camxer Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Hei alle sammen, som sagt så har jeg kjøpt meg en helt original BMW 520iA E34 fra 1992 som har hatt kun 1 eier før meg. Jeg har nettop begynt med bilsertifikatet, så bilen står avskiltet og kommer til å være det i et par måneder. Hadde veldig lyst på en 540i, men klarte ikke å finne en i Rogaland. Så, siden jeg kan ikke bruke bilen en god stund, kan jeg bruke tiden på å bytte motor. Jeg vet at 2,5l M50 motoren passer uten større problemer, men jeg vil ha noe større hvis det er mulig... I dag så fant jeg en bmw 750i med M70 motor(5l v12) til salgs i deler (import uten betalt mva og engangsavgift). Så her kommer spørsmålet: Er det i det hele tatt mulig å skifte motoren fra 2 liter M50 til 5 liter M70 og girkasse osv? Ser ikke ut som at det er mye plass til en så svær motor... Jeg vet at det kanskje er et dumt spørsmål, men jeg har tilgang til verksted og kjenner et par mekanikere... Ville ha vært et digg prosjekt! Med vennlig hilsen Camxer
Stephan.s Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Første problem som dukker opp er vel godkjenning av denne. Først og fremst fordi skal det godkjennes, må du vel dokumentere hvor motoren kommer ifra, noe du ikke får gjort da den ikke er tollet inn.
camxer Skrevet Juli 3, 2007 Forfatter Skrevet Juli 3, 2007 Ok, det visste jeg ikke om... selv om bilen har dokumenter osv, men er ikke tollet inn, så går det ikke ann å bruke den? Hva gjør alle de som hugger bil fra import og selger i deler. Er motorene ubrukelige fra slike biler? Hvis vi sier at motoren er 100% legit og er tollet inn osv. Hva er den største motoren jeg kan sette inn? Takker for svar
oddis Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Bare sørg for å betale momsen (25% av kjøpesummen) og få papirer på det fra toll/skattemyndigheter. Jeg bruker kopi av vognkort (dog norsk bil). Å fysisk modifisere en M70 i E34 kan jeg umulig tro er noen _STOR_ operasjon, siden det både er folk som har lempet den nedi E30/E36. Ledningsnettet kan nok fort bli en utfordring. Ta også en kikk på deleprisene på en M70, skulle du også løpe borti trøbbel så er det en "svær" sak å feilsøke på, ofte trangt også sist gang jeg prøvde.
javewl Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Du vil ikke få en 12'er godkjent uansett. Det ble aldri levert så store motorer fra fabrikk, og da vil de ikke godkjenne den for deg. Så om du toller eller ikke vil det ikke utgjøre noen forskjell. Ja det er plass til en slik motor i e34. Det er sjeldent å se, men de finnes. Til og med i e36 har de putta slike maskiner
oddis Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Du vil ikke få en 12'er godkjent uansett. Det ble aldri levert så store motorer fra fabrikk, og da vil de ikke godkjenne den for deg. Da er TÜV løsningen. http://www.tuv.com/global/en/index.html
Stephan.s Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Som sier over her så fysisk sett skal det gå, da disse har blitt puttet til og med i 3-serien Men gå heller for en 540, da dette sikkert er lettere å få godkjent, samt at det er tross alt bare 4 hk som skiller 540 og 750 motorene (286 og 300hk). Husk også at understell må stemme overens, da du neppe få godkjent en 540/750 motor i en bil med 520 understell.
camxer Skrevet Juli 3, 2007 Forfatter Skrevet Juli 3, 2007 Hvem godkjenner motorbytte da, og hvorfor skal noen bestemme hvilken motor jeg setter inn? Så lenge den er montert slik som den skal burde det ikke være noe problem? Twin Turbo: hva mener du med at det ble aldri levert så store motorer fra fabrikk? BMW har jo den motoren oppi en 750i og hvorfor skal den ikke være godkjent for en 5 serie?
Stephan.s Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Biltilsynet godkjenner og bestemmer det meste som har med bil å gjøre. Kanskje vanskelig å få godkjent med 750 motor da 5-serie ikke er typegodkjent med den motoren.
camxer Skrevet Juli 3, 2007 Forfatter Skrevet Juli 3, 2007 Som sier over her så fysisk sett skal det gå, da disse har blitt puttet til og med i 3-serien Men gå heller for en 540, da dette sikkert er lettere å få godkjent, samt at det er tross alt bare 4 hk som skiller 540 og 750 motorene (286 og 300hk). Husk også at understell må stemme overens, da du neppe få godkjent en 540/750 motor i en bil med 520 understell. Ok, tusen takk for svar! Men hvordan skal jeg finne ut at understellet stemmer med motoren? Må jeg liskom bytte ut støtdempere osv? eller hva? Edit: Så nå er vi enige at det største er motoren fra en 540i dvs en 4l M60 motor? Så, hva må jeg gjøre med understellet da?
Haug530D Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Hvem godkjenner motorbytte da, og hvorfor skal noen bestemme hvilken motor jeg setter inn? Så lenge den er montert slik som den skal burde det ikke være noe problem?Twin Turbo: hva mener du med at det ble aldri levert så store motorer fra fabrikk? BMW har jo den motoren oppi en 750i og hvorfor skal den ikke være godkjent for en 5 serie? Han mener nok at 5 serien ikke er levert med den motoren, riktignok så finner du Bmw 550 men da med en V8, 360hk, denne kom vel i 2004 og er til E60 karosseriet. Men hvorfor vil du ha en sånn maskin da og ikke en M5?
javewl Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Ja TUV kan være en løsning. Beklager, glemte det. BT er vanskelige på slike bygg. Før nye biler blir lansert gjennomgår de grundige tester. Sikkerhets tester++ Dersom du kombinerer et chassis med en motor som sammen aldri har blitt produsert, har ikke denne bilen gjenngått disse testene fra før, og vil ikke bli godkjent i norge.
Stephan.s Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Nesten derfor det blir "enklest" å handle en 540, da du teoretisk bare kan flytte over motor, kasse og understellet for å få det godkjent. Ang. understell så snakker jeg litt forbi min kunnskap her, men mener at det innebærer fjører, dempere, stag og alt det du måtte finne under en 540
Haug530D Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Som sier over her så fysisk sett skal det gå, da disse har blitt puttet til og med i 3-serien Men gå heller for en 540, da dette sikkert er lettere å få godkjent, samt at det er tross alt bare 4 hk som skiller 540 og 750 motorene (286 og 300hk). Husk også at understell må stemme overens, da du neppe få godkjent en 540/750 motor i en bil med 520 understell. Ok, tusen takk for svar! Men hvordan skal jeg finne ut at understellet stemmer med motoren? Må jeg liskom bytte ut støtdempere osv? eller hva? Edit: Så nå er vi enige at det største er motoren fra en 540i dvs en 4l M60 motor? Så, hva må jeg gjøre med understellet da? Støtdempere, bremser, drivakslinger, girkasse.. etc.. Det beste er nok å kjøpe en 540 fra Tyskland og bare momse den inn for å foreta ett karosseribytte, altså ta alt fra 540 som du trenger over til din 520, Biltilsynet vet hvilken deler det er snakk om.
javewl Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Enig med dragonlove. m70'n er også bare 24 ventilert, mens 8'ern er 32 ventilert. M5 motor ville jo også være et supert alternativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå