Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er krav til minimum 73% innsikt. Ja du får kjøpt tuv godkjent film i Tyskland som ligger helt på denne grensen, problemet er at det står tuv papirene at det ikke er godkjent hvis bilen har orginaltonede ruter fra før for da overstiger du grensen for innsikt. Hadde dette selv på en av mine tidligere biler og det gikk fint selv om rutene var orginaltonet. Årsaken til det var nok bt ikke var spreke nok i tysken til og forstå alt som sto der. Men det som virkelig er tingen er å få tak i delekatalogen for det amerikanske markedet, der får du nemlig kjøpt orginale mørke ruter (like mørke som f.eks en del X5 har fra b stolpen) helt fram. Å da kan ikke bt si noenting.

Hvor får du 73% fra? Og de TÜV-papirene for solfilm skulle jeg likt å sett... At du har hatt flaks og fått godkjent en bil med film på rutene betyr ikke at det er lovlig - det eneste som er lov i følge Kjøretøyforskriften er originalt tonede ruter fra en godkjent produsent, og laget i henhold til en eller annen amerikansk standard fra 1966, som også er nevnt i forskriften.

73% fikk jeg servert rett ut av kjøretøyforeskriften, en kompis til min far som jobbet i biltilsynet kom på besøk når jeg var i full gang i garagen med kullsvart feiltemafilm, han var en av de gamle regelrytterne å hadde sikkert den boka med seg alltid. det ble med andre ord ingen film på meg den gangen.(årstallet var 1985) bilen jeg hadde med tuv godkjent solfilm solgte jeg i 1990. Amerikansk standard fra 1966 aner jeg ikke en dritt om,

men det går iværtfall en E34 og 2 E39 USA importerte biler her i distriktet med slike godkjente ruter. Prøvde å få tak i slike ruter til 750 min i 1997 men fikk til svar at de ikke hadde full tilgang til den amerikanske delekatalogen!

Skrevet
73% fikk jeg servert rett ut av kjøretøyforeskriften

Står ikke et ord om verken 73% eller andre prosentsatser i Kjøretøyforskriften, det eneste som står er at ruter med påklistret/påsprøytet film eller toning ikke er lovlig.

Nok om det, gidder ikke diskutere opp, ned og i mente. Jeg forholder meg til det som står i forskriften, så får andre mene hva de vil om hva en eller annen nabo av en tante har hørt av sønnens kompis.

Skrevet

Står ikke et ord om verken 73% eller andre prosentsatser i Kjøretøyforskriften, det eneste som står er at ruter med påklistret/påsprøytet film eller toning ikke er lovlig.

Nok om det, gidder ikke diskutere opp, ned og i mente. Jeg forholder meg til det som står i forskriften, så får andre mene hva de vil om hva en eller annen nabo av en tante har hørt av sønnens kompis.

Det var da svært så arrogant tone :!:

Skrevet

Sorry, ikke meningen å være arrogant - jeg er bare så drittlei av at det alltid er diskusjoner rundt solfilm når noen spør om det er lov. I forskriften står det at det er forbudt på frontrute og sideruter foran.

Det er mange som har fått godkjent biler med solfilm foran (jeg også), men det betyr ikke at det er lovlig. Mange sier de har hørt om, sett eller hatt "godkjente ruter" eller "godkjent film", men jeg har fortsatt til gode å se TÜV-papirer eller noen butikker som selger det. Skulle tro noen kunne gjort god butikk på det, så hvorfor er det ingen som selger det?

Skrevet

mener at jeg har leste noe om %'nter på lysgjennomslipp både på sideruter og frontruter. Men husker ikke hvilken bok, om det var den før 94 eller den andre.. Var iaff noe dill ;) tror kanskje det var 73% på siderutene og 80% på frontruten. Kan sjekke det opp, tar jo mange PKK'er så kan være litt greit og ha det klart selv også :) men så sto det jo oxo noe om at film var furbudt....

Skrevet
mener at jeg har leste noe om %'nter på lysgjennomslipp både på sideruter og frontruter. Men husker ikke hvilken bok, om det var den før 94 eller den andre.. Var iaff noe dill ;) tror kanskje det var 73% på siderutene og 80% på frontruten. Kan sjekke det opp, tar jo mange PKK'er så kan være litt greit og ha det klart selv også :) men så sto det jo oxo noe om at film var furbudt....

DET stemmer nok - har bilen ORIGINALT tonede ruter, som inngår i bilens typegodkjenning, er det helt sikkert OK såfremt det oppfyller kravene i den tidligere nevnte amerikanske standarden (som det er henvist til fra Kjøretøyforskriften). Men - noe sånt som "Tüv-godkjent solfilm" synes jeg det lukter svidd av.

Skrevet
Grunnen til sidevinduene er ikke innsikt men utsikt til speil har jeg fått høre av en purk. Han fortalte at hvis man kappet ut der man så til speilet kan du ha så mørkt du bare orker.

Tull. Grunnen til at det skal være god utsikt gjennom siderutene er selvfølgelig ikke for å kunne se hva som skjer i sidespeilet.

Sorry, ikke meningen å være arrogant - jeg er bare så drittlei av at det alltid er diskusjoner rundt solfilm når noen spør om det er lov. I forskriften står det at det er forbudt på frontrute og sideruter foran.

Det er mange som har fått godkjent biler med solfilm foran (jeg også), men det betyr ikke at det er lovlig. Mange sier de har hørt om, sett eller hatt "godkjente ruter" eller "godkjent film", men jeg har fortsatt til gode å se TÜV-papirer eller noen butikker som selger det. Skulle tro noen kunne gjort god butikk på det, så hvorfor er det ingen som selger det?

Werd. Hvis noen er på jakt etter et definitivt svar på hva som er lov og ikke lov så sjekk loven på nettet selv. Lovdata biter ikke.

Skrevet

orginal tonede vinduer kan ha noe rundt 70% orginalt ja!

film er ikke lovlig på de 3 fremste rutene, pga sikkerheten din! og ikke nødvendigvis sikten! skulle du ligge på hodet i en eller annen grøft, så vil ikke redningsmannskapet klare å knuse vinduene å få deg ut!

er hvertfall en grunn!

men GUD hvor deilig det er å ha film på rutene! :D

Skrevet

Det stemmer det du sier. Jeg har selv fått bot for dette, så det kan jeg bekefte.

Skrevet

film er ikke lovlig på de 3 fremste rutene, pga sikkerheten din! og ikke nødvendigvis sikten! skulle du ligge på hodet i en eller annen grøft, så vil ikke redningsmannskapet klare å knuse vinduene å få deg ut!

er hvertfall en grunn!

du klarer ikke knuse ruta di når det er film på den? Merkelig god film du har da ihvertfall :wink: De pleier bare å henge litt sammen når jeg knuser de, men er da bare å snitte opp ell kjøre noe igjennom.

Værre å knuse vinduene i de BMWene med doble vinduer..

Skrevet

er hvertfall en grunn!

Det er mer sikkert å ha film på rutene hvis du havner på hode i en grøft.

Redningsmanskapet vil helt garantert klare å knuse rutene, men det vil ikke sprute så mye glass rundt omkring hvis det er film på rutene. Altså sikrere å sitte inne pga at man slipper glass spruten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...