jeg alltid lurt på hvorfor det da er hjelmpåbud?

Hadde man håndhevet vegtrafikkloven på banen (dvs. 80km/t) ville det ikke vært behov for alt dette, bilene er jo tross alt OK for veien.

Ja.

Poenget mitt var nettopp det, at /utelukkende/ sett fra veitrafikklovens sitt standpunkt så skal det ikke være forskjell i det du passaserer den hvite linja inn på bana til rudskogen? Så lenge veitrafikkloven gjelder der (noe den gjør?).

I prinsippet kan man legge til de regler man ønsker så lenge man er ansvarlig arrangør?

Hva skjer hvis det skjer alvorlige avkjøringer i _høy_ hastighet med personskade på Rudskogen? Så lenge trafikkloven gjelder der så vil jeg tro noen blir straffet/bøtelagt? Eller?

Poenget mitt er at det der såkalte "kjørekurset (?)", som skal være i tråd med veitrafikkloven (?) består av strengt tatt ulovlig kjøring. (Les: Høy hastighet, sladding, for-nærme-kjøring etc).

Kan man teoretisk bli bøtelagt?

Spekulasjon:

I mine øyne burde vel ikke veitrafikkloven ha noe som helst med et sånt kurs å gjøre, når det inkluderer å overgå hastigeter som kan føre til riper i rullebladet?

Setter pris på om noen kan oppklare noen av spørsmålene mine :)

Og til slutt:

Ja, jeg er litt vrang da jeg skriver dette, men jeg vil bare få fram de faktiske tilfeller. Ikke hva som praktiseres, men hva som kan bli de faktiske følger.

Nei, jeg er ikke imot banekjøring.

Nei, jeg er ikke imot sikkerhetstiltakene på treffene.

Ja, jeg vet utmerket godt at vi som bilfolk må bruke (de få) skalkehullene vi har for å få "legaisert" vår hobby i "trygge" omgivelser med de uheldige folkene vi har folkevalgt.

Ja, jeg vet at ved noen (kanskje bare en?) ulykke med personskade/død på norske baner, der registerte ulisenserte biler er innvolvert kan innebære en brå slutt på slike arrangementer i framtiden.

Det fyrer kanskje bare mer opp ang. egne heat?

Å ha idealsporsliterne og de med alternativ kjørestil på banen samtidig er iallefall helt idiotisk.

Det er jeg helt enig i! Disse "må" ha hver sine heat skal det fungere. En ihugga idealsporsliter tenker helt annerledes enn sin sladdekompis foran/bak - og visa versa. Avstand er viktig, på bane som i trafikken!

Heatinndelinger har vært et hett tema på CCN forumet i det siste, og det er temmelig klart at visse idealsportilhengere for en hver pris ikke gi fra seg verdifull kjøretid. Skal bli spennende å se hva som faktisk skjer framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oddis,

Så lenge man ikke kjører under et eller annet bilsportforbund med dertil egnede biler faller vi under veitrafikkloven. I teorien kan onkel blå møte opp og måle hastighet på banen (som i utgangspunktet er 80km/t), men så lenge kjøringen er under de rette forhold, som ved kjørekursene til f.eks BMW CCN så tror jeg ikke de har noen interesse av å gjøre det. Vet at naboer til Vålerbanen har stått med stoppeklokke og klokket rundetider/regnet ut snitthastighet, for å ha som et argument i klagesaker men det har visst ikke blitt noe problem av det ennå. Hva som skjer i en eventuell ulykke med personskade/død vet jeg ikke, vi får bare håpe at noe slikt ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al Bundy
Og dermed var vel diskusjonen om sladding/drifting på BMW CCN-treff lagt død og begravet for all æve tenker jeg!

Slutt å være så jævla negativ til BMWCCN sine treff. Hvis ikke du like måten de driver banetreffene sine på så gi faen å møte opp..

Nå må dere snart innse at det ikke bare er drifting og sladding som betyr noe på en bane.

Hadde du hatt en bil til over 1 mill så hadde du også blitt lei deg hvis en hadde kjørt i deg.. Dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al Bundy
oddis,

Så lenge man ikke kjører under et eller annet bilsportforbund med dertil egnede biler faller vi under veitrafikkloven. I teorien kan onkel blå møte opp og måle hastighet på banen (som i utgangspunktet er 80km/t), men så lenge kjøringen er under de rette forhold, som ved kjørekursene til f.eks BMW CCN så tror jeg ikke de har noen interesse av å gjøre det. Vet at naboer til Vålerbanen har stått med stoppeklokke og klokket rundetider/regnet ut snitthastighet, for å ha som et argument i klagesaker men det har visst ikke blitt noe problem av det ennå. Hva som skjer i en eventuell ulykke med personskade/død vet jeg ikke, vi får bare håpe at noe slikt ikke skjer.

Stemmer og så lenge mang ikke driver med konkuranse kjøring så gjelder forsikkringen på bilen også når du kjører på bane siden det regnes som offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed var vel diskusjonen om sladding/drifting på BMW CCN-treff lagt død og begravet for all æve tenker jeg!

Slutt å være så jævla negativ til BMWCCN sine treff. Hvis ikke du like måten de driver banetreffene sine på så gi faen å møte opp..

Nå må dere snart innse at det ikke bare er drifting og sladding som betyr noe på en bane.

Hadde du hatt en bil til over 1 mill så hadde du også blitt lei deg hvis en hadde kjørt i deg.. Dust.

Hvis du er så redd for bilen din, så er du på tynn is allerede på ethvert biltreff.. Er du ikke på banen å risikerer en bulk, så står det alltids noen å gnur knappene bakpå dongeribuksa bortover bakskjermen din...

En kan snurre av ideal spor, å en kan snurre om en satser litt for mye sideveis.. Svartflagg idiotene som satser over evne, sladding eller idealspor.. Det er alt som trengs.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al Bundy

Hvis du er så redd for bilen din, så er du på tynn is allerede på ethvert biltreff.. Er du ikke på banen å risikerer en bulk, så står det alltids noen å gnur knappene bakpå dongeribuksa bortover bakskjermen din...

En kan snurre av ideal spor, å en kan snurre om en satser litt for mye sideveis.. Svartflagg idiotene som satser over evne, sladding eller idealspor.. Det er alt som trengs.

Ola

Selvfølgelig er det en risiko, men poenget er at på BMWCCN treffene prøve ungå slike ting.

Er derfor de ikke like at man skal drifte. De som virkelig kan drifte pleier ikke å bli flagget av banene på de treffene, men de som bremser helt opp før en sving får å "øve" seg på drifting blir ofte flagget av. Hvis man lager kø på banen for at man skal drifte blir man flagget av.. Synes det er helt topp at de flagger av slike biler.

Er desverre ikke alle som mener at det kun er drifting som gjelder. Mange liker faktisk å kjør fort rundt en bane. Er faktisk en kunst det også, baere prøv ene gang så skal du se at det faktisk er vanskelig å sette en skikkelig bra rundetid gang på gang. Kansje ikke så morro for de som ser på, men så er det mange som ikke bryr seg om tilskuerene. Ikke alle som er like "pr kåte" som andre.

For min del er det jeg som skal ha det gøy på banen når jeg er der. Jeg bryr meg ikke om de som står å ser på. De kan skaffe engen bil å kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også i pkt 5
Vinduer og evt.soltak skal være helt lukket

men:

OHM_1177.sized.jpg

De som ble oppdaget med soltak/vinduer åpne (for mye eller på førersiden) ble svartflagget. Det var endel som fikk dette pga vinduer/soltak på lørdagen. Men det tar jo selvsagt minimum en runde fra folk får svartflagg til de kjører inn hvis de har oppfattet at de ble svartflagget. Derfor kan du se det på bilder. Folk ble også stoppet på vei ut til banen med beskjed om å lukke vinduer/soltak og å skru på kjørelys før de ble sluppet utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også en gang det var valgfritt å kjøre med hjelm, siden mange led av "Mr.Stritzel" syndromet da de fikk på seg den :P
Valgfritt med hjelm på frikjøring hos BMW CCN? Merkelig!

"Mr.Stritzel" trenger jeg en forklaring på...

Hjelm på frikjøring er påbudt, uten unntak! På familiekjøring er det valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil, ja, jeg er klar over det. Reagerte bare siden det står rett ut i invitasjonen at prøveskilt ikke er lov. Det ble noe preik om forskjellsbehandling rundt forbi.

Spekulasjon:

I mine øyne burde vel ikke veitrafikkloven ha noe som helst med et sånt kurs å gjøre, når det inkluderer å overgå hastigeter som kan føre til riper i rullebladet?

Det hjelper ingenting at man mener at vegtrafikkloven ikke burde ha noe med slikt å gjøre den tid både bil og fører må være lisensiert av bilsportforbundet for å kunne delta i lisensierte løp. Alle andre steder gjelder vegtrafikkloven.

Det er jeg helt enig i! Disse "må" ha hver sine heat skal det fungere. En ihugga idealsporsliter tenker helt annerledes enn sin sladdekompis foran/bak - og visa versa. Avstand er viktig, på bane som i trafikken!

Jeg er ikke enig. Det var på ingen måte noe driftingkjøring ihvertfall på lørdagen, det gikk bare litt breit i noen svinger. Typisk slakteren og inn på depotstrekket. Det var ytterst få som i det hele tatt hadde noe sladd ut av storsvingen. Faktisk husker jeg bare en bil, og han var allerede svartflagget.

De fleste andre dro ikke breit i det hele tatt, eller toucha apex og sladda ut av svingen i idealspor. Noen dro det såpass at de fikk skikkelige kontraer, og det er da det begynner å bli farlig. De ble svartflagget - to svartflagg og man ble bortvist fra banen.

Jeg legger med andre ord ikke skjul på at jeg syntes det var bra slik det var denne helga. Kjører man på bane tar man en risiko uansett.

Såvidt jeg kan se så langt, så var ingen av dere som har kritisert kjøringen til stede denne helga.. (oddis, hagenisse, Erik..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke kritisert dette treffet, det var bare en generell kommentar. Ulykker kan skje uansett, men folk som skal ligge sidelengs ut av svingene er mindre forutsigbare. Men er jo bare snakk om litt fornuft, har man biler tett opp i seg så lar man være å slædde. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fikk bare inntrykk av at dere var veldig i mot slik kjøring det var nå i helga. Beklager hvis det er feil.

Men ja, det er fornuft det handler om. Desverre er det alltid noen som mangler det, og det er et problem både i forhold til sladding og idealsporkjøring.

Jeg ligger heller bak en som sladder litt ut av svingene (uten å dra kontraer hele rettstrekka etterpå) enn å ha disse som bremser seg forbi på kamikaze-måten rundt meg. Synes de som kjører idealspor og lar bilen "drifte" ut mot tangeringspunktet er helt ok.

Det verste jeg var ute for på lørdag var å ligge bak en rekke på 8 lette biler hvor alle kjørte fortere enn meg i langsvingen og tregere alle andre steder, det varte en evighet. Som uerfaren er jeg svært forsiktig med å bremse meg forbi, og med tyngre bil og høyere fart sliter man uansett med å bremse senere enn de lette. Det var dritkjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banekjøring har jeg aldri vært imot, og kommer trolig aldri til å være. Det er jo kjempemorro!

Det jeg ville få fram (Som jeg tydligvis ikke hadde poengtert bra nok) var følgende:

..men jeg vil bare få fram de faktiske tilfeller. Ikke hva som praktiseres, men hva som kan bli de faktiske følger.

Altså, jeg ville få fram det som KAN (i teorien) skje når man tøyer veitrafikkloven. :)

Kjetil:

Det treffet vi kunne kjøre uten hjelm var et kjørekurs i regi av BMWCCN HedOpp på Vålerbanen i mai 2005 (?). Husker vi hadde en svenske som instruktør på førermøte. Tipper vi var minst 30-35 biler. Det var også en god del av den "harde kjernen" der, så dette kan de nok bekrefte.

Edit: Og vi hadde lov til å ha en passasjer (Dette var før reglene ble endret, på den tiden var det vel strengt tatt "ikke lov". )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddis, begynner man å tenke for langt og på alle mulige utfall ender det bare med at det er umulig å gjennomføre treff. Det har ihvertfall ingen hensikt. Til syvende og sist er det opp til føreren av bilen å vurdere om han vil bryte vegtrafikkloven eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...