Gå til innhold

Skifte ut originalanlegg i en E36 coupe med noe bedre. tips?

Anbefalte innlegg

skal prøve å få litt bedre lyd i en e36 coupe. alt av utsyr som sitter der nå helt orignalt fra fabrikk. syntes ikke det er noe super lyd akkurat.

først og fremt som lurte jeg på hva slags størrelse jeg må ha på høytalerne i ved sparkeplata der:

her:

dsc00014ot7.jpg

og så hva slags størrelse må jeg ha på dem i døra oppe ved dørhåndtaket der?

et komponentsett fra focal som kunne ha gjort seg her?

og så var det de høytalerne bak da:

dsc00017rh8.jpg

hva er det som går rett opp der uten å modifiser noe?

kunne tenkt meg utstyr fra focal, der jeg er mer optatt av at ting skal spille reint og høyt.

så tenkte jeg på en pioneer eller kenwood spiller.

syntes det var fristene med en 88rs fra pioneer og forsterker fra audison.

noen som kan gi noen tips her, hadde satt pris på det.

Moderator edit: Fikset litt på linkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sparke panelene dine sitter det orginalt 5.25" elementer. Men jeg vil anbefale deg å bygge dem om til 6.5" og frontmontere dem med avstiver på baksiden.

Om du har 3veis frontsett ville jeg ha byttet til 2veis siden det kan være vanskelig å få tak i 3veis som passer. Og det er antagelig unødvendig dyrt. Kjøp deg feks ett Focal 165A1 sett i front og ett Focal 130A1. Eventuelt dropp det bak og kjøp deg ett dyrere sett forran. Lyden bør komme forfra. Du står sikkert sjelden med ryggen til en konstert, eller ett bra hjemme anlegg. Øra er jo vendt fremover av en grund. ;)

Pioneer 88PRS er en spiller jeg kan anbefale på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer selger iallefall høytalere som er tilpasset orginalfestene i e36. Ser ikke bra ut med uorginale høytalere som er skrudd fast alle veier, selv om de gjerne spiller bedre!

Selv er jeg fornøyd med orginal høytalerne men med litt ekstra bass fra Rockford Fosgate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paddy: letteste er å montere de i dørtrekk om du har fester der, som jeg har. Hadde ikke på de gammle dørtrekkene da..

Ellers kan du vel lure de inn i noen av luft uttakene.

Anngående hattehyllen så finnes det adaptere for å få montert inn 6*9 der. Men er ingen problem med litt stikksag å få montert inn 17cm høytalere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

hvis jeg smeller inn en 130kp focal sett for sparkeplate i i døra. samt en dyr forsterker, og setter inn slike lydplater bak høytalerne kan det gi ok lyd?

vil kun ha lyd foran. skal sette inn basser bak i bagasjerommet.

er optatt av at ting skal se mest mulig orginalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Du burde droppe høyttalere bak. Bruk kun frontsett! Jeg fjerna hattehylle høyttalerne nå her om dagen for å se hvordan det ble i sammenheng med bass inn i kupèen. Ble mye bedre. Før hørte jeg omtrent ikke noe til bass, men nå ble det et vanvittig trøkk i forhold.

Men det var jo sikkert dette du hadde tenkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du, anders, her er slik jeg hadde tenkt det;

1. kun bruke frontsett, kjøpe et high end 2 komponent 5,25 " sett, som jeg kobler på forsterker som yter 150 w rms

2. ha sub baki, har kjøpt inn en 12 ground zero spl til 5000.

kjøpte en digital monoblokk på 3000w rms til den,

så lurte jeg på om jeg skulle rett og slett bare demontere høytalerne i hattehylla og bruke de til bass porter, noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...