Gå til innhold

BMW E34: Bytte ut M50 motor med M70. Mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som at det er en god del kunnskapsrike folk her.

Vel, jeg vet ikke hvilken motor som er best... Ser ut som at det kraftigste jeg kan få er nok M5 og 4l M60 motor. Det eneste som bestemmer valget mitt er pris og hvilken tilstand donor bilen befinner seg i.

Fra det jeg har forstått så må jeg ta av karosseriet av begge bilene og bytte den ene med den andre?

Da er bare godkjenning igjen?

Skrevet

540 er litt billigere en M5 i tyskland, samme årgang og Km.....et sted mellom 1.000 til 2.500 Euro forskjell

Og ja du skraller din 520, og tar alt fra den andre bilen og bygger over i 520 karosseriet.

Men husk lige å skrive ansøkning til BT før du går i gang.

Skrevet

Du får nok ikke godkjent verken v8 eller v12 uten og ta turen ned til Tyskland for velsignelse hos tuv. Men da får du det også godkjent uten større problemer når alle de rette delene er byttet. Det er nok omtrent like mye arbeid samme vilket alternativ du går for, men jeg ville satset på 12 eren. Ikke den lille 5,0l m70 men 5,6 s70 381hk eller Alpina sine b12 5,7 416hk b12 6,1 430hk. da blir det litt mer fart på sakene. Det gikk forøvrig 2 stk 550 e34 i Haugesund der den ene var godkjent. Dette var i 1996.

Skrevet
Du får nok ikke godkjent verken v8 eller v12 uten og ta turen ned til Tyskland for velsignelse hos tuv. Men da får du det også godkjent uten større problemer når alle de rette delene er byttet. Det er nok omtrent like mye arbeid samme vilket alternativ du går for, men jeg ville satset på 12 eren. Ikke den lille 5,0l m70 men 5,6 s70 381hk eller Alpina sine b12 5,7 416hk b12 6,1 430hk. da blir det litt mer fart på sakene. Det gikk forøvrig 2 stk 550 e34 i Haugesund der den ene var godkjent. Dette var i 1996.

Mener at dette er feil. BT vil at TÜV skal titte på bilen dersom ombyggingen innebærer modifikasjoner som ikke er typegodkjent for bilen du bygger, slik som 750 motor eller turbo. Men å bygge om en bil som trådstarter nevner, f.eks da 520 til M5 eller 540 trenger du ingen velsignelse fra TÜV (etter det jeg vet)

Skrevet

Problemet er at karosseriet for 540 og en 520 ikke har likt delenummer. Om dette kommer av at det er skruehull som skiller eller at 540ens karosseri er sterkere, det vet jeg ikke, og det vet ikke biltilsynet heller. De kan derfor ikke godkjenne motorbytte fra 520 til 540 med mindre du kan dokumentere hva som er forskjellen på karosseriene og at de er like sterke. Du mer enn dobler momentet ved det motorbyttet så det er jo forståelig at de som skal gå god for at bilen er i forsvarlig stand vil sikre seg.

Skrevet

Mener at dette er feil. BT vil at TÜV skal titte på bilen dersom ombyggingen innebærer modifikasjoner som ikke er typegodkjent for bilen du bygger, slik som 750 motor eller turbo. Men å bygge om en bil som trådstarter nevner, f.eks da 520 til M5 eller 540 trenger du ingen velsignelse fra TÜV (etter det jeg vet)

I så fall følger ikke BT på ditt hjemsted regelverket. BT kan godkjenne ombygde biler slik du nevner VIST!!!!! du har papirer fra importøren som igjen må få det fra Tyskland, og det får du ikke lenger desverre. Tuv derimot kan godkjenne akkuratt hva de vill så lenge bygget klarer alle testene deres.

Skrevet
I så fall følger ikke BT på ditt hjemsted regelverket. BT kan godkjenne ombygde biler slik du nevner VIST!!!!! du har papirer fra importøren som igjen må få det fra Tyskland, og det får du ikke lenger desverre. Tuv derimot kan godkjenne akkuratt hva de vill så lenge bygget klarer alle testene deres.

Jeg sa bare det jeg har lest her på forumet siden jeg ble medlem, uten at jeg har kompetanse for å forsvare det. Er det feil det jeg skrev beklager jeg for trådstarters del.

Skrevet

jeg var med å putta inn en v12'er i en e30, men den ble for tung i tryne.. dessuten så kjører du ifra 12'ern med en 8'er.. den er mye kjappere..

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg klint i en 3,6 vanos.. mye lettere a gitt!

Er ikke noen som har en 94modell M5 topp liggende? Vår har sprekt:S

Hadde vært gøy å hatt e30'en på rudskogen...

Skrevet
jeg var med å putta inn en v12'er i en e30, men den ble for tung i tryne.. dessuten så kjører du ifra 12'ern med en 8'er.. den er mye kjappere..

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg klint i en 3,6 vanos.. mye lettere a gitt!

Er ikke noen som har en 94modell M5 topp liggende? Vår har sprekt:S

Hadde vært gøy å hatt e30'en på rudskogen...

Kjører fra 12`ern med 8`ern (mye kjappere) hvor tar du det i fra ? 850 med M70 bruker 6,8 til 100 850 med M60 bruker 6,9. 850 med M62 bruker 6,6 noe som ikke er MYE kjappere. Snakker vi derimot om 70-120km/t (4 gir måling) som brukes i forbikjøring blir både M60 og 62 grundig slått.

Når det gjelder E30 så blir de alt for tunge i trynet med den store 6`ern

også, da duger de kun til show/burning kjøregenskapene er borte.

Skrevet

Har sett litt på ebay.de bare for å se på prisene og fant ut at 540i/M5 ligger lik i pris. Har noen erfaring med karosseribytte? Tenker på å kjøpe en M5 i tyskland, betale moms og bytte karosseri med 520i`en min. Er det veldig stress å få det godkjent liksom?

Takker for alle svar

Skrevet

Å få det godkjent går nok greit, men det er ikke noe du bør gjøre. Dersom du bytter karosseriet på en bil som ikke er kondemnert etter en kollisjonsskade klassifiseres dette som oppbygging og det må betales avgift tilsvarende en ny bil. Bilen må for sikkerhets skyld også tilfredsstille kravene til en ny bil i dag. Det vil med andre ord være langt billigere og enklere å godkjenne og betale avgift på den bilen du importerer.

Skrevet
Sjekk ut denne:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1532973

Mye bil for fin pris.

Kvitt deg med 520`n :)

Damn, den der har jeg ikke fått med meg. Vel, jeg får kjøre litt med 520i'en min siden jeg har nettop skaffet meg den. Etter en stund kjøper jeg bare en 540i (hvis den ligger ca. på 100K i pris da).

Har lytt lyst til et prosjekt med bilen min... Hva kan jeg gjør med en M50 2l motor for å så få litt mer hest i den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...