Gå til innhold

salg av bil, noen guide?

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Har en mulig kjøper til bilen til dama (som jeg jo har flyttet fra...)

Lurte i den forbindelse på om noen hadde en guide til bilsalg?

dinside hadde tidligere en guide til kjøp og salg av bil, hvor det sto beskrevet alt man burde tenke på, hvordan man omregistrerer, papirarbeid, betalingsmåter, hvilke lover som gjaldt osv. Jeg brukte denne guiden når jeg kjøpte bilen min for 3 år siden.

Nå finner jeg ikke igjen denne guiden.

Er det noen hos dere som kan "guide" meg til den, eller er den fjernet?

Har funnet og printet ut kjøp/salgskontrakten jeg fant, men dette er heller ikke den samme jeg brukte sist.

Kjøpern sier han kan betale med nettbank, men en nettbanktransaksjon kan jo stoppes så fort jeg er ute av døra? Er det noen annen smart måte å betale på, som ikke er masse styr? (Er snakk om 35.000, så cash blir vel litt drøyt)

Vi skal møtes på søndag, hos ham, og han sa han regner med å kjøpe den, så vi burde komme med 2 biler.

Kom på nå at det er vel ting som må fikses på biltilsynet også? Tenker på omregistrering. Må ikke begge parter møte der for å skrive over bilen i hans navn? Isåfall er jo søndag kveld litt ugunstig...

Om noen kan gi meg en kjapp sjekkliste er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35000 burde han klare å fikse kontant... salgsmelding skriver dere på del 2 av vognkortet.(det kommer jo i to deler, en som skal ligge i bilen og en som skal være i huset.) denne skal du levere på biltilsynet og det er ikke nødvendig at begge drar dit. hvis han kjøper bilen så ringer du da på mandag og sier opp forsikringen. dette bør egentlig gjøres samme dag men i og med at det er søndag går vel ikke det... en fin kjøpekontrakt har du her: http://www.naf.no/dav/25a7f05ad5.pdf

så det beste mener jeg er å få kontant. ellers må du passe på at du helt sikkert får pengene over nettbank. i så fall vet du hvor han bor :) lykke til med salget !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at cash eller bankremisse er måten å sikre at du får pengene på...

Når det gjelder omregistrering så står det en laaang oppskrift her - men det som er særdeles viktig er at det er du som leverer vognkort del 2 på trafikkstasjonen. Det er altfor mange eksempler på at kjøper "skule ordne..." og hvem er det som ender opp med purring på årsavgift etc? Joda - tidligere eier....

DU må ta i mot pengene og DU må levere papirene på trafikkstasjonen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at cash eller bankremisse er måten å sikre at du får pengene på...

Når det gjelder omregistrering så står det en laaang oppskrift her - men det som er særdeles viktig er at det er du som leverer vognkort del 2 på trafikkstasjonen. Det er altfor mange eksempler på at kjøper "skule ordne..." og hvem er det som ender opp med purring på årsavgift etc? Joda - tidligere eier....

DU må ta i mot pengene og DU må levere papirene på trafikkstasjonen.

Lykke til!

Et veldig godt poeng! Sørg for å levere del 2 selv for unngå unødig krøll i ettertid.

Den enkleste betalingsmåten er cash i hånda hvis det blir handel. Greit for kjøper og greit for selger siden det ikke er et større beløp. Bruker han nettbank så overleverer du selvfølgelig ikke bilen før du ser du har pengene på konto. Dokumentasjon på at han har overført pengene fra hans side hadde jeg ikke stolt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her ja :)

Fant og har printet ut kontraktene og eierskiftepapirer på naf sine sider. Kjekt!

Og ja, jeg vet jo hvor han bor ettersom vi skal møtes der, så da er man vel ganske safe :) (Ikke det at jeg ser så skummel ut... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg fikk iallfall omregistreringsavgift i posten når jeg handla bil.

han jeg kjøpte bilen med leverte ikke inn den rosa delen av vognkortet, slik at jeg fikk purringer og varsel om avskilting, kontakta fyren og han hadde bare gitt seg en faen da han ikke fant den rosa delen.

så han måtte til vegvesenet og få utskrevet en ny rosa del, først da kom oblatene og vognkortet. (flere mnd etter bilhandel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra bilsalg nå, så skal tilbake og levere bilen i morra :)

Utrolig hyggelige mennesker :)

Snakka med ham på telefonen og da nevnte han at han bodde i det huset med en stor campingbil utenfor. Stor var ikke akkurat noen overdrivelse. det var GIGANTISK. Concorde av en eller annen type. dobbeltseng på soverommet, dusj / bad, kjøkken stue, tv med parabol som stilte seg inn automatisk osv... Fikk full omvisning både i bobil, garasjen, og huset :)

I tillegg sto det en liten varebil ved siden av med et nurnbergring klistremerke bakpå.

Begynte med at jeg nevnte at jeg hadde sett han hadde et sett porschefelger til salgs. Da bar det selvfølgelig rett til garasjen, hvor han hadde en gammel Fiat (et eller annet veteranbil) han hadde restaurert selv, datterens fiat barchetta, og hans '81 porsche 911. Alle bilene blodstrøkne.

Han hadde akkurat plukket ut et momo bøttesete og 5punktsbelter av porscha, da han mente han hadde blitt for gammel nå. (Kan var vel sikkert i 50-60 åra en plass) Porsche'a var helt orginal, bortsett fra et effektanlegg, og justerbare konidempere. Han hadde kjørt masse på ringen, rudskogen, og stort sett alle andre baner i Norge og sverige :)

Han hadde nesten solgt den i fjor, men hadde ombestemt seg. Jeg fikk jo lyst til å handle med en gang :)

Så gikk vi inn for å skrive kontrakt osv, og da måtte han vise meg hobbyrommet sitt. Han samlet nemlig på modellbiler :) Han hadde EN DEL slike, og samlingen var visstnok verdt en del nå. limited edition av forskjellige porscher osv :)

Litt av en type.

Lurte nesten på om jeg skulle kjøpe momostolen og 5punktselen hans. Hvor mye går slikt for?

Han gav meg en pris jeg syntes var veldig god, men nå vet jo ikke jeg hva slikt koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...