SSM Skrevet Mars 20, 2010 Share Skrevet Mars 20, 2010 Da har du ikke handlet fra USA hvertfall! Jeg betalte 7000,- for JBR svinghjul, ClutchMasters lamell med Sachs trykkplate, utløserlager, pilot lager og sentrerings verktøy fra Bimmerworld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 Da har du ikke handlet fra USA hvertfall! Jeg betalte 7000,- for JBR svinghjul, ClutchMasters lamell med Sachs trykkplate, utløserlager, pilot lager og sentrerings verktøy fra Bimmerworld. nei, var fra koed, måtte få det så fort som mulig før påske Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 da har jeg fått tips om hvordan jeg skal kjøre inn motoren min på riktig vis. *den første timen: delsyntetisk eller mineralolje av god kvalitet *bytte olje og kjøre 30 mil *bytte olje og kjøre 100-120 mil *bytte til castrol tws 10/60 olje og bruke til neste regelmessige oljeskift. blir noen kroner i olje dette:p grunnen til at jeg skulle bruke god delsyntetisk eller mineralolje i starten var at tws oljen er så god at delene ikke setter seg skikkelig om jeg starter med den visstnok noen tips til hvilken olje jeg skal bruke først til innkjøringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Mars 20, 2010 Share Skrevet Mars 20, 2010 jeg brukte etter anbefaling fra pål på autotrim en billig opel olje på min m5. kjørte 5 mil på den før jeg skiftet til agip delsyntetisk. den skal jeg kjøre 100mil på. har vel kjørt ca 40-50mil før den ble satt til vinter lagring. så det blir et bytte når før jeg tar den ibruk igjenn, da med samme olje, kjøre ca 50 mil før jeg bytter til motorsport oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 jeg brukte etter anbefaling fra pål på autotrim en billig opel olje på min m5. kjørte 5 mil på den før jeg skiftet til agip delsyntetisk. den skal jeg kjøre 100mil på. har vel kjørt ca 40-50mil før den ble satt til vinter lagring. så det blir et bytte når før jeg tar den ibruk igjenn, da med samme olje, kjøre ca 50 mil før jeg bytter til motorsport oljen. var det 10w-40 da eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Mars 20, 2010 Share Skrevet Mars 20, 2010 GM 15w-40 mineral olje brukte jeg. usikker på pris men tror jeg betalte 150-200kr for 10l så du blir ikke akkurat ruinert av det første olje skiftet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 GM 15w-40 mineral olje brukte jeg. usikker på pris men tror jeg betalte 150-200kr for 10l så du blir ikke akkurat ruinert av det første olje skiftet okey, det høres bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 jeg brukte etter anbefaling fra pål på autotrim en billig opel olje på min m5. kjørte 5 mil på den før jeg skiftet til agip delsyntetisk. den skal jeg kjøre 100mil på. har vel kjørt ca 40-50mil før den ble satt til vinter lagring. så det blir et bytte når før jeg tar den ibruk igjenn, da med samme olje, kjøre ca 50 mil før jeg bytter til motorsport oljen. lot du motor stå på tomgang lenge ved første oppstart eller tok du deg en tur med en gang for å oppnå driftstemperatur? sa han noe om hvordan du burde kjøre når du hadde oppnådd driftstemperatur de første gangene? leser litt rundt om på nett at variert turtall helt opp til 75-80% av rødlinjen er det beste.. men vet ikke om jeg tørr å kjøre så hardt i starten. (livredd for motorhavari igjen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2010 fann forresten denne siden som forklarer veldig detaljert om hvordan motorer generelt skal kjøres inn: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm virket ganske fornuftig vertfall, ser nok ut som at jeg bare må tørre å presse motoren i starten etter at den har fått skikkelig driftstemperatur.. den første timen var vist utrolig viktig at man presset motoren for at stempelringene skal sette seg skikkelig.. da skal man kjøre gjentatte ganger med 3/4 gass opp til 75-80% av rødstreken hvor det er meget viktig og bruke motorbremsen til deaksellerasjon. om man ikke presser motor så vil heller ikke stempelringene presses ut mot sylinderveggene så di setter seg skikkelig, og da vil man få et svakere motor som går dårligere her er det bare å tørre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Mars 20, 2010 Share Skrevet Mars 20, 2010 jeg brukte etter anbefaling fra pål på autotrim en billig opel olje på min m5. kjørte 5 mil på den før jeg skiftet til agip delsyntetisk. den skal jeg kjøre 100mil på. har vel kjørt ca 40-50mil før den ble satt til vinter lagring. så det blir et bytte når før jeg tar den ibruk igjenn, da med samme olje, kjøre ca 50 mil før jeg bytter til motorsport oljen. lot du motor stå på tomgang lenge ved første oppstart eller tok du deg en tur med en gang for å oppnå driftstemperatur? sa han noe om hvordan du burde kjøre når du hadde oppnådd driftstemperatur de første gangene? leser litt rundt om på nett at variert turtall helt opp til 75-80% av rødlinjen er det beste.. men vet ikke om jeg tørr å kjøre så hardt i starten. (livredd for motorhavari igjen) jeg fikk beskjed om at med en gang jeg hadde olje trykk og fikk start så skulle den presses. varier veldig på turtallet slik at den ikke blir liggende lenge på samme turtallet i lengre tid. ettersom motoren blir driftsvarm bør du presse den hardere. når du begynner og kjøre så må du fortsette og presse den på turtall men ikke belast den, altså ikke la den gå tungt om du skjønner hva jeg mener. kjører du i motbakke girer du heller ned og lar den gå ganske høyt på turtall. fortsett å variere turtallet ganske lenge. dette er for og la stempelringene sette seg orntlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2010 det hørtes riktig ut ja tør vel ikke presse motor så mye før den har fått skikkelig temperatur da men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEldaR Skrevet Mars 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2010 Ser nok ikke ut til at delene fra koed kommer til påske da svinghjulet fra JB ikke var på lager og måtte hentes fra usa, men har uansett et lite håp da bestillte meg likegreit noen nye deler i går.. skummelt å sitte å se på deler har jeg funnet ut, blir fort dyrt:p bestillingen var litt fra GS og litt fra lokal forhandler og bestod av: GS: - blå Silicon Vacuumslanger - GS-performance Motorfeste sett ( Rød) - GS-performance urethan girkasse oppheng - Carbon bmw emblem til bakluke - M5 emblem til grill (skal se om det blir fint) Slatlem: - ny gearkasse travers - 2 nye oljefilter - Nytt motor løftefeste Motorfeste foringer: Gearkasse foring: Velger å kjøpe forstekede motorforinger da det ene gamle gikk av.. og da foretrekker jeg å forsterke med det samme jeg har sjangsen:p noen som har erfaring med disse gearkasse foringene eller motorforingene? Blir også lakkering av motorblokka i mårra, tenkte den sku lakkes sølvgrå så det blir enklere å se om det er en lekkasje eller noe i ettertid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MPower Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 off kjipt å vente på deler, kjenner alt til det. gled deg til svinghjulet kommer på, det er en DEL bedre respons med det. har sånne girkasse oppheng på min, er litt mer "lyd" fra kassen, drivverk med de. men gjør jo bare mer "race" følelse det. hvilken eksos kjører du?planer om å kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MPower Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 off kjipt å vente på deler, kjenner alt til det. gled deg til svinghjulet kommer på, det er en DEL bedre respons med det. har sånne girkasse oppheng på min, er litt mer "lyd" fra kassen, drivverk med de. men gjør jo bare mer "race" følelse det. hvilken eksos kjører du?planer om å kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå