Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er litt på vekk fra motorprat, men folk ville antakelig gjort det samme dersom det var en bilulykke.

Leste akkurat artikkelen på VG-nett om Idol-Ali som var i båtulykke. Se på bildet i artikkelen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199643

En ting er at folk står og ser på. Han som står rett bak nyter til og med en is mens han ser på. Syntes det er så respektløst for den skadde.

Har hørt historier om trailere som har veltet. Der folk stjeler av lasten mens sjåføren ligger hardt skadet.

Skrevet

Kan være enig i at det er respektløst, men vi mennesker er og blir nysjerrige vesner som vil se hva som skjer. Dette forsvarer likevel ikke slik oppførsel. Hvis folk absolutt skal se på burde de hvertfall holde seg litt unna....

Skrevet

Det er sånn Ola Nordmann er.. Vi alle står å ser på og tenker at nestemann reagerer.

Jeg husker for noen år siden vedr. strikkhoppet som var på Aker Brygge der mannen som hoppet landet rett i vannet. (strikken var ikke festet!)

Da var det tusenvis av vitner. Mange mennesker stod å lo, noen bare måpet og kikket mens 2 personer hoppet ut i vannet for å redde denne mannen. :?

Skrevet

Reagerte også på denne mannen med softisen, men hvor skal man gå da? Så temmelig trangt ut på den lille brygga...Når en slik ulykke skjer og det er stappfullt der, blir det det litt publikum. Er jo ikke så mye og gjøre, AMK er jo på stedet og tar med seg den skadde.

Skrevet

5 stykker hjelper den skadde så det får vel være nok? leste dette tidligere idag og tenkte faktisk ikke over fyren med is. tenkte mer på at det kanskje burde vært førerkort for båter også...

tidligere i år ble en motorsyklist påkjørt foran meg og da var det flere passasjerer som begynnte å mase om å få komme av bussen for å se! var politi i bussen som jeg slapp av og en lege på plass med en gang(skjedde ved ullevål sykehus). jeg ble forbanna på dama som maste mest for det gjør det ikke noe bedre at folk svimer rundt å skal se og dermed er i veien for hjelpemannskaper

Skrevet

Sånn som dette er vel de fleste vel.. Må innrømme at jeg blir jo litt nysgjerrig selv og hvis det har skjedd noe.. Men prøver jo å være litt diskre da:)

Når det gjelder mannen med isen så ser jeg ingen grunn til at han skulle måtte kaste isen pga at han ser det har vært en ulykke, han fikk jo ikke gjort noe fra eller til han.. Hadde han derimot slafset på den isen samtidig som han drev med opplivning hadde det vel vært noe annet:)

Skrevet

Hvorfor skulle han kaste isen? Og i så fall hvor?

Er man der det skjer er det lov å glo litt, dessuten får de skadde her proff hjelp så ingen grunn til at tilskuerne skal gjøre noe.

Skrevet
AMK er jo på stedet og tar med seg den skadde.

AMK er navnet på sentralen som tar i mot nødtelefoner. Vet ikke om ambulansetjenesten har noe fancy akronym i Norge. Bruker man 'EMS' eller 'EMT' ?

Skrevet

hadde ikke du også stoppet opp for å se hva som har skjedd hvis du plutselig ser idol ali komme susende oppover brygga i en svær cabincruiser?

Det hadde iallefall jeg gjort, og ikke hadde jeg kasta isen ifra meg heller, blir jo som kino uten popcorn!^^

Skrevet

Er jo ambulanse/røde kors personell der,treng enn gjer nåke då????

Og ka gjer enn med enn is i ei folke mengde kasta den??Kan alle trakke på den :roll:

Og den pappskallen burde vertfall ikkje føre båt meir.......

Skrevet
Det er sånn Ola Nordmann er.. Vi alle står å ser på og tenker at nestemann reagerer.

Jeg husker for noen år siden vedr. strikkhoppet som var på Aker Brygge der mannen som hoppet landet rett i vannet. (strikken var ikke festet!)

Da var det tusenvis av vitner. Mange mennesker stod å lo, noen bare måpet og kikket mens 2 personer hoppet ut i vannet for å redde denne mannen. :?

Dette har igrunn lite å si om man er Nordmann, tysker eller hva som helst.

Under en krise/ulykke vil mennesker stort sett reagere likt, dvs ca 60% vil stå å se på(vente på ordre), 20% vil ta ledelse og til slutt 20% vil få panikk.

Vi vil alle være blant de 20% som tar ledelse(les helten) men fakta er at de fleste av oss står og ser på(spiser is)

:oops:

Skrevet

Kaster jo ikke isen i en slik ulykke. Mulig ali trenger en is som en liten trøst? Eller en skadd trenger is på såret. Utrolig at de slipper uerfarne '14tisser' ut i en stor båt blandt folk. Burde hatt 50timer teori og oppkjøring. !

Skrevet

Dette har igrunn lite å si om man er Nordmann, tysker eller hva som helst.

Under en krise/ulykke vil mennesker stort sett reagere likt, dvs ca 60% vil stå å se på(vente på ordre), 20% vil ta ledelse og til slutt 20% vil få panikk.

Vi vil alle være blant de 20% som tar ledelse(les helten) men fakta er at de fleste av oss står og ser på(spiser is)

:oops:

Dette kan jeg bekrefte... iallefall med tanke på hvordan danskene reagerer i lignende situasjoner. Det største problemet ved større ulykker på motorveiene her i Danmark er faktisk at folk enten stopper helt opp for å se på skadene... eller at de blir så irriterte over kødannelsene at de forsøker å kjøre forbi i nødsporet... til hinder for politiet, sykebiler, brannbiler etc. Det finnes eksempler på at enkelte med overlegg har hindret politiet i å komme frem... der forklaringen typisk har vært at siden de ikke kunne komme frem skulle heller ingen andre kunne komme frem... ](*,)

Skrevet

Jeg var ute å syklet på våren en gang. Jeg trodde det var tørt nok til å ta ut landeveisykkelen. Men under E-18 brua på Moheim i Porsgrunn så lå det et islag som jeg ikke så før jeg var oppå det.

De tynne dekkene slapp utrolig fort. Smalt rett i bakken. Godt jeg hadde hjem, fordi den sprakk i to i sammenstøtet med asfalten. Slo kinnet kraftig i de skarpe isvullene. Fikk et dypt kutt som gikk helt inn til beinet.

Jeg fikk dratt sykkelen etter meg og fikk satt meg på grusen i veikanten for å komme meg litt. Da kom det en bil opp på siden av meg. Tenkte at han skulle spørre om han kunne hjelpe med noe der jeg satt med blod i halve ansiktet. Men neida... hele failien i bilen lente seg over i bilen og bare kikket i 10-15 sek før de bare kjørte igjen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...