Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

Hopper på denne tråden jeg også. Har en 2000 modell 323i. 240000 km. ZF kassa.

Jeg slet med vibrasjoner og ulyder i svak oppoverbakke i 50-60 km/t. Var som kassa ville gire ned hvert 5 sekund, men ombestemte seg, skrapte litt og ble i samme giret.

Kjøpte nytt filter til kassa og ny pakning på autoroyal.no for ca. 400,-

Kjøpte 10 liter Dynacat Syntronic olje for 75,- pr. liter. :D

Skifta i fjor høst. Det kom ut ca. 4 liter som jeg skifta og rensa opp i magnetene som er der også + filteret og pakninga.

Det ble mye mye bedre.

Skifta en gang til i sommer med rest olja jeg hadde og nå er det helt borte og kassa virker mye mykere når den girer.

Trenger ikke bli så dyrt, men du må få leid ett sted der de har bukk. Det er heller ikke særlig vanskelig da jeg klarte det selv sammen med en kompis som tok kassa si han også og vi er ikke noen mekanikere. Brukte vel 3-4 timer på begge bilene.

Bare husk at når du har fylt på kassa til det renner over, så må du starte bilen. Den suger da inn ett par liter og du må fylle til det renner over igjen mens bilen står og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Og hva er fasit svaret her ??

Er nok mange forskjellig fasitsvar.

Tenkte bare å legge ut min løsning, så folk har noen valg å prøve før de bruker x antall titusener for en jobb de kanskje ikke trengte.

Trodde jeg måtte ut med en masse kroner for en ny automatkasse + arbeid.

Jeg sparte iallefall en del tusenlapper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Bump. Trenger ett svar på dette problemet. Ingen som har blitt kvitt duringen sin? Jeg holder en knapp på converter, har vert i kontakt med et firma som vil levere i Norge til kr 3400. Noen som vet hvor lang tid og hvor mye arbeid det vil ta å få byttet den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg flushet og byttet olje+oljefilter på kassa mi. Bilen ble noe bedre med en gang men etter å ha kjørt en del er den blitt like ille igjen.

Jeg har skal sette inn bilen min hos "Than" (om noen kjenner han?). En dyktig vietnameser som driver eget verksted i Enebakk (Jessheim industrifelt før).

Han sender en converter han har liggende fra før inn til overhalling og når han får den tilbake, tar han min bil inn får å bytte.

Da tar han min defekte converter i innbytte.

Jeg har ikke fått noe pris enda men jeg vet at den prisen ikke blir ille.

Kommer tilbake med oppdatering når jeg har fått byttet, tipper innen en mnd.

Da håper jeg at jeg har fått kjøregleden tilbake på BMW'n! :-)

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en 2003 320dat, og hadde samme vibrasjon ved jamn belastning på motor under kjøring.

Hadde og sterk vibrasjon på tomgang, dette skyldtes trolig den var kjørt nesten 200.000km

Tomgang vibrasjon ble fikset ved og bytte alle motor fester.

Vibrasjon under kjøring var converteren som måtte byttes.

Da flushet de girkasse samtidig, og la inn ny programvare på motor og gir.

Totalpris på dette var litt over 21.000,-

Resultat etter dette: Kjørecomfort en bmw verdig, ingen tegn til vibrasjoner!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2004 E60 520ia, og har noe av de samme problemene som dere. Jeg har vært hos RATS og byttet converter for ca 8 måneder siden. Jeg hadde i tillegg problemer med at bilen lugget ved pådrag (føltes som om noen trykket raskt på bremsen flere ganger etter hverandre). Etter at bilen var hos RATS forsvant alle problemene bortsett fra turtallet som varierer mellom ca 1000 og 1800 omdreininger ved konstant gass. Jeg kan ut i fra min erfaring (Sitter ZF-kasse i min bil) si at converterbytte vil fjerne vibrasjoner og lugging.

Da jeg hentet bilen min i fjor etter at denne reperasjonen var blitt utført, nevte Ole Ringstad (RATS) at dersom jeg fortsatt hadde problemer med bilen kunne det være at ventilhuset også måtte byttes. Bilen min virket veldig fin i et par månender, men så kom variasjonene på turtallet tilbake. Jeg har ennå ikke byttet ventilhuset, men frykter at også dette må gjøres for at bilen skal bli helt fin. Kan legge til at reperasjonen kostet ca 25000 ink mva. Tror converteren alene kostet omkrin 7000-8000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heisann!

Sorry sent svar her!

Jeg har byttet converter nå og bilen ble en helt annen! Dvs, den er ikke 100% men 99% tenker jeg vi sier og det er iallefall himmel og hav ifra der den var! :-)

Nå skal det sies at mer er blitt gjort...:

Byttet for lenge siden luftmengdemåler og den ble ved en feil ikke oppdatert da, dette er nå gjort og det kan også ha en stor innvirkning på dette.

Dette er gjort nå:

Olje og filter på kassa (bør byttes rundt 100 000km i.flg Than).

Veivhusventil på motor.

Svingningsdemper på motor.

Motorfester

Oppdatert til nyeste software.

Skal sies at kassa mi girer veldig bra og det har den alltid gjort men i det siste har den sluret mye mer pga den converter'n som var sliten.

Den slites pga stor belastning og sene oljebytter etter det jeg forstår.

Converter griper mye mer nå, altså mer drag i bilen når den skal gire opp.

I går gjorde jeg alt for å fremprovosere problemet og det gikk ganske bra, merket det bare så vidt. Før kunne jeg ikke kjøre jevnt i 40-80, det var helt umulig! -nå går det veldig bra.

Godt å ha dette på stell nå, har hatt dette problemet økende i de siste to årene og ble drittlei av det-ødla kjøregleden totalt!

Than ordnet alt sammen!

Hvis du/dere ikke kjenner Than/Dr.BMW/Dr.Auto (som regnes av mange som den som kan mest BMW på østlandet), skal det sies at han er håpløs på mange måter.

Han har så mye å gjøre og du må mase i evigheter før han får tid og du får ikke tak i han på tlf.

Hvis du avtaler tidspunkt, er det ikke sikkert han holder det heller.

Jeg har vært ekstremt tålmodig med han, men det er fordi jeg kjenner han godt og han har skrudd på mine biler i flere år. Jeg har også gitt han tid fordi jeg vet han er dyktig og at han er rimelig på pris!

Det er også en mulighet å kjøpe converter av Sarpsborg motor og evt få noen andre til å bytte den, da er det også viktig å få oppdatert software samtidig!

De tar ca.4500kr for converter hvis du leverer din gamle i innbytte når du har tatt den ut. Hvis ikke tilkommer 2000kr. Than bruker de, så jeg hentet den der selv for å få fortgang i sakene hos Than...

De sender den til Tyskland for overhalling og de må ha tilbake brukte for å få ting til å gå rundt. Viktig!

Forresten så tar Than rundt (!) 10 000kr for bytte, mener det er inkl olje og filter.

PS! Ikke hør på BMW ang intervaller på oljebytte på kassa, det er iallefall min erfaring! De sier helt forskjellige ting, jeg fikk tre forskjellige svar av tre forskjellige BMW-firmaer!!!

Bytt på MAX 100 000km, da slipper du å angre etterpå! ;-)

Mvh.

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Så bra å høre! men fikk du all den jobben gjort inkl. converter for 21000? i såfall hadde det jo vært greit å vite hvor jobben ble gjort :D Måtte nemlig ut med 30000 for bare converterbytte...så nå føler jeg meg litt lurt :oops:

Ja 21.000,- for alt sammen! Jobben blei utført av http://www.fordeauto.no som er et Bosch verksted, utrolig kompetente folk spesielt på bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...