Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt rust i kanten ned mot takluka(på taksida foran) på E36en. I fjord sommer tok jeg og pussa lett ned og smurte rustfjerner/syre eller hvaenn det heter på for så å flekke med "negllakken" i farge og et par lag med klar "negllakk".

I år har det begynt å boble opp igjen så nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det litt mer ordentlig. Hvordan det blir seende ut er ikke så veldig nøye(dvs. det trenger ikke være 100% jevnt), men poenget er at det må holde. Så planen min er å pusse ned til blankt stål og sparkle om nødvendig. Misstenker at mye av problemet med easy-fixen fra i fjord var at jeg ikke kom ordentlig ned bak lista som går rundt takluka. Så denne gangen får jeg vel fjerne den lista også(ja, jeg er doven :-) )

Noen som kan gi noen tips om prosedyre og hvilke produkter jeg bør bruke(kommer til å ta noen andre småflekker rundt forbi også).

Skrevet
Beste måten for å få bort det meste vil vel være sandblåsing. Tror ikke du klarer å få bort alt med å slipe.

ok, men er jo bare snakk om noen små flekker på ~1cm diameter. Tenkte å bruke en liten håndsliper jeg har. Litt av poenget var å ikke legge så mye peng i dette. Må jo kunne få med all rusten om jeg sliper dypt nok? eller?

Skrevet

hvis du bare skal slipe så kan jeg nesten garantere at det kommer igjen. det er nesten umulig å få bort rust hvis man ikke sveiser inn ny bit eller sandblåser..men går å pusse veldig nøye og ha på noe syregreier. kommer ikke like fort men vil tippe at det kommer tilbake under lakken om et par år..

Skrevet

Ok. Hva bør jeg så bruke på metallet etter sandblåsing(eller eevt. sliping)? Hadde tenkt å smøre på mer av syra jeg har liggende men bør vel ha noe grunning oppå der igjen eller?

Skrevet

Jeg var på biltema igår og kjøpte punktsandblåser og blåsemiddel for 200kr.

Strategien min er å sandblåse, smørre på rustmelk, la tørke og gå over med neglelakken.

Høres det ut som en god plan?

Skrevet

Høres jo ut som en fin fin plan :-)

Men en trenger altså ikke noe grunning utover "syra"?

(den sandblåseren var jo grisebillig...)

Skrevet

Jeg tenkte meg litt om, og jeg kom fram til at jeg skal pensle på litt sink over syra.

Fikk sjokk selv når jeg leste i katalogen, jeg hadde regna med at det kosta en liten formue for sandblåseutstyr. Heiv meg i bilen å kjørte til biltema med en gang. :P

Skrevet

Fikk sjokk selv når jeg leste i katalogen, jeg hadde regna med at det kosta en liten formue for sandblåseutstyr. Heiv meg i bilen å kjørte til biltema med en gang. :P

Hvem av disse var dette (produkt nr,pris etc..)?

Mener huske det var flere typer små punkt blåsere med tilkopling av spray beholder og vanlig.

Men har du prøvd om den fungerer da?

Skrevet
Skal prøve den når jeg finner rustmelka.

Se der ja. Ja du må komme tilbake med en rapport da :)

Skrevet

Har såvidt fått prøvd den litt nå.

Enten er det noe ordentlig dritt, eller så er kompressoren min for liten. (kommer tilbake med spesifikasjoner).

Til nå har jeg ikke fått bort et eneste rustkorn. Det virker som om den har store problemer med å suge opp blåsemiddelet.

Bruker 6-7 bars trykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...