Wildbill Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 Jeg merker at min 520i 24v går jevnere med 98 oktan enn med 95. Merkbar forskjell. Men den har ikke blitt noe "sprekere".
ehrnst Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 jeg har alltid fylt 98 i dette landet på mine biler. dette fordi bensinen her er så sinnsykt dårlig at 98-bensinen er nærmere 95 enn 98 i oktanforhold ergo er du nede på 92-93 om du fyller 95 oktan:)
Steffan C Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 jeg har alltid fylt 98 i dette landet på mine biler. dette fordi bensinen her er så sinnsykt dårlig at 98-bensinen er nærmere 95 enn 98 i oktanforhold ergo er du nede på 92-93 om du fyller 95 oktan:) Herregud! Vet du egentlig hvor mange spec'r de forskjellige bensinkvalitetene har. ALL bensin som selges, må gjennom en omfattende kvalitetssjekk, med tilhørende kvalitetssertifikat. Er ikke salgsanalysen innenfor avvikgrensene som gjelder for kvaliteten, kan den ikke selges!! Faktisk så er ALL 95 RON bensin, 95 eller over i RON, pga 94,9 RON ikke aksepteres. Samme gjelder for 98 RON, 97,9 RON er offspec. Jeg kan sikkert fikse en omvisning på jobben, så får du se svart på hvitt hvordan blanding og analysering av bensin foregår .
S.Hafsmo Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 kan RON tallet være mye høyere en spec'en da?
-Sammy Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 diskuter videre folkens, dette er interessant ! (bump )
Steffan C Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 kan RON tallet være mye høyere en spec'en da? Kan være høyere enn spec, men kun innenfor gitte grenser. Og alt over spec er jo "giveaway", som ikke er god butikk for selskapene. Andre spec'r i tillegg til RON, bensin må holde for å bli sertifisert: MON. RVP. Destillasjon. Aromatinnhold. Benzen. Svovel. Korrosjon.
Øyvind L. Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 I instruksjonsboka på min gamle is med m44 motor sto det følgende:Motor beregnet for 91-98 oktan. Ved bruk av 91 oktan garanteres ikke oppgitt effekt. Ved bruk av 95 oktan garanteres oppgitt effekt Ved bruk av 98 oktan garanteres over oppgitt effekt. Dette vil jeg anta gjelder alle motorer med 2 kammer. jeg kjører med 98/99 på min m20b25 også, da forrige eier brukte å gjøre det, har ikke merka noe galt i det. flere som gjør det? På M20 er det viktig at du juster tenningen etter hvilke oktan du velger å kjøre på siden den ikke har bankesensor.. Hvis ikke får du tenningsbank og det vil du ikke ha.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 hva er grensen for svovelinnehold? er litt interessert i dette da jeg jobber en del med slike analyser selv, dog det er snakk om tungolje.. hvor man er mere interessert i cetantall istede for oktan. er konklusjonen i denne diskusjonen at det er lurt å fylle 98 om man har justert tenning, evt. har bankesensor? da for å oppnå roligere gange. hadde forresten vært interessant om noen med litt peiling på sånt kunne ha forklart hvordan en slik bankesensor fungerer?
Steffan C Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 hva er grensen for svovelinnehold?er litt interessert i dette da jeg jobber en del med slike analyser selv, dog det er snakk om tungolje.. hvor man er mere interessert i cetantall istede for oktan. er konklusjonen i denne diskusjonen at det er lurt å fylle 98 om man har justert tenning, evt. har bankesensor? da for å oppnå roligere gange. hadde forresten vært interessant om noen med litt peiling på sånt kunne ha forklart hvordan en slik bankesensor fungerer? Grensen for svovelinnhold på all bensin er 10ppm. Vet ikke eksakt hvordan bankesensoren virker, men den skal (vel?) justere tenning slik at motor ligger rett under område for tenningsbank. Det for å utnytte bensinenes RON & MON fullt ut. Min M50B20 har bankesensorer, og kan kjøres på bensin med RON 91-98! Har kjørt både 92, 95 & 98 oktan fuel på den, og merker ingen forskjell på forbruk, gange eller effekt med de forskjellige .
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 hehe, 10 gram pr tonn er jo ikke så gærnt da. her prøver vi å holde oss under 1,5% i lavsvovelområder. du har ikke no peiling på denne Vpower bensinen da? er den verdt å brukes?
majuz Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 I instruksjonsboka på min gamle is med m44 motor sto det følgende:Motor beregnet for 91-98 oktan. Ved bruk av 91 oktan garanteres ikke oppgitt effekt. Ved bruk av 95 oktan garanteres oppgitt effekt Ved bruk av 98 oktan garanteres over oppgitt effekt. Dette vil jeg anta gjelder alle motorer med 2 kammer. jeg kjører med 98/99 på min m20b25 også, da forrige eier brukte å gjøre det, har ikke merka noe galt i det. flere som gjør det? På M20 er det viktig at du juster tenningen etter hvilke oktan du velger å kjøre på siden den ikke har bankesensor.. Hvis ikke får du tenningsbank og det vil du ikke ha. Hmm, burde jeg justere tenningen min da? Fyller bare etter smak og behag jeg.. vanligvis 92/95 men en sjelden gang 98.. Veldig usunt? Kjapp forklaring på hvordan justere tenning på min m20b20?
ehrnst Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 jeg har alltid fylt 98 i dette landet på mine biler. dette fordi bensinen her er så sinnsykt dårlig at 98-bensinen er nærmere 95 enn 98 i oktanforhold ergo er du nede på 92-93 om du fyller 95 oktan:) Herregud! Vet du egentlig hvor mange spec'r de forskjellige bensinkvalitetene har. ALL bensin som selges, må gjennom en omfattende kvalitetssjekk, med tilhørende kvalitetssertifikat. Er ikke salgsanalysen innenfor avvikgrensene som gjelder for kvaliteten, kan den ikke selges!! Faktisk så er ALL 95 RON bensin, 95 eller over i RON, pga 94,9 RON ikke aksepteres. Samme gjelder for 98 RON, 97,9 RON er offspec. Jeg kan sikkert fikse en omvisning på jobben, så får du se svart på hvitt hvordan blanding og analysering av bensin foregår . Tviler ikke på det. Husker bare jeg leste i motor for noen år siden hvor de hadde testet det. Uansett har alle de bilene jeg har hatt gått på 98. Har erfart en mye bedre gange ved bruk av 98. På nyere biler tror jeg det har mindre å si
-Sammy Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 Har min 94'model 325i bankesensor ? Og kan vi dra noen konklusjon her om at det er merkbar forskjell på 98oktan og 95oktan? Er det f.eks. en ide å kjøre en 3-4uker på V-power 99 racing, for å fjerne belegg på innsugsventiler og dyser, for så å gå tilbake igjen til 95oktan som vil vedlikeholde den beleggfrie motoren ? Norske Shell:"Shell V-Power Racing er en 99 oktan bensin, med en sammensetning som Shell er alene om, og som bidrar til å gi mer kraft og akselerasjon gjennom forbedret forbrenning. Den eksklusive sammensetningen inneholder en friksjonsreduserende tilsetning som bidrar ytterligere til å optimere utnyttelsen av energien som frigjøres ved forbrenningen. Videre innebærer tanking av Shell V-Power Racing ikke bare at oppbyggingen av belegg på innsugingsventiler og dyser forhindres, men også at eventuelle eksisterende belegg fjernes." Takk for svar M.v.h restify
Steffan C Skrevet Oktober 29, 2007 Skrevet Oktober 29, 2007 Har min 94'model 325i bankesensor ? Og kan vi dra noen konklusjon her om at det er merkbar forskjell på 98oktan og 95oktan? Er det f.eks. en ide å kjøre en 3-4uker på V-power 99 racing, for å fjerne belegg på innsugsventiler og dyser, for så å gå tilbake igjen til 95oktan som vil vedlikeholde den beleggfrie motoren ? Norske Shell:"Shell V-Power Racing er en 99 oktan bensin, med en sammensetning som Shell er alene om, og som bidrar til å gi mer kraft og akselerasjon gjennom forbedret forbrenning. Den eksklusive sammensetningen inneholder en friksjonsreduserende tilsetning som bidrar ytterligere til å optimere utnyttelsen av energien som frigjøres ved forbrenningen. Videre innebærer tanking av Shell V-Power Racing ikke bare at oppbyggingen av belegg på innsugingsventiler og dyser forhindres, men også at eventuelle eksisterende belegg fjernes." Takk for svar M.v.h restify V-power bensinen kan jeg ikke svare noe på. Vi produserer all Shell bensin opp til 98 oktan. 99 oktan er import tror jeg. Men som sagt tidligere i tråden, så spiller ikke oktantallet noe på nyere orginale biler (fra -91 og oppover). Men en høykomp motor, eller en overlada motor trenger høyoktan bensin.
plumbo79 Skrevet Oktober 30, 2007 Skrevet Oktober 30, 2007 I instruksjonsboka på min gamle is med m44 motor sto det følgende:Motor beregnet for 91-98 oktan. Ved bruk av 91 oktan garanteres ikke oppgitt effekt. Ved bruk av 95 oktan garanteres oppgitt effekt Ved bruk av 98 oktan garanteres over oppgitt effekt. Dette vil jeg anta gjelder alle motorer med 2 kammer. jeg kjører med 98/99 på min m20b25 også, da forrige eier brukte å gjøre det, har ikke merka noe galt i det. flere som gjør det? På M20 er det viktig at du juster tenningen etter hvilke oktan du velger å kjøre på siden den ikke har bankesensor.. Hvis ikke får du tenningsbank og det vil du ikke ha. Sikker på at m20 ikke har bankesensor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå