Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en BMW som beskrevet i Temaet, og jeg trenger en del tips om trimming for å få den til å gå litt bedre. Jeg gir meg ved 150hk, da er jeg fornøyd. Men til da, trenger jeg hjelp.

Her er litt specs:

Bmw 318i E36 (M43 motor, 4 sylindret)

1996 modell

A/C

Km stand: 156000

HK: 122-125

Jeg er ute etter de billigste, dog gode måtene å trimme bilen på, og jeg vil som sagt komme meg til 150 hk.

Jeg er også ute etter et effektanlegg eller lignende som lager en PEN lyd. En lyd som ikke er for dominerende og som IKKE bråker så alt for mye. Eksempel på det er DTMs effektanlegg.

Takk på forhånd!

PS. Legg gjerne ved linker til diverse sider hvor jeg kan kjøpe deler etc.

Skrevet

Din motor har nok "bare" 115hk.. ikke 122-125. Såframt det er M43B18 du har da..

Kan jo sette på et annet luftfilter, eks KN konfilter. og kjøpe eksos fra eissenmann eller supersprint.. DTM er vel ikke merke på et effektanlegg, men beskrivelse på enderørene.

For å få mer hk blir det jo enten N/A(uten overladning) eller med turbo. Begge disse løsningene blir fort dyre, og alikevel blir det ikke nødvendigvis allverden med hk..

Var jeg deg ville jeg byttet motor til en M42(318is) denne har 140hk og passer rett oppi med ledningsnett og alt..

Skrevet

Hvordan fikk du 122-125hk i den?

Den absolutt enkleste og trolig billigste måten å få 150hk - er å selge bilen og kjøpe en 320. Ellers er det turbo. Du kan sikkert nå 150hk med sugetrimming av motoren du har også, men prisen på det blir mest sannsynlig alt annet enn koselig.

Skrevet
Din motor har nok "bare" 115hk.. ikke 122-125. Såframt det er M43B18 du har da..

Kan jo sette på et annet luftfilter, eks KN konfilter. og kjøpe eksos fra eissenmann eller supersprint.. DTM er vel ikke merke på et effektanlegg, men beskrivelse på enderørene.

For å få mer hk blir det jo enten N/A(uten overladning) eller med turbo. Begge disse løsningene blir fort dyre, og alikevel blir det ikke nødvendigvis allverden med hk..

Var jeg deg ville jeg byttet motor til en M42(318is) denne har 140hk og passer rett oppi med ledningsnett og alt..

Vel, ifølge diverse salgsrapporter og andre BMW-gutter har bilen hester deromkring. Har kjørt om kapp med en del 318is som går i byen, og jeg holder nesten tritt med dem.

Beklager den DTM screw-upen, har en kompis som mener DTM lager effektanlegg, og ikke bare bakpotter. Dårlig research. ;P

Hva ligger prisen på 318is (M42) motorer på?

Skrevet

nei...

Kammer, 3-4000 kr per stykk.. Du trenger 2 stk

Stivere ventilfjører, regn med en 3-4000

Chip, 5-7000

Porting og planing, 3000-6000

Grenrør og effektannlegg, 7-8000

Åpent luftfilter med skjerming, 1500

Nytt pakningssett, 1500

I tillegg trenger du verktøy om du gjør jobben sjøl (trenger spes verktøy for å låse kammer og svinghjul og ta av/på kammer), og du trenger gjerne Haynes manualen, skal du komme så langt om du ikke har skrudd før.

Regn med en 25 000 - 35 000 om du gjør all jobben sjøl (utenom spesialjobbene som porting, chip osv). Understreker at dette er estimerte tall, men jeg tror det skal godt gjøres å gjøre det skikkelig for noe særlig under disse prisene.

Til slutt vil jeg bare si at du trenger å oppgradere bremser om det skal vøre lovlig, og drivverk om det skal holde.. Skjønner heller ikke hvor du får 122 hk fra. Om du har effektannlegg å skjermet luftfilter å legger godviljen til i effektøkningen, så skal du havne på ca det, men det er urealistisk.

Om du gjennomfører de ovennevnte modifiseringer, så skal du snart nå målet ditt på 150 hk. Alt ettersom hvordan jobben er gjort og hvilke deler du kjøper.. Det er ikke bare å sette på og sette på og tro det blir mer. Alt skal samsvare med hverandre..

Forøvrig anbefaler jeg som de andre her, å enten godta den motoren du har, og skjønne at det er liten vits å koste på den noe særlig. Eller at du kjøper en 318is motor å setter nedi.. Nevner da i farten IGJEN at ska du ha det lovlig trenger du bremser å... Men både bremser og is motor får du for langt under 25 000..

Skrevet

Hvis jeg var deg så ville jeg heller ha solgt bilen og kjøpt en ny med 150hk (feks 320i eller 318is).

Å få 150hk i din bil koster mye mer en det smaker, og mest sannsynligvis får du ikke igjen pengene når du skal selge bilen.

Skrevet

Så skyte du til med ordentlig Lettvekts svinghjul! For borra opp innsuget og setter på større reimhjul:)

Du når sikkert ikke 150hk med de modifikasjonen.. men motoren blir garantert raskere om du gjør alt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...