^B^M^W^ Skrevet Juni 14, 2007 Skrevet Juni 14, 2007 På vanlige trykksandblåsere kreves det normalt minimum 8 bar for full effekt. Har ingen erfaring med den typen sandblåsere dere har for hånden, men etter prisen å dømme er det nok å forvente at det ikke er så effektivt nei. Med den trykksandblåseren jeg har brukt forsvinner ihvertfall overflaterust som dugg for solen. Hvis det er et ordentlig lag med rust går det etter mine erfaringer raskere å pekke/skrape først, men tviler på at dette er et tema på bilkarroserier. Det skal også nevnes at det med den fort går noen 40-kilos sekker med sand og helt andre mengder luft enn det en hobbykompressor makter å sette trykk på...
Yngvejos Skrevet Juni 14, 2007 Skrevet Juni 14, 2007 Leverte tilbake biltemablåseren og kjøpte en på clas ohlson. Denne viste seg å være helt lik, men denne fungerte som bare juling. Brukte grov sand fra biltema istedefor det aluminiumsgreiene. Så nå har jeg fått sandblåst og smørt på rustmelk.
ioctl Skrevet Juli 9, 2007 Forfatter Skrevet Juli 9, 2007 Da har jeg endelig fått fingeren ut og sandblåst. Må si jeg er MEGET imponert over den lille biltemablåseren På ett tidspunkt satt sanden seg fast i innsugningsrøret og den blåste bare luft. Da måtte jeg dunke den ren og den var fin igjen - muligens det som skjedde med din Yngvejos? Uansett ruste forsvant forhåpentligvis, selv om det ikke var lett å komme til i kanten ned til takluka... Nå har jeg lagt på ett lag med "rustsyre" og tenkte å smekke på ett til hvert øyeblikk. Så legger jeg på et lag sink før jeg finner frem negllakken. Håper det holder ei stund iallfall
TechTune Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 Som billakkerer føler jeg et visst ansvar å gi dere den rette framgangsmåten (på den ikke så jævla nøye, men det holder måten) - Fjern rusta, ALT av rust.. det betyr også de små svarte som tar tid å fjerne. - Rustmelk, et strøk på område med rust.. melka skal forandre farge under prosessen, da vet du det fungerer. - Jevn ut område og vær obs på evt. porer. - Et strøk med grunning beregnet for bart metall. - Etter det har tørket, to strøk med normal grunning/primer/fyller. - Slip strukturen og påfør lakk, ikke slip igjennom, da er hele vitsen borte. TADA! Kan høres litt slitsomt ut bare for en liten flekk, men du kommer aldri til å få rustproblemer der igjen med denne lille oppskriften.
TB328i Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 kan jo ikke gjøre dette på karosseriet, men det er bra å sprute spillolje på understell og innerskjermer. "gubberåd";)
BoSJo Skrevet Juli 9, 2007 Skrevet Juli 9, 2007 Som billakkerer føler jeg et visst ansvar å gi dere den rette framgangsmåten (på den ikke så jævla nøye, men det holder måten) Da har jeg et lille spørgsmål til deg Har et par små skønhetsfeil på min, og en lille rustblemme på bakskjermen. Har kjøpt punkt sandblåseren, men vil egentligt helst spraye den nye maling og lak på. Ser litt for meg at maskere rundt området self. må gjøres, men ser også for meg at det blir noe griseri hvis jeg bruker en vanlig size sprøjte. Er der noe ide i å kjøpe en lille sprøjte som man bruker til å spraye motiver med? Og hvad gjør jeg for å få en pen glidene overgang til eksisterende lak? Edit: Kommer self. til å øve litt på noe annet før jeg begynder å sprøjte hele bilen
TechTune Skrevet Juli 10, 2007 Skrevet Juli 10, 2007 En Airbrush (som du bruker til motiver) vil nok påføre deg mer griseri enn en normal sprøyte, men er skaden liten nok så kan det være en god idé.. husk bare at sprøyten må fylles på etter veldig kort tid/lakken må tynnes ut for å komme ut av den lille dysa/ene knappen er luft, den andre er lakkmengde. Så, hehe.. det må litt øving til! For at overgangen skal bli bra må hele skjermen taes med klarlakk etter lakkering uannsett. Du sprøyter bare skaden (etter jobben med det jeg skrev i forrige post) å ikke får kanter. Du "støver" altså lakken ut fra skadestedet. Etter det lakkeres hele skjermen med 2 strøk klarlakk. Det høres vanskelig og unødvendig ut, men det er dette som gjør lakkering av pro`s så jævla dyrt. ØVELSE GJØR MESTER !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå