Gå til innhold

Kortslutning. Hvor skal man begynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måler 1,5ohm mellom plusskabel og minuskabel uten batteri tilkoblet, altså en kortslutning et eller annet sted. Dersom noen har vært borti dette før, hvor bør man begynne feilsøkingen?

Skrevet
Ta ut alle sikringar, sett inn ein etter ein til feilen kjem tilbake...

Årets enkleste og mest solide løsning... fortjener nesten klister denne.. 8)

Skrevet

Hvor mange ohm skal man måle ca. når det er som det skal være?

Har fjernet alle sikringene og endel relèer nå, og måler rundt 3kohm.

Skrevet

Hmm. Sikringen for innebelysningen peker seg ut som en mulig synder. Får satse på at laderen klarer å få liv i batteriet til i morra, så får jeg prøve igjen da.

Mange takk for tips så langt! ;)

Skrevet
Ta ut alle sikringar, sett inn ein etter ein til feilen kjem tilbake...

Årets enkleste og mest solide løsning... fortjener nesten klister denne.. 8)

Joa :P Evt. ta ut ein og ein til feilen forsvinn...det er ein kanskje enda lettare måte ;) Ulempa med denne måten er at det ved slike feil ofte er fleire kursar som har feil, og at ein trur feilen er borte vekk, men likevel er der fremdeles...

Skrevet

Huff, kortslutninger er et helvette! Tok en motorvask på min E36 for en uke siden, nå ryker sikringa for innebelysningen (ref sikringsboksens beskrivelser av sikringene). Det pussig er at samtidig går parklyset på høyre side, og park / kjørelys bak på høyreside:S Buzzeren for lysene funker ikke heller. Ser ut til at det er en overledning et sted....men HVOR???

tenkte teste trikset med å dra ut alt...og måle.

K

Skrevet

Er vel også viktig å huske på at dersom man måler ohm mellom pluss og minus vil man vel få "indikert" kortsluttning over alle pærene i bilen også.

Når det ikke står på noe strøm vil man måle minimalt med ohm over kursene hvor pærer forbinder + og -.

Skrevet
Er vel også viktig å huske på at dersom man måler ohm mellom pluss og minus vil man vel få "indikert" kortsluttning over alle pærene i bilen også.

Når det ikke står på noe strøm vil man måle minimalt med ohm over kursene hvor pærer forbinder + og -.

Men blir ikkje alle lysa aktiverte av relé? Relea vil jo i tilfelle ligge ute så lenge dei ikkje får spenning...

Skrevet

Men blir ikkje alle lysa aktiverte av relé? Relea vil jo i tilfelle ligge ute så lenge dei ikkje får spenning...

Mye mulig!

Bare skrev det første som slo meg inn.

Er det feil beklager jeg :oops:

Skrevet

Regner med at det er en E34 du har...?

Sjekk om du har lommelykt i hanskerommet...isåfall prøv å ta den ut.

Var borti det for noen år siden.....bilen gikk tom for strøm gang på gang.....feilsøkte og feilsøkte og feilsøkte.....rett før det klikka fant jeg feilen....lommelykta var def....sluttet ikke å lade selv om den var full......

Her snakket vi etterhvert om aggresivt frustrasjon....he he

Skrevet

Foreløpig så har jeg bare fjernet sikring nr 21. Får ta en litt mer nøye gjennomgang av kursen til uka hvis været blir litt bedre. Lommelykt i hanskerommet er jeg ikke sikker på om jeg har, men iom at det står Ladesteckdose på kurs 21 så skulle vel det bety noe sånt som at det ligger et strømuttak et eller annet sted i kupèen. Moralen må vel bli at man ikke bør la bilen gå tom for strøm hvis dørene er satt i central arrest... :)

Jeg målte forresten lekkasjestrømmen på batteriet til ca. 15mA med tenninga av. Litt strøm krever vel klokker, mikrokontrollere etc.

Skrevet

15 mA stemmer dårlig med at du målte 1,5 ohm mellom pluss- og minusledningen.

Ved 1,5 ohm burde du målt ca. 12/1,5 = 8 A.

Lyspærer forandrer motstand når de blir varme, men det skal jo ikke lyse noe som helst når tenning er av og alt avslått. Om du ikke hadde åpne dører da du målte da......

Skrevet

Lyspærer forandrer motstand når de blir varme, men det skal jo ikke lyse noe som helst når tenning er av og alt avslått. Om du ikke hadde åpne dører da du målte da......

Dette var vel sikkert etter han hadde fjerna sikring 21...

Skrevet

Dette var vel sikkert etter han hadde fjerna sikring 21...

Stemmer det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...