Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 2002 320 dat med automatisk klima.

Lurer på om klimaanlegget lever sitt eget liv. Hvis jeg stiller inn på 16 grader, for hurtig kjøling av kúpéen, så blåser den varmt mot frontruten og ned mot bena, mens den kalde luften bare kommer ut av midtdysene. Samme skjer om jeg tvangsstyrer luft og hastighet på vifte. Bare luft opp....varmt luft, bare luft ned...varm luft. Stiller jeg den inn på auto og 20-21 grader skjer det samme... Skal det ikke komme kald luft andre steder enn i midtdysene?

Har hatt 2-3 biler med auto klima og de har blåst kaldt over alt når jeg stiller inn laveste temp. Er det ikke sånn på bmw?

Skrevet

Umiddelbart høres din beskrivelse litt merkelig ut. Det skal ikke være nødvendig å stille inn temperaturen på 16 grader for å hurtig kjøle ned coupe´en... det skal automatikken selv kunne finne ut av hvis temperaturforskjellen er stor nok mellom ønsket temperatur og virkelig temperatur i coupe´en. Reaksjonen er imidlertid ikke lynhurtig av hensyn til både komforten og muligheten for dugg på frontruten. Tilsvarende vil ikke dysene for frontruten blåse direkte kald eller varm luft med mindre defrostfunksjonen er aktivert (kun varm luft). Dysene på dashboardet blåser en mix av kald og varm luft... avhengig av hva du har innstilt dysen på. Min anbefaling er å la denne innstillingen stå mellom kald og varm luft. Siden du faktisk får kald luft virker det ikke som om selve kompressoren er problemet. Viften høres også ut til å virke som den skal så dermed er heller ikke viftemotstanden problemet (et kjent problem). Det kan være at termostaten er problemet, men jeg holder en knapp på at problemet er softwarebetinget... og BMW kan oppdatere programvaren for en mindre sum penger. Dette fikk vi gjort med et godt resultat på vår 2003 E46 318d Touring da klimaannlegget viste lignende symptomer.

Skrevet

Skriv gjerne her når du finner ut av det :!:

Har akkurat samme feil på mitt klimaanlegg. Ringte BMW, men de hadde ikke hørt om dette problemet før, så det eneste de kunne gjøre var å ta bilen inn og finne feilen. Men det blir for dyrt..

Skrevet

Tja nå som endelig varmen kom hit til østlandet, så virker klima'n som det skal. Det blåser nå kaldt i alle dyser. :) . Det var kanskje for kaldt ute (ca. 15 grader), når jeg klaget min nød, til at det skulle blåse kaldt i bilen? Godt at tyskerene passer på at vi ikke blir forkjølet... :wink:

Heldigvis ingen flere feil på bilen nå annet enn det høye dieselforbruket og stor misvisning (ca. 30-35%) på forbruk mellom computer og hva jeg måler manuellt, som jeg har tatt opp i en annen tråd her, men ikke funnet ut av enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...