Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nedoverrørene ble kappet av, og nye haler er festet til. Vurderer M-pakke sterkt etter sommeren. Satser på at det blir før nyttår. Tuning i første rekke nå.

• 2 months later...
  • 1 month later...
Skrevet

I helga hadde jeg et besøk hos ESS Tuning i Aremark, og resultatet ble veldig positivt. Bilen er ikke blitt -helt- ny å kjøre, men man merker helt klart effektforskjellen, spesielt i mellomakselerasjonen. I 3.-, 4.- og 5. gir fra 60-70 km/t i timen og oppover er forskjellen definitivt merkbar. 2. giret drar også raskere, og jeg føler meg rimelig sikker på at 0-100-tiden hvertfall er minst et halvsekund raskere nå. Merket at forbikjøringene gikk rimelig smooth gjennom Østerdalen nå istad. Bare å lirke girstanga ned i 4. gir og fyke lekende lett forbi.

Turen til ESS Tuning i Aremark fra Oslo var også litt morsom. På veien oppover traff vi tydeligvis på et slags veterantreff, for plutselig kom det et tjuetalls eldre biler i motgående, og jeg husker spesielt denne morsomme japanske saken (http://www.japanauto.no/brukt/images/Nissan%20Figaro%200001.jpg selv om det er en 1991-modell da). ESS lå ikke akkurat midt i hva man kan kalle sentrum av den lille kommunen Aremark, og man måtte inn i en sidevei og kunne til slutt finne bygget deres oppå en liten høyde mellom noen bondegårder. Innehaveren som fikset chippinga var kanskje i slutten av 20-årene, men kunne fortelle at han allerede hadde hatt en ganske grei bilpark. Porsche 911 993 Turbo, BMW M3 E30, BMW 530i E60 var noen av bilene han hadde eid, og jeg fikk også titte på hans nyinnkjøpte -strøkne- BMW 850i som sto i garasjen. Den så faktisk nesten ny ut innvendig.

En annen morsomhet var en eldre kar som kom innom i sin BR-registrerte Range Rover Sport med sekserdieselen. Vi pratet litt og han synes Range Roveren var alt for treig, og jeg sier at det er fordi den er alt for tung i forhold til motoren. Han mente derimot den veide like mye som 530'en. Morsom type.

(Effekt nå skal forøvrig være 275 hk og 600 nm)

Skrevet

Spennende lesning. Man skulle tro at det ble en vesentlig forskjell tatt i betraktning at motoren nå yter 57 hester mer.

Sammenliknet med de nye rekkeseks dieselmotorene til BMW er det ingen tvil om at den gammle 218 hesters enheten er ukultivert og litt "røff". Dette spesielt mht torbo-lag.

Mitt spørsmål er derfor: Merket du noen forskjell i forhold til hvor bratt momentkurven var før "tuning"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...