sondre Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Jeg synes det kommer litt rar lukt ut av lufteanlegget ved oppstart, har blitt tipset om at jeg børe rense klimaanlegget. er det noen som har erfaring med det? bør det gjøres ofte?
thomlau Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 du har sikkert et "pollenfilter" montert en plass. dette filteret renser luften som kommer inn. vist dette filteret ikke blir skiftet på lang tid vil det sammle seg opp mye støv/dritt og kansje litt fuktighet. da vil dette begynne og lukte litt. står sikkert i instruksjonsboken hvor filteret ligger. bruker og ligge bak/under hanskerom..
sondre Skrevet Juni 28, 2007 Forfatter Skrevet Juni 28, 2007 Har akkurat bestilt et sett med 2 kullfiltre som jeg skal hente i ettermiddag og få montert i kveld. Noen som vet hvordan man ellers renser klimaanlegget, det er så vidt jeg vet snakk om å bruke sprit el. lign?
TJ Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Du KAN få gjort dette selv, noen sier at du kan bruke en sterk blanding av vann og klorin og spraye inn i åpningen bak kupefilterene, finnes også andre preparater som har evnen til å drepe sopp som legger seg i kanalene. Har selv prøv dette, men lukten forsvant kun midlertidig, så jeg endte opp med å ta en rens hos Bmw. Etter det har jeg vært kvitt all form for ubehagelig lukt. Var ikke så dyre greiene heller egentlig, uten at jeg har prisen i hodet nå. Kan evt sjekke verkstedfakturaen senere i dag. Men en skikkelig rens på verksted er absolutt å anbefale! Var verdt hver krone, for i mitt tilfelle luktet det død og fordervelse.
sondre Skrevet Juni 28, 2007 Forfatter Skrevet Juni 28, 2007 Du KAN få gjort dette selv, noen sier at du kan bruke en sterk blanding av vann og klorin og spraye inn i åpningen bak kupefilterene, finnes også andre preparater som har evnen til å drepe sopp som legger seg i kanalene. Har selv prøv dette, men lukten forsvant kun midlertidig, så jeg endte opp med å ta en rens hos Bmw. Etter det har jeg vært kvitt all form for ubehagelig lukt. Var ikke så dyre greiene heller egentlig, uten at jeg har prisen i hodet nå. Kan evt sjekke verkstedfakturaen senere i dag.Men en skikkelig rens på verksted er absolutt å anbefale! Var verdt hver krone, for i mitt tilfelle luktet det død og fordervelse. Flott hvis du tar deg bryet med å sjekke fakturaen senere i dag, så avventer jeg intill videre.
TJ Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Jepp, skal få sjekket opp dette senere i dag. Kommer med tilbakemelding da.
Toro Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Simpelt å rense dette selv. Du får kjøpt en AC/klima rens på Biltema til 59,90,- Det du gjør er å ta ut pollenfiltrene å spraye skummet inn i kanalene, bruk hele flasken. Filtrene er i de 2 store boksene som ligger på hver sin side inntil torpedoveggen. Når dette er gort starter du opp bilen og lar den gå på tomgang i 10-15 min med klima/varmeapp på fullt, husk å ha vinduer og panser oppe mens du gjør dette så det får fordampes bort skikkelig. Så kan du sette sammen filter, og anlegget lukter friskt og godt igjen. Gjorde nettopp dette selv for 1 uke siden
TJ Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Simpelt å rense dette selv. Du får kjøpt en AC/klima rens på Biltema til 59,90,- Det du gjør er å ta ut pollenfiltrene å spraye skummet inn i kanalene, bruk hele flasken. Filtrene er i de 2 store boksene som ligger på hver sin side inntil torpedoveggen. Når dette er gort starter du opp bilen og lar den gå på tomgang i 10-15 min med klima/varmeapp på fullt, husk å ha vinduer og panser oppe mens du gjør dette så det får fordampes bort skikkelig. Så kan du sette sammen filter, og anlegget lukter friskt og godt igjen. Gjorde nettopp dette selv for 1 uke siden Dette prøvde jeg selv, opptil flere ganger i fjor sommer, uten hell. Hjalp som nevnt for en periode, så var lukta tilbake igjen. Mulig det har noe å si hvor mye sopp og dritt man har i anlegget da... Ble ikke kvitt det før jeg gikk til det skrittet å levere den til rens. Men er jo for all del verdt et forsøk!
Champ Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 skifta du filtrene da eller? Er det mulig å rense pollenfiltrene eller må man kjøpe nye
torfinn9990 Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Filtre bør nok skiftes. Du skifter jo luftfilteret til motoren også. AC bør renses med jevne mellomrom. Det kan nok være en grunn til at folk blir syke av å kjøre med AC på. Det er grobunn for virus og bakterier. Hvis man kommer til bruk isopropanol (det som er i vindusspylervæske). Det dreper bakterier og fordamper. Torfinn
sondre Skrevet Juni 29, 2007 Forfatter Skrevet Juni 29, 2007 Byttet begge friskluftfiltrene i går (snaut 700,- hos Mekonomen) og det var ikke for tidlig for å si det slik... Det neste blir vel en skikkelig rens før ferien starter.
sondre Skrevet Juli 4, 2007 Forfatter Skrevet Juli 4, 2007 Nå har jeg tatt en god rens hos et bimmer verkstelle for ca 1500,- og nå er det ingen lukt å merke bortsett fra frisk deilig luft i hele bilen
Amzoch Skrevet Juli 4, 2007 Skrevet Juli 4, 2007 Den ac rensen på biltema e jo sånn du sprayer inn i kanlene.. kjøpte en kjekk boks på bilxtra. Man satt den på gulvet på passasjersia framme, Kjørte av`en på fult og alt åpent men på resirk luft mener jeg og huske... så trykte eg knappen på boksen inn så spraya den ut ett middel som ble trekt inn i systemet og renset.. funka kanon her.. dreper bakterier osv... Man må da ha alle rutene lukket. og la den gå i ca 15 på tomgang.
Stefan Skrevet Juli 4, 2007 Skrevet Juli 4, 2007 Jeg også har en merkelig lukt i bila. Dvs. jeg merker den ikke men passasjeren merker den. I tillegg så kjørte vi en litt lengere tur i helga hvor vi var totalt 4 i bilen, og merket at uten AC'en så blei det noe dugg nederst på frontruta Dette var jo snodig på sommerstid synes jeg, og det forsvant når AC'en ble slått på igjen. Sjekka de to filterene som er bakerst på toppen i panseret, og de så jo "greie" ut. Ikke så mye inni selve rillene, men var noen blader osv. under. Hva annet kan man gjøre? Finnes det flere filter enn disse to? BMW 520 ia (Er dette M5? )
Tony Soprano Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Biltema rensen funker knallgodt,anbefaling herved gitt ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå