BreitBau Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Tror kanskje det er vanskelig å bevise at slangen datt av, og at det er deres feil.. Men prøv... Hadde du vært ei 50 år gammel kjærring så hade det vært enklere tror jeg.. Syns detta høres helt utrolig ut... Bit tenna sammen.. Og ta deg ett lån på 30 000... Og bytt motor.. Enkelt mog greit.. Finnes det absolutt INGEN enhet som kan varsle om høye motortempraturer... jeg nekter å tro at det ikke finnes ett intrument som sier ifra med lyd når motoren overskriver driftstempratur med 10 grader?? Da er det jo evt å koble om med relè fra denne "høytaleren" og over til startsperre som stopper motoren? I såfall lager jeg en og tar patent på den.. Ville jo trodd dette er noe for rallykarene?? Er jo litt vanskelig å følge med på alle instrumenta samtidig? Og når rødlampa lyser er det jo "litt" for seint??
Azeton Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Ta pantent på deg å lag det! Jeg kjøper det med en gang ihvertfall.. Å jeg som trodde jeg hadde uflaks.. Du stiller i samme klasse som meg du nå
-Sammy Skrevet November 17, 2007 Forfatter Skrevet November 17, 2007 Hvis du VET at reperasjonen hos BMW har noe med at bilen kokte, da synes jeg du bør gå til dem å høre hva du skal gjøre.. Jeg vet iallfall at den slangen de hadde bytta var av og der lå to andre slangeklemmer løst litt lengre nede.. Jeg tror det blir å bynne med verkstedet og høre hva de har til forsvar. Tilbakebetaling fra verkstedet blir vel en kamp for seg selv, men når det gjelder bilen så ville jeg funnet annen motor og byttet den.Ikke no vits i og kødde mer med den du har etter min mening. Få tak i motor med litt garanti. Blir det noe mer så blir det ny motor ja.. er drittlei den her nå. Har ikke vert noe annet enn problemer. Tror kanskje det er vanskelig å bevise at slangen datt av, og at det er deres feil.. Men prøv... Hadde du vært ei 50 år gammel kjærring så hade det vært enklere tror jeg.. Syns detta høres helt utrolig ut... Bit tenna sammen.. Og ta deg ett lån på 30 000... Og bytt motor.. Enkelt mog greit..Finnes det absolutt INGEN enhet som kan varsle om høye motortempraturer... jeg nekter å tro at det ikke finnes ett intrument som sier ifra med lyd når motoren overskriver driftstempratur med 10 grader?? Da er det jo evt å koble om med relè fra denne "høytaleren" og over til startsperre som stopper motoren? I såfall lager jeg en og tar patent på den.. Ville jo trodd dette er noe for rallykarene?? Er jo litt vanskelig å følge med på alle instrumenta samtidig? Og når rødlampa lyser er det jo "litt" for seint?? Finn det opp, ta patent og send meg 2stk !
Haug530D Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Hvis du VET at reperasjonen hos BMW har noe med at bilen kokte, da synes jeg du bør gå til dem å høre hva du skal gjøre.. Jeg vet iallfall at den slangen de hadde bytta var av og der lå to andre slangeklemmer løst litt lengre nede.. Jeg tror det blir å bynne med verkstedet og høre hva de har til forsvar. Tilbakebetaling fra verkstedet blir vel en kamp for seg selv, men når det gjelder bilen så ville jeg funnet annen motor og byttet den.Ikke no vits i og kødde mer med den du har etter min mening. Få tak i motor med litt garanti. Blir det noe mer så blir det ny motor ja.. er drittlei den her nå. Har ikke vert noe annet enn problemer. Tror kanskje det er vanskelig å bevise at slangen datt av, og at det er deres feil.. Men prøv... Hadde du vært ei 50 år gammel kjærring så hade det vært enklere tror jeg.. Syns detta høres helt utrolig ut... Bit tenna sammen.. Og ta deg ett lån på 30 000... Og bytt motor.. Enkelt mog greit..Finnes det absolutt INGEN enhet som kan varsle om høye motortempraturer... jeg nekter å tro at det ikke finnes ett intrument som sier ifra med lyd når motoren overskriver driftstempratur med 10 grader?? Da er det jo evt å koble om med relè fra denne "høytaleren" og over til startsperre som stopper motoren? I såfall lager jeg en og tar patent på den.. Ville jo trodd dette er noe for rallykarene?? Er jo litt vanskelig å følge med på alle instrumenta samtidig? Og når rødlampa lyser er det jo "litt" for seint?? Finn det opp, ta patent og send meg 2stk ! Er jo ikke noe verre enn å ha en plugg i blokka som måler tempen på kjølevannet.
Azeton Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Joda.. men det må være koblet opp på en slik måte at den da gir et signal eller tar det bort. og det skal da helst kobles opp til hjerne/startsperre.. Å det er ikke bare bare
Ballder Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Joda.. men det må være koblet opp på en slik måte at den da gir et signal eller tar det bort. og det skal da helst kobles opp til hjerne/startsperre..Å det er ikke bare bare Ikke smart og bråstoppe en motor som er for varm grunnet skikkelig jobbing vettu.. Men det finnes ett hav av diverse termo brytere som vil duge til en varslingsanordning via lys eller lyd da.
Ole@Automote Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Jeg skal importere en 325 eller 328 e36 i januar, skal ikke bruke motor og gear selv, kansje du er intr Kan eventuelt prøve motor i bil før kjøp
glennern86 Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Virker som det er mye motgang ute å går her :s
Bimmerlars Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Det her må vel gå greit. Be verkstedet sette i en fabrikksnymotor for deg. Er jo tross alt de som gjorde at motoren kokte og havarerte. Forbrukerrådet er en fin ting her hvis de krangler. Kan ikke ha sånne mekanikere som gjør sånne tullete feil. Feste en slange er for enkelt å gjøre feil på
Bonden Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Hvis du skal reklamere til verkstedet som gjorde jobben får man håpe at di ikke har lest om motoren din som var i ferd med å bryte helt sammen før du bestemte deg for å levere den på et merkeverksted som siste utvei .
kanari87 Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Ja det kan ver, men en så slapp radiatorvifte har jeg aldri i mitt liv stappa fingrene inni Så jeg dro konklusjonen at viskosekoblinga har krepert. Men viskosekoblingen er jo nettopp det - en kobling bestående av en væske, type olje, som skal stramme den gradvis jo varmere det blir. Er det problemer med vannpumpe/termostat kan du nok risikere at den ikke blir varm nok til at den strammer seg tilstrekkelig. Hvis du har vannpumpe med plastimpeller (som en del M50 ble levert med) er det slik at den bør byttes, og da bør du også ta termostaten i samme slengen. Vil du være på "sikker" side tar du viskosekoblingen i samme slengen, hvis ikke kan du vente og se om den fungerer når resten er i orden. Du skal jo tross alt kunne kjøre fint rundt uten kjølevifte - det er når du står stille det vil by på problemer. Men viskose koblinga skal vel virke en sånn ca 50-70% når den er kald også
BreitBau Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Joda.. men det må være koblet opp på en slik måte at den da gir et signal eller tar det bort. og det skal da helst kobles opp til hjerne/startsperre..Å det er ikke bare bare Ikke smart og bråstoppe en motor som er for varm grunnet skikkelig jobbing vettu.. Men det finnes ett hav av diverse termo brytere som vil duge til en varslingsanordning via lys eller lyd da. Hele ideen går jo ut på at en tempraturføler, er stilt inn til å gi signal ved 10 grader over driftstempratur, og deretter utløser en funksjon som slår av motoren? Eventuelt gir fra seg kraftig lys eller lyssignal.. Si at lampa for overopphetet motor lyser. herfra går det en ledning som er koblet til ett relè. Relèt er i sin tur gir strøm til en "startsperre" eller "hijack anordning" (slik som sitter på mange alarmer) som stopper motor.. problemet er bare at når lampa lyser er det for seint? Denne skal jo slå inn mye før.. Er faktiskt jævli vanskelig å få med seg at temp måleren kryper oppover..Og det skjer ofte fort.. Og er du utenfor bilen så merker du det jo nesten ikke før motoren stopper..
BreitBau Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Jeg nekter å tro at det ikke finnes sånne anordninger? Kan feks noen gi med svar på hvorfor templampa lyser når den skal? For jeg kunne godt tenkt meg at den ble stilt ned slik at den lyser LENGE før det er for sent!
Bonden Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Som info kan jeg fortelle at di fleste av BMW diesel motorer har en fungsjon innebygd (nøddrift) som gjør at ved for høy/skadelig motortemperatur kan ikke motoren gå fortere en ca 1000 omdr dette for å skåne motoren og kunne komme seg ut av veien/til verksted (limp home).Dette hjelper desverre ikke hvis bilen står og går på tomgang.
Ballder Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Joda.. men det må være koblet opp på en slik måte at den da gir et signal eller tar det bort. og det skal da helst kobles opp til hjerne/startsperre..Å det er ikke bare bare Ikke smart og bråstoppe en motor som er for varm grunnet skikkelig jobbing vettu.. Men det finnes ett hav av diverse termo brytere som vil duge til en varslingsanordning via lys eller lyd da. Hele ideen går jo ut på at en tempraturføler, er stilt inn til å gi signal ved 10 grader over driftstempratur, og deretter utløser en funksjon som slår av motoren? Eventuelt gir fra seg kraftig lys eller lyssignal.. Si at lampa for overopphetet motor lyser. herfra går det en ledning som er koblet til ett relè. Relèt er i sin tur gir strøm til en "startsperre" eller "hijack anordning" (slik som sitter på mange alarmer) som stopper motor.. problemet er bare at når lampa lyser er det for seint? Denne skal jo slå inn mye før.. Er faktiskt jævli vanskelig å få med seg at temp måleren kryper oppover..Og det skjer ofte fort.. Og er du utenfor bilen så merker du det jo nesten ikke før motoren stopper.. Det jeg prøver og si er at det er jævlig dumt og stoppe en motor når den er på oppadgående temp grunnet hard belastning ved flåkjøring eller tunge drag med henger for eks.. Derfor ville jeg IKKE koblet det slik at motor kuttes. Som nevnt tidligere, så finnes det termobrytere som kobler ved nesten hvilken som helst temp man måtte ønske, så og koble dette i flere trinn er null problem i teorien. Første trinn varsler med lys. La oss si ved 15-20 grader over normal stabil temp. Andre trinn kan for eksempel ta for seg en ytterligere tempstigning med 5 grader til, og varsle med blinkende lampe. Tredje trinn ved f.eks. ytterligere 10 grader som da om ønskelig varsler via bilens horn (akustisk varsling), og da også tvangskjøre en elektrisk kjølevifte om ønskelig. Stiger temp enda mer etter dette så kan jo ett motorkutt muligens kobles opp på et fjerde trinn som legges 10 grader høyer enn tredje trinn. Bare fantasi og plassmangel for termobrytere som setter begrensninger her igrunn. En god tanke og et godt tiltak vil jo være og koble dette med motor kutt på et eventuelt synkende vann nivå, men ikke ved tempraturstigninger som forespeilet tidligere i tråden synes jeg. En motor og ikke minst en turbo som blir hardt belastet og oppnår kok kan glatt gå åt skogen om den stanses tvert da tempratur vil fortsette og stige ganske så mye etter stans. Så koker bilen grunnet belastning og ikke vannmangel/vannpumpe havari, så skal den holdes lett i gang til temp faller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå