Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål anngående dette. Har hørt det er et svakt punkt på E39, særlig bak?

Det er gått et hjullager på venstre side (regner jeg med da lyden blir borte når jeg svinger til venstre og vekten flyttes over til høyre side av bilen(?)). Stemmer det?

Så..

1. hvordan vet jeg om det er foran eller bak? (hører det ikke)

2. Kan jeg bytte lageret selv? Har haynes manualen tilgjengelig senere.

3. Trenger jeg noen andre deler nye utenom selve hjullageret? Skruer/muttere?

4. Er spesialverktøy et must?

5. Er det noen fare for at hjullageret låser seg hvis jeg kjører på det i mellomtiden? (har kjørt på det en stund, er blitt ganske høylytt. Kom i ferien...)

Takker for svar!

Skrevet

Har faktisk nettopp fått et gåent hjulager på min egen E39..

Har aldri skiftet på denne før, men normalt må man ihvertfall ha en presse som kan presse ut det gamle lageret og inn det nye med noen tonns trykk. Dette bør gjøres med skikkelig verktøy for å ikke ødelegge noe. Bortsett fra dette er det en ganske grei jobb.

Tror forøvrig at det er foran jeg må skifte.

Skrevet

Foran er det lekende lett hvis da har litt verktøy som er seriøst... bare husk å merke hvor fjørbein sitter i forhold til navet. Du skjønner alt me en gang du tar bilen opp og ser på den

Bak bør du ha presse ja...litt mer og kjipere jobb.

Lurer du på hvilket hjul det er tar du bilen på bukk og kjenner etter slakk. Er det ikke slakk kan du spinne hjula å høre etter rulle lyder for da er lageret tomt for fett.

Ettersom du sier det er mye lyd bør du kjenne det på hjulet..

Skrevet

Har kun erfaring med bytte av hjullager foran. Visstnok svakhet på E39. Hadde svak rumling i hele bilen, som å kjøre på piggdekk.

Hele navet byttes, boltet med flens til hjulopphenget. Fjærbeinet må løsnes for å komme til boltene. Styrestaget skal også løs, noe jeg ikke fikk til med det verktøyet jeg hadde til rådighet. Det gikk uten å ta det av, med litt fikling. Moment-tiltrekking ble vel ikke helt perfekt.

De fire boltene som holder navet skal byttes, men det tror jeg bare er fordi nye bolter er ferdig innsatt med Loctite.

Når du har det fra hverandre; sjekk at ABS-sensoren er hel og uten sprekker. De går føyka fordi det kommer vann inn til spolen.

Skrevet
Har kun erfaring med bytte av hjullager foran. Visstnok svakhet på E39. Hadde svak rumling i hele bilen, som å kjøre på piggdekk.

Hele navet byttes, boltet med flens til hjulopphenget. Fjærbeinet må løsnes for å komme til boltene. Styrestaget skal også løs, noe jeg ikke fikk til med det verktøyet jeg hadde til rådighet. Det gikk uten å ta det av, med litt fikling. Moment-tiltrekking ble vel ikke helt perfekt.

De fire boltene som holder navet skal byttes, men det tror jeg bare er fordi nye bolter er ferdig innsatt med Loctite.

Når du har det fra hverandre; sjekk at ABS-sensoren er hel og uten sprekker. De går føyka fordi det kommer vann inn til spolen.

Måtte du bytte hele navet?? Hvor mye ble det med både nav, lager og bolter? Vet du hvorfor du ikke kunne bytte bare lageret? Det er framme det er gåent på min, hørte det når jeg spant rundt hjulet. Takk for svar!!

Skrevet

hvis det er www7545 hos Koed er det ikke så ille pris...

Bytta lager på drivaksel på Audi nå (h. og.v).. møller skulle ha 8000.-.. fikk det gjort for 4000 da :D

Skrevet

Tja... om det er hele navet som byttes er sikkert en diskusjon for seg selv. Ihvertfall består fremre hjullager av mer enn bare lageret. Flensen som hjulet skrus til er en del av enheten. Derfor kalte jeg det "hele navet". Jeg betalte i overkant av en tusenlapp hos GS.

Jeg mener å ha sett at denne delen er mulig å ta fra hverandre på 540. Vet ikke om det betyr at bare lageret kan byttes.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...