Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvilke temperatur motoroljen har ved "normal"-kjøring på landevei. Dere M-jenter/gutter har vel oljetemp.måler.....Varierer sikkert noe avhengig av type motor, oljemengde, oljetype, utetemperatur osv., men hadde vært interessant å høre... :roll:

Skrevet

Oljetempen hos meg brukte og ligge rundt 80-90 kom litt ann på hvor hardt jeg kjørte.. var noen gang nesten oppe i 110grader. brukte og råe ned da.

Skrevet

Vest du kjøre me orginal motor skal du ikkje tenke på oljetemp. Har du trimma eller bygd turbo skal du ha ett lite øye me den. Bør ikkje overstige 120 grader. Vest oljetempen bilr før høy så ikkje monter oljekjøler først. Oljetempen er avhening av tempraturen på kjølevannet så sørg før å ha ett godt kjølesystem før du tenker på oljekjøler.

Skrevet

Ved veldig forsiktig kjøring (maks 3-3500rpm osv.) tar det kanskje 10-12 minutter før man når ca. 70 grader (da har kjølevannstempen vært OK en god stund). Og er man forsiktig på gassen videre går den ikke mye over det. Normal kjøring over tid er nok typisk 80+ litt. Man må begynne å piske med en god del turtall før det drar seg oppover mot, og eventuelt over, 100 grader. Tempen går radig ned igjen ved forsiktig kjøring. Dette gjelder jo da min bil... varierer sikkert litt til andre, og dette er jo ikke akkurat noe forskningsresultat.

Skrevet

Olje tåler greit opp mot 150 grader hvis kvaliteten er god og oljetrykket er bra ,på en motor i bra stand . Disse temperaturer kommer ikke orginalmotor opp i vil jeg tro men olja har fortsatt evne til god smøring og bra bærefilm.Hva ligger oljetempen på i en rally bil ved hard kjøring ?.

Skrevet
jeg skal nå hvertfall ALDRI ha over 100 grader oljetemp.. da er rådebanken nærme

Dette har du lite greie på..

Normal oljetemp er mellom 90-100 grader..

Ved banekjøring kommer den ofte opp i 120-130 grader..

Man bør gi seg med hardkjøring når du nærmer deg 135 grader. Opp til den tempen er det bare å gasse på.

Skrevet
Olje tåler greit opp mot 150 grader hvis kvaliteten er god og oljetrykket er bra ,på en motor i bra stand . Disse temperaturer kommer ikke orginalmotor opp i vil jeg tro men olja har fortsatt evne til god smøring og bra bærefilm.Hva ligger oljetempen på i en rally bil ved hard kjøring ?.

150 grader er myyye.

Skrevet

Jeg skrev at olje tåler 150 grader ,ikke at man skal kjøre motorn opp til det men hva fabrikanten sier før oljen mister bærefilmen. Har selv sett demo (skrytefilm) på en motor i benk kjørt opp til dette på hos Valvoline .Det stemmer at normal kjøring bør være under 100 grader.

Skrevet

Min M5, 3,6Liters ligger på rundt 80 grader ved normal kjøring.

Tar som Gunnar siger, ca. 10-15 minutter etter at kjølevæske er varm før olje er oppe på 70 grader.

Drar ikke bilen over 2.000 rpm før 60Grader, og ikke over 3.000rpm før 70 grader.

Sidste helg lå jeg i 140-160 ned gjennom Sverige, og der lå den rett under 100 grader (Rak akkurat fergen til DK).

Da jeg prøve kjørte bilen i Tyskland, og presset den litt for å se hvad den var god for, lå olje tempen på rundt 115 grader.

Var med på Dokka og kjøre Drifting i en Nissan Silvia m. ca. 400HK, Jaaaaavli moro :D

Her tok det ikke mange sekunder før olje temp var oppe på 120, og en kort stund var vi oppe på 130, og da måtte vi roe os litt ned.

http://youtube.com/user/bosjo99

• 1 year later...
Skrevet

Har en S38B38 som ligger på 70 grader på normal kjøring, og passerer ikke 90 grader selv ved mer aktiv kjøring. Gjelder uansett utetemperatur...

Opplevde at tempen sank bittelitt et øyeblikk da jeg motorbremset ned en bakke i ca 50km/t (par plussgrader ute). Er en termostat gåen? Synes det er noe lavt. Ser at S50er ligger på 90-95 grader...

Hadde termostatproblemer på den andre bilen min og, men da gikk den varmere istedenfor kaldere.

Skrevet
Min M5, 3,6Liters ligger på rundt 80 grader ved normal kjøring.

Tar som Gunnar siger, ca. 10-15 minutter etter at kjølevæske er varm før olje er oppe på 70 grader.

Drar ikke bilen over 2.000 rpm før 60Grader, og ikke over 3.000rpm før 70 grader.

Å pine motoren ned på lave turtall er mye værre enn å la den arbeide lett på 2-3000 rpm.

Skrevet

normalt oljetemp er ikek 90-100 grader nei, hvertfall ikek på mine motorer. er min motor over 100 grader flere ganger mener jeg lagre er ødelagt,uansett hva dere sier så skal jeg ALDRI over 100 grader på olja mi hvertfall

Skrevet

Kommer vel an på motor til motor det med temperatur, men at lagrene blir ødelagt med å overstige 100 grader gjentatte ganger er vel en overdrivelse...

Ved normal kjøring på min S50 ligger temperaturen på 75-85 grader, med litt akselerasjon og høyere turtall kommer den opp i rundt 95-100, men med kjøring på bane så kan den komme opp på 110 grader.

Min personlige smertegrense er satt til 110 grader da føler jeg at det er nok og roer ned litt.

Men er vel sikkert like mange fasiter på dette som det finnest meninger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...