Gå til innhold

"Dårlig samvittighet" etter banekjøring?


 Share

Anbefalte innlegg

Noen andre enn meg som sliter med litt "dårlig samvittighet" for bilen etter banekjøring? :?

Vet jo at bilen tåler å bli brukt, særlig en M-bil, men sitter fortsatt med en bifølelse av at jeg har herjet med den.

Ikke missforstå, jeg vurderer absolutt ikke å ikke bruke bilen min på bane, det er jo en av tingene den er konstruert for, men alikevel...

Føler for å la en kvalifisert person gå over hver minste del av bilen for å sjekke om den er OK, men det er jo ikke praktisk gjennomførbart.

Jaja, bare noen av tankene mine etter et par banekjøringshelger... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har du velsignet bilen din med å havne i hendene på en som faktisk bryr seg. Så lenge du gir den vask og slitdeler + oljeskift da den krever det så ser jeg ingen haker :)

Det finnes mange førstegangskjøpere med lomma fulle av gryn som ikke bryr seg et dugg, om så bilen heter M3, RS6 eller 911 Turbo.. Ta deg en tur i noen velvalgte strøk her og der så skjønner du fort hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å kjøpe grom bil hvis man ikke kan bruke den pga. samvittighet.

Den er bygget for å bli brukt og tåle mere end vanlige biler.

Spørs er da så bare om man har penge til å gjøre det ofte....jeg satser på Lotto :lol:

Og så er der forskjell på om man grise kjøre totalt uten forstand for mekaniske dele, eller om man bruker hodet litt når man kjøre.

Noen greier jo faen ikke å stikke en pinne i en kubass uten å ødelegge begge dele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turte ikke ta min på bana selv om det frista... Viss noe skulle ryke hadde jeg mått tatt lån for og fikse det. M deler er ikke billige! Mange sier da burde du ikke hatt sånn bil, men er jo drømmebilen og har akuratt kjøpt den. Tømt sparegrisen helt og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det sliter mer på en bil å bruke den enn å la den stå stille, men jeg prioriterer jo ikke bil så høyt opp på lista for å sitte å se på den.

Føler egentilig ikke at jeg _tyner_ bilen utpå der, mer heller utnytter potensialet og hele registeret. Kjører ikke rundt på turtallsperra liksom. Om jeg hadde kjørt en 316, tror jeg hadde sittet igjen med en større følelse av tyning. Da hadde det blitt gass av - gass på, hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det sliter mer på en bil å bruke den enn å la den stå stille, men jeg prioriterer jo ikke bil så høyt opp på lista for å sitte å se på den.

Føler egentilig ikke at jeg _tyner_ bilen utpå der, mer heller utnytter potensialet og hele registeret. Kjører ikke rundt på turtallsperra liksom. Om jeg hadde kjørt en 316, tror jeg hadde sittet igjen med en større følelse av tyning. Da hadde det blitt gass av - gass på, hele tiden.

Godt poeng. Det er selvfølgelig stor forskjell på en M3 og en standard 3- serie. Jeg så mere for meg slik kjøring som enkelte gjør på mindre baner, der bilene kjøres på sperren nærmest hele tiden, i flere timer...flere ganger i året...grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banekjøring er morsomt,lærerikt og balsam for sjel :wink: har man råd å ha bil bør man også ha råd å bruke den.Holder man øynene oppe og gir bilen den service den fortjener er det ingen fare med å kjøre på bane.

Å kjøpe bil for å sitte å se på den blir i mine øyne helt feil....

Magnus,din bil er banekjørt.Ser du dette på bilen?nei,fordi tidligere eiere har hatt råd å vedlikeholde bilen.Gjør du det samme er det overhodet ingenting å bekymre seg for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre enn meg som sliter med litt "dårlig samvittighet" for bilen etter banekjøring? :?

Vet jo at bilen tåler å bli brukt, særlig en M-bil, men sitter fortsatt med en bifølelse av at jeg har herjet med den.

Ikke missforstå, jeg vurderer absolutt ikke å ikke bruke bilen min på bane, det er jo en av tingene den er konstruert for, men alikevel...

Føler for å la en kvalifisert person gå over hver minste del av bilen for å sjekke om den er OK, men det er jo ikke praktisk gjennomførbart.

Jaja, bare noen av tankene mine etter et par banekjøringshelger... :wink:

Ingen anger her i gården nei. Husk at BMW kjører alle sine ferdigutviklede prototyper 30.000 km på ringen (med maks 10-20% på vått føre) for å se at de holder mål på alle måter.

Bytter olje hver 5000km (med filter) nå, bytter girolje og diffolje ved hver inspection ca, går over foringer, kuler, ledd og steinsprut under bilen ved hver service. Da er det ingen grunn til at bilen ikke skal tåle påkjenningene. Ser også etter de svake punktene på E46 etter hver banekjøring. Så langt ingen feil.

Jeg kan sikkert se på/ vise deg hvordan du går over bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er vel egentlig enige her.

Banekjøring er vanvittig moro, og kjøpte jo bilen i visshet at den er kjørt på baner fra ACR i nord til Ringen i sør.

Både tidligere eiere, og ikke minst jeg, er generelt veldig nøye med bilen til daglig. Dette kommer vel ganske klart frem av tråden i signaturen min.

Er vel kanskje derfor jeg får litt dårlig samvittighet, etter å ha pushet litt på bane et par helger.

Men som nevnt, er man nøye med vedlikehold, så går det nok bra.

Enda bedre blir det når jeg får egne banehjul, da slipper jeg iallefall den dårlige samvittigheten for gummien som jeg og Dr_S har. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...