Fredrik Skrevet Juni 16, 2007 Skrevet Juni 16, 2007 Dansken Henrik Fisker (født i 1963) er nok den skandinav som har drevet det lengst innen bildesign og etter videregående gikk han bl.a på University of Switzerland i Geneve - Sveits og på Art Center College of Design in Pasadena i USA. Han har bl.a tegnet BMW Z8 og Aston Martin DB7.
in2you Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 Har du interesse for design kan du heller tenke på industridesigner/produktdesigner. Bildesign er nok manges store drøm en stund, meg inkludert, men jeg må nå si at det er gøy uansett hva slags bransje en er i. Selv tegner/utvikler jeg forsvarsprodukter. Meget spennende og prestisjefylt bransje! På mandag drar jeg og to kollegaer til den amerikanske marinens skytefelt i Indiana (USA) for å skyte MK47 40mm sammen med et par sentrale personer fra de amerikanske spesialstyrkene. Moro og spennende! det hørtes ganske så spennendes ut ja! men hvordan kan ein bli industridesigner/produktdesigner egentlig? tenker da på valg av fag på VGS og etter.. og dere får ha god tur ivertfall!
Gunnar Skrevet Juni 17, 2007 Skrevet Juni 17, 2007 det hørtes ganske så spennendes ut ja! men hvordan kan ein bli industridesigner/produktdesigner egentlig? tenker da på valg av fag på VGS og etter.. og dere får ha god tur ivertfall! Produktdesign/industridesign er begge ingeniørstudier, produktdesign der jeg gikk er det som tidligere het maskiningeniør. Dermed trenger du allmennfaglig VGS med valgfag 3MX (eller hva nå det heter nå, den vanskeligste VKII-matte) og 2FY (VKI fysikk), eventuelt finnes det hauger av skoler som har sommerkurs/forkurs etc. som kan ordne det du mangler av fag. Skolene er desperate etter ingeniørstudenter, så det meste kommer inn, men vær obs på mye vanskelig matte. Det er matte i nesten alle fag, styrkeberegninger, etc., i tillegg til rene mattefag. Industridesign er som regel et masterstudie (5-årig ved NTNU), mens produktdesign som regel er bachelorstudie (3-årig). Jeg gikk ved Høgskolen i Vestfold, men vil ikke anbefale det. Jeg er ihvertfall veldig misfornøyd. Østfold er nok et bedre valg..
Chriso Skrevet Juni 17, 2007 Skrevet Juni 17, 2007 Gunnar har nå oppsumert det hele ganske greit for deg. Som han sier, så er det veldig få bildesignere i verden. Einar Hareide sa også at man må være god i tegning og lignende, og ha en kreativ hjerne. Det er ikke nok å ta de rette fagene. Man blir håndplukket! Så det beste og enkleste er nok å gå industridesign/prduktdesig ja. Jeg selv er akkurat ferdig med mitt halvårige forkurs til ingeniørstudiet, fordi jeg ikke hadde realfag, og har nå søkt blant annet på produktdesign. Mest sannsynlig havner jeg på Marin Teknikk, grunnet at det er 3 skipsverft i hjembygda, og jeg har jobbet litt på Rolls-Royce Marine, med gode jobbutsikter i fremtiden. Du sier at du hater å være i den situasjonen du er i, og det var jeg også. Ikke vær bekymret for fremtiden! Nyt livet, og ta fag som du trives med. Det er nok det smarteste. Det er aldri forseint å endre på ting, eller utdanne seg videre. Det er mange veier å gå. Jeg har for eks. en venn som gikk Maskin og Mek. på videregående. Han er nå hydraulikkingeniør, og prosjektleder i et ledende firma (Odim). Han fikk jobben fremfor høyere utdannede folk, fordi han hadde erfaring fra "gulvet". Mulighetene er der for den som vil!
in2you Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 tusen takk for gode tips og råd, setter stor pris på det! eg får gå litt å tenke i sommer hva eg egentlig vil, og det høres ganske intressant ut med industri/produktdesign så viss eg vil ha endel utfordringer så tar eg sansynligvis 3MX ivertfall, men tiden vil vise nokk en gang, takk til dere alle
Arax Skrevet Juni 18, 2007 Skrevet Juni 18, 2007 da blir det nok lite sannsynlig ja men hva går det an å bli med rettslære, næringslivs-økonomi og sosiologi/sosialantropologi ? det er det eg valgte tidlegare rundt jul/nyttår , tenkte da på om eg ville starte egen bedrift eller noe i den duren. men 8 av 10 nyoppstarta bedrifter går jo dunken, så det tviler eg på at eg skal prøve meg på.. eg hater å være i denne situasjonen, føler eg vet null og niks! Det viktigste er og velge noe du selv liker, det hører du sikkert mye om og du vet ikke helt hva du liker. Men vis du vet at du skal ta tekniske fag etter videregående burde du velge matte og fysikk. Vis du er usikker velger du fag som trolig er enklere og fullfører 3 år så du får studie kompetanse. Det viktigste er og få studiekompetanse, er ikke så mange skoler/fag videre som krever spesielle fag, bare studiekompetanse. Vis du i senere tid bestemmer deg for og ta et teknisk fag kan du ta matte og fysikk på ntnu eller andre steder som forberedende, dette er vel på ca et halvt år. Så det er ikke siste sjangse. Med rettslære har du et forsprang i fag som jus, eiendomsmegling osv, men det er ikke et krav skolene har. Man kan fint gå inn på Universitetet i Oslo uten noen som helst peiling på hva jus er, selv om du da ikke ville gjort det for da hadde du vel heller ikke hvert interessert i det. Jeg har gjort feilen at jeg har valgt tekniske fag på videregående og dermed hatt problemer med og holde karaktersnittet opp og nå har jeg bestemt meg for å gå en helt annen vei en teknisk faktisk jus.. Man lærer nyttige ting, men det kan man også senere, det viktigste er dermed og få et bra snitt så man kan velge og vrake i studier. Har man snitt på 5.5 og velger og gå på ntnu selv om du ikke har tekniske fag kan du bare ta forberedene og da vil du komme inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå