Gå til innhold

Bilferie i Europa? Tips? Vil ha varme, strender og uteliv =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topicen sier.. Vurderer å ta med dama på en liten roadtrip i sommer! Er igrunn ikke så keen på å kjøre europa rundt da, men tyskland, frankrike, kanskje italia?? noe å anbefale? Erfaringer mottas:)

Er på jakt etter sol, varme og noen flotte sandstrender;) Samtidig som munchen må besøkes da:)

Skrevet

Hvorfor ikke satse på Slovenia og/eller Kroatia ?... disse landene ligger på en rute som passer godt i forhold til et besøk i den syd-østlige delen av Tyskland inkl. München. Med på kjøpet kan dere velge om dere vil kjøre innom Italia eller Østerike på veien ned/opp. Jeg vil ikke anbefale den nord-vestlige delen av Italia eller franske Cote D´azur (Rivieraen) hvis dere er ute etter store perfekte sandstrender (type: "playa-playa"). God tur... :D

Skrevet

Jeg og madammen har tenkt å gjøre akkurat det samme som deg Prosjekt34 ;) En ukes "roadtrip" nedover i europa med bimmeren. Og kanskje plukke opp noen deler til bilen i "samme slengen" 8) God tur i allefall.

Skrevet

Jeg kan også anbefale Lido de Jesolo ved Venezia! Fantastisk strand, men kanskje ikke stedet med mest party. Lite skandinavere der. Det går mest i tyskere og østerikere.

Ellers ville jeg absolutt vurdert Kroatia. Hadde planer om å dra dit selv på bilferie i år, men pga oppussing, så får det vente til senere. Ikke så mye sandstrender der, men tror det er ett utrolig flott land å feriere i!

Skrevet

Hmm.. hvordan ligger det an med veier i kroatia da? er de dårlige? Viktigste er å finne fine strender da:)

Skrevet

Jeg hadde biltur i 2004 hvor jeg kjørte gjennom tyskland,østerrike,sveits, italia og inn til frankrike. Leide en leilighet i Cannes i 7-8 dager. Syns Cannes var veldig fint med kort vei til St.Tropez, Monaco, Nice samt mange andre fine steder. Uteliv var det mye av, god mat å få og store deilige strender. Varmt var det hvertfall. Lå på 35-40grader der (juli). Det var helt perfekt med cab da. Taket var vel nede nesten konstant. Dag og natt..:)

Bruke 1 dag ned dit fra Kiel og satt av en ukes biltur hjemover. Innom mange fine steder. Mye fint å se på der nede!:)

Kjørte over 6000km på de to ukene :)

Fredrik: Hvor mange km er det fra Kiel til dette stedet i Kroatia du snakker om :)? Kunne tenkt meg en tur dit. Artig med nye steder.

Skrevet
Jeg hadde biltur i 2004 hvor jeg kjørte gjennom tyskland,østerrike,sveits, italia og inn til frankrike. Leide en leilighet i Cannes i 7-8 dager. Syns Cannes var veldig fint med kort vei til St.Tropez, Monaco, Nice samt mange andre fine steder. Varmt var det hvertfall. Lå på 35-40grader der (juli).

Bruke 1 dag ned dit fra Kiel og satt av en ukes biltur hjemover. Innom mange fine steder. Mye fint å se på der nede!:)

Fredric: Hvor mange km er det fra Kiel til dette stedet i Kroatsia du snakker om :)?

Vi har sommerhus i fjelltraktene innenfor St. Tropez og jeg kan absolut anbefale området, men strendene mellom St. Tropez og f.eks Cannes er ikke ekte (tilkjørt sand) og det er svært folksomt på de som er offentlig tilgjengelige (les: allemannsretten og strandsoner er et ukjent begrep i Frankrike). De lokale bader derfor i mer øde trakter som f.eks området litt øst for byen Hyéres. Personlig liker jeg roen man finner i de indre delene av Cote d´Azur bedre og det er jo litt artig å bade i det turkise smeltevannet man finner i Lac de Ste-Croix... forøvrig ikke så langt fra Canyon du Verdon (Europas Grand Canyon). For litt mer fart i sakene når det gjelder badeliv, unge mennesker og party ville jeg derfor kikket litt på nettopp Slovenia og Kroatia. Det er ca. 1400 Km fra Kiel til Zagreb som er hovedstaden i Kroatia... og veiene er meget gode hele veien. Avstandene lokalt i Slovenia og Kroatia er små... 100-200 Km i alle retninger og man er i Italia, Ungarn eller Bosnia-Hercegovina.

Skrevet
Jeg hadde biltur i 2004 hvor jeg kjørte gjennom tyskland,østerrike,sveits, italia og inn til frankrike. Leide en leilighet i Cannes i 7-8 dager. Syns Cannes var veldig fint med kort vei til St.Tropez, Monaco, Nice samt mange andre fine steder. Varmt var det hvertfall. Lå på 35-40grader der (juli).

Fredric: Hvor mange km er det fra Kiel til dette stedet i Kroatsia du snakker om :)?

Vi har sommerhus i fjelltraktene innenfor St. Tropez og jeg kan absolut anbefale området, men strendene mellom St. Tropez og f.eks Cannes er ikke ekte (tilkjørt sand) og det er svært folksomt på de som er offentlig tilgjengelige (les: allemannsretten og strandsoner er et ukjent begrep i Frankrike). De lokale bader derfor i mer øde trakter som f.eks området litt øst for byen Hyéres. Personlig liker jeg roen man finner i de indre delene av Cote d´Azur bedre og det er jo litt artig å bade i det turkise smeltevannet man finner i Lac de Ste-Croix... forøvrig ikke så langt fra Canyon du Verdon (Europas Grand Canyon). For litt mer fart i sakene når det gjelder badeliv, unge mennesker og party ville jeg derfor kikket litt på nettopp Slovenia og Kroatia. Det er ca. 1400 Km fra Kiel til Zagreb som er hovedstaden i Kroatia... og veiene er meget gode hele veien. Avstandene lokalt i Slovenia og Kroatia er små... 100-200 Km i alle retninger og man er i Italia, Ungarn eller Bosnia-Hercegovina.

Dette høres jo fint ut. 1400km var heller ikke så ille syns jeg. Jeg får høre litt med madammen. Hun er litt mer av den typen som liker fly til fereiemålet og jeg elsker å kjøre bil! (verden er jo ikke så stor akkurat) :)

Skrevet

Jeg og samboeren har hatt en slik roadtrip 2 ganger nå, og skal nedover igjen om en mnds tid.

Vi har da ikke vert så veldig langt nede, men de fleste plasser i Danmark og over grensa til Tyskland.

I Danmark er det flere plasser som kan anbefales, for sol, varme og bra strender så MÅ du besøke Blåvann. Her er det alltid sol, varmt og sydenstemmning.

For party osv, så anbefales Løkken og Ålborg, her har hvertfall vi fått festet fra oss flere ganger ;)

Lykke til.

Skrevet

Er ikke personlig for disse road trippene (men har vel noe med at man har sittet i bilen fra man var bitte liten og reist tyskland rundt med far som var på alle bilforetninger og slikt på jakt etter deler, som han deretter fylte campingvogna med, og i tillegg kjørte vi fra Nord Norge)

Sambo er dog veldig for at vi skal ha slike ferier, så må vel på en ny runde ;)

Men fattern anbefaler Kroatia når han snakker om de siste road trippene han har hatt.. Billig mat og drikke og varmt og deilig...

Skal dere foresten kjøre, sjekk ut slik at dere ikke havner i utfartsdagene til tyskerene ol.

Mamma og pappa ble sittende i kø på tur over grensen her for to år siden, og stampet i 30 varmegrader.. Da var pappa glad han hadde bil med airconditon....

Skrevet

Skal sjekke litt rundt på kroatia.. har fått anbefalt diverse i nord-italia og st.tropez området.. synes at det var gode alternativer. Litt vansklig å finne overnatting med litt standard..

Skrevet

Kjører til Rimini rundt 1 juli og tar det som en tur derfra og hjem, får se og lei en er av varmen om det blir innland eller franske rivieraen på hjemvei. har også fått tips om noe i Tyskland som heter romantiske strase.

Skrevet
Kjører til Rimini rundt 1 juli og tar det som en tur derfra og hjem, får se og lei en er av varmen om det blir innland eller franske rivieraen på hjemvei. har også fått tips om noe i Tyskland som heter romantiske strase.

Du tenker sikkert på Die Romantische Straße... som er en klassisk dannelsesreise i tysk historie og romantikk. Jeg har alltid drømt om å kjøre denne ruten i en Mercedes-Benz W109 fra slutten av 60-årene... mer tysk blir det ikke... :lol:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=6 ... sche#65451

http://en.wikipedia.org/wiki/Romantic_Road

https://www.romantischestrasse.de/?lang=uk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...