Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

Takker for svar :) Men har din bil blitt verre med tiden?? Vet du prisen på ny converter?? Skal ta å se om jeg finner noen i Bergen som er automat ekspert, kansje de har vert borti problemet tidligere. Er lite inntressert i å bytte hele kassen. Noen må da ha klart å ha fått fjernet dette problemet med automatkassen på e46.

Mvh Joakim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg vært på Bavaria å skiftet olje på kassa og filter, samt programert kasse og motor. Oljen på kassen var brendt så oljebytte var på høy tid. Det var ikke akkurat en vidunderkur, men vibrasjonene er avtatt og er ikke like intense. Det vil si at de fremdeles eksisterer, men at de kanskje er levende med.

Forbruket gikk ned fra 7.3 til 5.2 noen som da var posistivt og giringen ble mykere. Nedgang i forbruket kan jo være grunnet at bilen var tunet før oljeskifte og det ble installert org firmware på bilen etter oljeskifte. :P

Blir det værre med tiden får man evt vurdere å bytte converter, om det ikke kommer noen andre fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg i rekken, samme problem her..

During og varierende turtall rundt 15-1600 omdr.

Bilen har gått 144 000km og er en 320dat-05.

Trodde førts det var motor, men den er sjekket opptil flere ganger nå og etter min mening er det kassa som er problemet (eller noe som har med kassa å gjøre...).

Skal prøve å flushe kassa og oppdatere software evt mer.

Om min blir bedre kommer det en oppdatering her.

Tydeligvis mange som har problemer med detta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen som lider av problemet med during og vibrering i en BMW. Vi er tydeligvis mange som har dette problemet. Jeg tok så kontakt med en Automatkasse-spesialist(Rats) og la fram problemet/symptomene og fikk et positivt svar. Dette problemet har fått navnet ”Converter clutch shudder” som er dessverre vanlig for oss med litt eldre BMW. Problemet oppstår i Converteren der vibrasjonene forplanter seg i bilen. Automatkassen er en GM THM5L40E(THM står for Turbo Hydra Matic og tallet 40 betyr 400Nm). Dette er et gearkasse produsert i Frankrike i samarbeid med GM og brukes i BMW og Cadillac. Denne gearkassen er ikke av de beste og jo større motor og tyngre bil, jo større sjanse for å oppleve dette problemet. Spesielt X5 sliter med dette.

Det som er den dårlige nyheten er at løsningen er bytte av converter. Jeg tviler på at man får tak i overhalte convertere i denne klassen da det er hermetisk lukket. Man må også regne med noe mer gjennomgang av en del reguleringsmekanismer i selve gearkassen. Dvs at en reparasjon vil fort komme opp i 30000kr :-s

Jeg har ikke får noe svar på om hva som kan skje hvis man lar det stå til, men jeg tolker svaret at man kan få problemer med selve automatkassen etter hvert pga dem svært aktive reguleringsmekanismen.

Jeg vil anbefale alle som sliter med dette problemet med å kontakte en Automatkasse-spesialist. Det kan godt være Rats som tydelig har erfaring med dette, men man velger selv.

Hva kan alternativet være? En ny automatkasse kommer jo på 60-70tusen :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Mons1. Kanskje ikke akkurat det svaret man ønsket, men greit å vite realiteten. Skal kontakte dem selv for mer info. Når du sier 30 lapper, så tenker du kun på selve jobben da eller?

Converteren i seg selv ligger vel på rundt 16000, så her snakker vi utgifter. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kollega av meg i går og han nevnte også gutta på rats...

Han nevnte også at mens han var hos 'Than' (som mange BMW-folk på østlandet kjenner...) så kom det inn 3.stk. X5 med gearkasseproblemer mens han var der!

Da måtte han le litt, men ble fort satt på plass av Than da han fikk fortalt at kassa i hans 530 var i samme klassen...

Hmm, dette liker jeg ikke-kan bli dyrt detta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en hyggelig (bortsett fra prisen...) tlf-samtale med Ole Ringstad på rats skjønner jeg at dette blir dyrt.

Han var ingen tvil om hva det var, han mente helt klart at det var converteren og om jeg prøvde andre ting ville det være bortkastede penger.

Dette kommer på ca.20 000kr +mva. -Dvs at jeg må vente på feriepenger iallefall... :-(

Dette inkluderer flush, filter og oljebytte.

Som han sa, dette gjelder alle merker og ikke bare BMW, det er trøsten...

Men han sa han hadde gjort denne jobben på ca. 300.stk. (!) X5!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg hatt bilen min til RATS Trøgstad og konklusjonen var som nevnt tidligere "shudder clutch". Ergo, converter må byttes og noen hydrøyliske justeringer må gjøres på kassen etter skiftet converter. Visstnok for å få rett trykk i kassen.

I mitt tilfelle var det også deler på oljepumpen som hadde tatt skader av converter havariet, slik at kostandene ble litt høyere. (kanskje for at man har latt det stå til litt for lenge??) Men RATS gav meg 2.5 time arbeidstid i rabatt på dette som en kompensasjon :) "det hjelper faktisk på totalsummen". Hot flush utførers også under denne reperasjonen. Slik at olje-kjøler/radiator skal være mest mulig fri for metallspon fra converteren.

Som også nevnt tidliger..flush, oljeskift, bytte filter og ny programvare kan være penger rett ut av vindu. Iallefall visst det er dette som feiler bilen. Og en ting til: -Ikke tro at hele kassen må skiftes, selvom kanskje Bavaria sier dette. Ta en prat med RATS og forhøre deg der først!! ;) kan være MYE penger spart.

Hovedårask til mitt converter havari ved bare 123000 kjørte km var nok at tidligere eier hadde chippet bilen og dradd mye campingvogn. Bare et tips til dem som har lyst å kjøpe seg en slik bil. :P GM kassene tåler det ikke! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tror jeg har samme problem på min 2004 320DAT (har i hvert fall veldig like symptomer som de fleste av dere her i denne tråden)... Har kjørt med det i ca. 2 år uten at det har blitt værre, men det føles ikke bra hver gang duringen oppstår, så jeg ønsker å utbedre det så snart jeg har råd.

Hvor mye kostet reparasjonene du fikk utført hos RATS, kentha320dat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...