E-Evjen Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Skal på roadtrip i Tyskland og delvis Danmark i sommer. Tenkte jeg skulle få byttet traversforinger, muligens katalysator og lese av feilmelding + sikkert litt annet småtteri som hoper seg opp. Så er spørsmålet, hvor burde jeg gjøre dette? Skulle gjerne hatt tips til noen seriøse BMW verksted som ligger på plasser der det er litt å ta seg til i området rundt. Vurderer å leie bil, men det er ikke noe must, hvor mye koster det å leie bil til dere som har gjort det? Alternativet er å sette den på Koed i og med at han ene jeg drar med har sommerhus som vi kan bo i 30-45 min unna Koed, men da må jeg vel nesten leie bil. Og til slutt, noe jeg burde få med meg i Tyskland? Vi vil unngå å kjøre hele ferien (ca. 1 1/2 uke), de jeg drar med er heller ikke særlig bilintressert, så det utgår delvis. Det vi har planlagt hittil er en tur til Amsterdam og vinslott i Mosel/Rhindalen, ellers har vi ikke planlagt så altfor mye, liker å ta det litt som det kommer, men tips er alltid bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Jeg har veldig god erfaring med BMW i Flensburg, skal der for tredje gang i august. Der kan du spasere ned til byen mens de jobber med bilen. Jeg tror egentlig at du blir fornøyd uansett hvilket BMW verksted du velger i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Jeg var innom Shmiedmann i Odense for et par år sida , og skulle chip trimme min E36 320i , og de var veldig hjelpsomme og hyggelige. de skrudde ut hjernen,og begynte å jobbe,mmen kunne etter ei stund konstantere at den allerede var chiptrimma! men de skulle ikke ha noe penger selv om han jobba nesten 1 time. så greie folk! så jeg kjøpte en ny ///M girkule,og kjørte videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Alternativet er å sette den på Koed i og med at han ene jeg drar med har sommerhus som vi kan bo i 30-45 min unna Koed, men da må jeg vel nesten leie bil. Det skal iallefall godt gjøres å finne et billigere verksted enn Koed´s her i Danmark... iallfall et med spesiell kunnskap om BMW. BMW´s egne verksteder i Danmark er dyre og ikke verdt pengene med mindre et eller annet helt avgjørende skal gjøres på bilen som andre verksteder ikke kan gjøre. Det finnes mange alternative og gode verksteder i Danmark. Tilsvarende er det i Tyskland også, men der kan man som nordmann (og danske) like gjerne få gjort jobben på et skikkelig BMW verksted. Flensburg er nevnt... Kiel er også et fornuftig alternativ, men generelt blir verkstedene både billigere og bedre jo lengre syd i Tyskland man kommer. Husk at det ikke bare er blåøyde nordmenn som påvirker prisnivået i det nordlige Tyskland... det kommer minst like mange dansker og svensker på besøk også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 30, 2007 Takk for gode svar. Flensburg er nok uaktuelt. Var der en tur i fjor, og det er første gang jeg faktisk har vært i Flensburg uten å kun ha stoppa på Citti. En fin by, for all del, men kunne tenkt meg litt lenger syd/vest i Tyskland, og dersom prisnivået også er lavere der så passer jo det ypperlig. Ellers så heller jeg kanskje mest mot å sette den hos Koed dersom de har diagnoseutstyr til min bil. Du som har litt greie på dette Fredrik, vet du sånn ca. hva leiebilprisene ligger på i Danmark for et par dager? Det beste hadde vel vært å fått levert en leiebil på Koed, men det er kanskje ikke så lett? Så tilbake til Tyskland, noe spessielt jeg bør oppleve? Edit: Fant priser på www.avis.dk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Takk for gode svar.Flensburg er nok uaktuelt. Var der en tur i fjor, og det er første gang jeg faktisk har vært i Flensburg uten å kun ha stoppa på Citti. En fin by, for all del, men kunne tenkt meg litt lenger syd/vest i Tyskland, og dersom prisnivået også er lavere der så passer jo det ypperlig. Ellers så heller jeg kanskje mest mot å sette den hos Koed dersom de har diagnoseutstyr til min bil. Du som har litt greie på dette Fredrik, vet du sånn ca. hva leiebilprisene ligger på i Danmark for et par dager? Det beste hadde vel vært å fått levert en leiebil på Koed, men det er kanskje ikke så lett? Så tilbake til Tyskland, noe spessielt jeg bør oppleve? Leie av en bil som f.eks en Fiat Punto koster i Danmark ca. 14-1500 kroner for tre dager (arbeidsdager) inkl. 300 Km, forsikringer og moms (Avis). Landsbyen Kolind... der Koed holder til... ligger forøvrig litt ut på landet (ca. 30-40 minutters kjøring nord for Århus)... så jeg tviler på at du kan få utlevert en leiebil der. Bussforbindelsene er imidlertid ganske gode i Danmark... så hvis du skal i retning av Grenå eller Ebeltoft ville jeg nok ha satset på bussen. Et annet alternativ er å sende en PM til Geir Ove (bmwmsport) eller Fredrik (fre) her inne... de er begge to delepushere hos Koed og kan sikkert komme med tips vedr. hva du bør gjøre. Tyskland... Nürburgring, Deutches Museum, München, Hamburg, Berlin... det er et stort land med veldig mye å by på. Hva med å snoke litt rundt på denne siden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Alternativet er å sette den på Koed i og med at han ene jeg drar med har sommerhus som vi kan bo i 30-45 min unna Koed, men da må jeg vel nesten leie bil. Det skal iallefall godt gjøres å finne et billigere verksted enn Koed´s her i Danmark... iallfall et med spesiell kunnskap om BMW. BMW´s egne verksteder i Danmark er dyre og ikke verdt pengene med mindre et eller annet helt avgjørende skal gjøres på bilen som andre verksteder ikke kan gjøre. Det finnes mange alternative og gode verksteder i Danmark. Tilsvarende er det i Tyskland også, men der kan man som nordmann (og danske) like gjerne få gjort jobben på et skikkelig BMW verksted. Flensburg er nevnt... Kiel er også et fornuftig alternativ, men generelt blir verkstedene både billigere og bedre jo lengre syd i Tyskland man kommer. Husk at det ikke bare er blåøyde nordmenn som påvirker prisnivået i det nordlige Tyskland... det kommer minst like mange dansker og svensker på besøk også... At mekanikerne skal være flinkere bare fordi de bor lenger sør i landet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet, verkstedet blir ikke bedre selv om bilen blir produsert i samme byen. Tror heller ikke det er så veldig stor forskjell på timeprisen i Flensbrg og Munchen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 At mekanikerne skal være flinkere bare fordi de bor lenger sør i landet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet, verkstedet blir ikke bedre selv om bilen blir produsert i samme byen. Tror heller ikke det er så veldig stor forskjell på timeprisen i Flensbrg og Munchen. Jeg burde nok ha uttrykket meg klarere... selvfølgelig handler det ikke om at mekanikerne er flinkere i Syd-Tyskland i forhold til i Nord-Tyskland. Det handler om servicenivået... litt på den samme måten som at det generelt er bedre service i Tyskland enn i Norge er det også bedre service i Syd-Tyskland enn i Nord-Tyskland. Kostnadsnivået rundt de store byene i Tyskland gjør at prisnivået er høyere enn i områder som ligger lengre vekk fra de store byene. I grense/havnebyer som Flensburg og Kiel er det velstående skandinaver som presser opp prisene (spesielt i Flensburg der det naturligvis er en del dansker). Den danske bilorganisasjonen FDM (tilsvarende NAF i Norge) anbefaler faktisk deres medlemmer å heller reise litt sydover i Tyskland enn å betale for dyrt for varer og tjenester i f.eks Flensburg. Jeg har personlig god erfaring med byene Celle og Offenburg... hhv. 280 Km og 860 Km syd for Flensburg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Ikke vet jeg hvordan jeg (og bilen) skal kunne behandles bedre enn verkstedet jeg har brukt i Flensburg, tror nok at det er litt "anntagelser" ute og går her, jegnhar forøvrig bare sett tyskreg. biler på verkstedet der, så det er ikke slik at halve Danmark står i kø der. At jeg han spare noen få kroner på å ha servicen min lenger sør kan godt hende, men de store summene er det nok ikke snakk og. Jeg liker også å gå der jeg er blitt kjent, og har gode erfaringer. Skal forøvrig også til Celle etter å hatt oljeservice i Flensburg, ser ut til å være en svært fin gammel by. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Tja... etter over 20 år med stort sett tyske biler og godt over hundrede tusen kilometer på kontinentale veier mener jeg at jeg vet sånn nogenlunde hva jeg snakker om når det gjelder Tyskland. En tidligere venn som var ansatt i UD (han er dessverre død nå) hadde den samme oppfatningen om at det generelle servicenivået både var og er høyere i Syd-Tyskland... og alle hans biler (stort sett Mercedes-Benz) ble derfor alltid satt på et verksted i den sydlige delen av Tyskland fremfor i den nordlige delen. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal kjøre flere hundrede kilometer for denne servicen (da går vinningen opp i spinningen), men hvis man først skal sydover i Tyskland kan man med fordel også sette bilen på et verksted der fremfor i Nord-Tyskland. Det er dette poenget FDM også er en fortaler for. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik at servicenivået er høyere i Syd-Tyskland, men trolig handler det om kulturelle forskjeller mellom de forskjellige delene av Tyskland. I syd er de f.eks både katolikker og temmelig konservative... gamle tradisjoner og normer holdes derfor høyt i kurs. De bærer litt mer preg av bondesamfunnets normer der et ord er et ord og det å ha et godt ord på seg er avgjørende i sosiale sammenhenger. Slik har det alltid vært og det er nok ikke helt uten grunn at Tysklands store tenkere og filosofer nesten alle sammen har hatt deres røtter i den sydlige delen av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Angående leie bil i Tyskland. Kjørte i grøften på Riksvei 105 mellem Lübeck og Wismar for mange år siden (Vill aqua planning med tung kasse bil i dype lastebil spor). Måtte leie bil for å komme os hjem, husker ikke hvad det kostede....men husker ganske tydeligt da de bad om mit visa kort. Det skulle trekkes i gammeldags slæde (Papir version som jeg ikke veit hvad heter på Norsk) uten påførelse av beløp, men jeg skulle underskrive blanketten uten beløp Enkelt og greit, hvis bilen fikk skade ville dette bli belastet min konto inntil evt. forsikrings sak var ferdig stillt. Samme om det ikke var min skyld. De måtte ringe Banken i Danmark og høre om dekning på kortet osv. Kjørte ganske pent hjem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mai 30, 2007 Share Skrevet Mai 30, 2007 Espen, når skal du nedover til Danmark? Har leid ferieleilighet der nede 30. juni ei ukes tid fremover. Moderatoredit (Fredrik) Mitt forslag er at du tar slike private meldinger over PM/mail i fremtiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Du har sikkert helt rett på generelt grunnlag Fredrik, men har ikke funnet et eneste minus på verkstedet jeg bruker enda, de bruker lang tid på meg både før og etter selve servicen. Jeg liker også at verksmesteren går over bilen min sammen med meg før den leveres mekanikeren,men det gjør de kanskje alle steder.. Har også vært innom BMW i Lubeck og byttet kamakselsensor, de var kjempehyggelige der også. Kan godt hende jeg tar neste storservice der eller f.eks Celle neste gang, men nå er det kun oljeservice + at jeg ber dem se over bilen, da spiller det ikke så stor rolle. Det passer bra for meg å ta en overnatting i Flensburg (det er nok når man har vært der før), kommer om kvelden, kjører til service kl 10:00 neste dag, så er det bare å kjøre videre til neste by. Det viktigste for meg er at de er grundige, og det vet jeg de er i Flensburg, men det tror jeg alle verksteder i Tyskland er også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå