Gå til innhold

Opppussing E30 IX TBO Kitt til m20b25?

Sweet_Protec
 Share

Anbefalte innlegg

Nå skal det spares og bygges til sommeren, motoren skal inn til vintern igjen eller så fort den blir klar! så mer hjelp jeg får av dere jo fortere ser dere tralla på veien : )

Det ejg er ute etter er et TBO Kitt som holder til 300 HK jeg trenger kun et monterings klart turbo kitt. Sprut og slikt fikser jeg selv. på egen hånd. men trenger all den hjelpen jeg kan få siden jeg ikke er noe annet enn stundenten. Og ikke ha rall verden med peiling.

Men om der hjelper meg så jeg får tak i et Monterings klart Turbo Kitt. har hørt om A-dekk sine. Men har kun hørt om med sprut.

Det jeg trenger er intercooler, turbo og grenrør. kanskje mere hvis dere mener det. men som sagt fikser resten av meg selv.

Fint om noen kunne hjulpet meg.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nydeli bil!!

har just bygget meg en turbo motor av 325 motor..

vist du skal ladde 1 bar, så anbefaler jeg deg å kjøpe mls toppakning og arp bolter, koster ikke skjorta, men det hjelper mye!

kompis av meg hadde en 320 som han heiv turbo på, utn å senk komp, kjørte 1.1 bar på den, det var skikkelig jalla heim mekk. han kjørte 20-25000 før han tok knekken på motorn.

koster jo ikke mye å dreie av stemplene litt.. har hørt/sett folk som har kjørt opp mot 400hk med orginal innmat på 325. bare dreid av stempler.

hvordan understelle på ix`n er veit jeg ikke så skal ikke utale meg, men har komplett understell ligggende, motor,gir,bremser,servo, akslinger..

lykke til med prosjektet! skal følge med..

ps, trenger ikke bli så dyrt for turbo bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott bil!!

vil gi deg et lite tips før du begynner med turbo på en

IX...fordelingskassen holder ikke all verden... :/

men er morro med bmw og turbo om en ikke har sååå mange hundre hester også :)

fordelings kassa tåler fint 350hk. de ryker i splinsa på ingående aksling, men det er bare og sveise dette så holder den fint. er jo samme fordelings kasse på sierra cossi og de tåler jo 4-500hk så hvorfor skal den ikke holde på en ix?

Dette har skjedd med min bil å jeg lurer på å sveise, men holder det med mig eller må jeg bruke pinner (har bare mig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ysen takk for posts. Ja ellers så har jeg vurdert å la stemplene være og heller få tak i diesel veiver. Bedre topp pakning og arp bolter har jeg regnet med : )

Men jeg er inntrisert i Kittet, altså selve TBO'en intercooleren og grenrøret. er dette å få ta i hos a-dekk uten å bli blakk av det?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ysen takk for posts. Ja ellers så har jeg vurdert å la stemplene være og heller få tak i diesel veiver. Bedre topp pakning og arp bolter har jeg regnet med : )

Men jeg er inntrisert i Kittet, altså selve TBO'en intercooleren og grenrøret. er dette å få ta i hos a-dekk uten å bli blakk av det?

Takker for svar!

Hei hei.. :lol:

Er jo bare å spørre :)

siden alle sier det kan bli så dyrt skal jeg gi deg en god pris så du kan vise de andre at det trenger ikke være så dyrt for å få litt eksrta morro! :)

Grenrør,turbo,intercooler skal du få for 5500kr inkl mva men frakt kommer i tillegg på 386kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått smørbrød lista av a-dekk as : ) og psien! så det blir vel inviestering til sommern uti juni en gang tenker jeg! Det blir toppers! vurderer faktisk å få tak i en vanlig i å bygge motoren i siden jeg er så redd for IX understellet mitt. men kanskje noen som har inviendiger på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Trenger dieselveiver til TBO Motoren min, noen somm har noe som passer?

hva skal du med diesel veiv om du sikter på 300hk?? di kommer lett med 2.5 også.. diesel\ETA veiver begynner å blir like ettertaktet og overpriset som sperrediffer til e30 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du trenger 2,7L veiv til jeg heller, siden dette vil medføre mer arbeid. Stemplene må du modifisere uansett. Kronene RENNER så fort du åpner en motor. Lagre, simringer, pakning, stempelringer +++.

Og så kommer alle småting man aldri tenker over, som nipler, braketter, slangekoblinger ++. Blir fort 2-3 lapper bare i "smårask" som man finner underveis.

Ta av topp, sveis og plan den, første bud! Så på med MLS og ARP eller evt neddreing av stempler og o-ringe blokka og kjøre med pianotråd f.eks.

Hvis du har 8,8:1 komp motoren er det en stor fordel, så slipper du muligens å modifisere noe overhodet. Med dyser og sprut som henger med kan du hente brukbart med effekt. 300hk blåser du lett.

Squishbandet på stempelet har tendens til å bli kompromittert under tenningsbank, og skulle de gå i oppløsning så kommer det fort et ventilsete på snarvisit.. Derfor kan det være en fordel å dreide dette nesten vekk.

Men når alt kommer til alt så er en 100% mapp alfa omega.

Skulle du mot formodning ønske har jeg to 2,7L veiver til overs liggende, fra både en 324td og en 325E motor (hhv nitrert/smidd og vanlig). 325E veiva har angivelig gått 130k - kom fra OS bildeler. Men som sagt, dette er ikke dusinvarer...så prisen er jo deretter. PM ved interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei, nei har hørt at det skal være svært, men hvis dere mener jeg ikke trenger dette så skal da ikke jeg kaste penger bort på å kjøpe meg det. Skal ikke ha mere enn 300 HK nei. Er ganske grønn på turbo bygg, men gjør det for å lære. det jeg hr tenkt er å Ta opp motoren skifte råder, stempler og ringer. sjekke så blokka er pen! også dreie stemplene ned 1,5 mm sette på MLS og ARP. kjøpe et ''billig'' og bolt on kit fra a dekk. og en SIKKELIG sprut som dere la så vekt på. beklager om jeg var dum som spurte etter 2,7L veiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det identifiserer du ved å titte på blokka.

Siterer Balltre:

"Kompresjonsforholdet ser du utifra motorkoden. 256E1 = uten katalysator = 9,7:1. 256K1 = katalysator = 8,8:1. Er det en annen kode er det en motor som er forberedt for katatlysator = 9,4:1. Ettersom katalysatorutgaven og den som er forberedt for katalysator kom først 12/86 bør din 86-modell være uten katalysator. Hvis den er solgt ny i Norge er den garantert uten kat.. sålenge det er en modell før facelift. "

Disse E1/K1 tallene står på innsugssiden av blokka.

Virker som du har en plan for motoren, noe som er bra :)

Ta den helt ifra hverandre og totaloverhal den med orginale deler, så kan du hente bortimot 370-380 uten noe problem.

Men du er herved advart, tusenlappen FLYR så fort du tar ifra hverandre en motor.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jada jeg har fått advarselen :) hehe men jeg våger meg på det alikevel siden jeg har en motor stående og en i bilen så bilen vil ikke skades av om jeg åpner en motor og bruker litt tid på dette :) jada det blir Nye Råder, stempler og ringer(fjærer) Også simringer og pakninger alt etter det jeg trenger sefølgelig :) Dette kan jeg vel kjøpe på Koed.dk uten at de er noe dårligere kvalitet vel? eller tåler de mindre HK da?

Okei neij jeg har en 88mod jeg, facelift. og den ble imortert til norge i 1999. Men motoren jeg skal bruke er fra en E30IX 1990mod. og når det kom hit det har jeg ingen anelse om. men jeg kan lese litt på blokka. om du ikke vet svaret enda da? hehe

Takker så meget for at du tar det tid til en slik en som meg, og lærer bort litt...

Lykke til med bunnpanna fra a_hanse da :) Han er svogeren min, hehe så hørt om prosjektet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...