Gå til innhold

Godkjent toning av ruter?

kje
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt fra flere hold at man kan tone rutene i Tyskland, TÜV-godkjent, og få det registrert og godkjent her i Norge. Alle fire siderutene tenker æ da på... Er dette tilfelle? Kunne godt tenkt mæ det fremfor å rive av folien foran hvert 2. år... Takker for svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovlig å ha noen som helst toning på vinduer foran B stolpen.

Okay! Mulig det kun gjelder toning originalt fra fabrikk da, dvs importbiler her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovlig å ha noen som helst toning på vinduer foran B stolpen.

Okay! Mulig det kun gjelder toning originalt fra fabrikk da, dvs importbiler her i Norge.

På importbiler som er orginalt tonet så er det låv, Pappa sin Chevrolet var ikke orginalt tonet, men han fikk det gjort proft i USA, så da vi tok den med hit til og skulle få den godkjent spurte di om det, og pappa sa det var orginalt så var det ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg mener man kan få godkjent toning av rutuer helt fram så lenge det som er foran B-stolpen ikke er like mørkt.

Jeg har snakket med politiet om detta (hadde helt mørker ruter fremme også) De sa rett og slett at på sånne type biler (hadde en 520i 92') at de trengte å se hvem som kjørte.

Veit bil havna i drammen toner ruter å de setter på en lysere film foran. Mener det står at det må være en hvis type hvis det skal være lov. men jeg har ikke sjekka med biltilsynet. der kommer det ofte ann på hvor du bor på hvor sære de er.

Tryne faktor spiller hvertfall inn på Drammen biltilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt på ALLE mine biler og har aldri hatt noe problem. Det er grenser for hvor mye lysgjennomtrengning det er i ruta.

Det er klart at hvis man kommer i en opphora lilla 318 med rake rør og HELT svarte vinduer så gjør de det de kan for å lage kvalm for deg..

ser derimot bilen seriøs ut og filmen ikke er altfor svart så er det veldig få som river seg i håret for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan få godkjent toning av rutuer helt fram så lenge det som er foran B-stolpen ikke er like mørkt.

Jeg har snakket med politiet om detta (hadde helt mørker ruter fremme også) De sa rett og slett at på sånne type biler (hadde en 520i 92') at de trengte å se hvem som kjørte.

Veit bil havna i drammen toner ruter å de setter på en lysere film foran. Mener det står at det må være en hvis type hvis det skal være lov. men jeg har ikke sjekka med biltilsynet. der kommer det ofte ann på hvor du bor på hvor sære de er.

Tryne faktor spiller hvertfall inn på Drammen biltilsyn.

Det er ikke lov med noen som helst form for påklistret eller -sprøytet film/toning på sideruter foran eller frontrute.

Kjøretøyforskriften, §31-1.3:

"Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tona ruter foran b stolpe på min 323i. Dette var gjort hos forhandler i usa, når den ble kjøpt der.

Ble godkjent uten problemer av BT når den kom til Norge.

Slik så den ut når jeg hadde den hvertfall.

tona.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man få dette originalt fra fabrikk på nye biler, og da har verken BT eller politi noe de skulle sagt, for da er det TUV godkjent. Men tror nok ikke det er film på originalt fra fabrikk, men mørkt glass. Og nei, da tenker jeg ikke på farget glass som er helt vanlig på biler. Har sett helt nye biler hos forhandler, og kan tenke meg at lysgjennom tregningen er ca 85%. Så dette er jo ganske lyst iforhold til hva mange kjører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav til minimum 73% innsikt. Ja du får kjøpt tuv godkjent film i Tyskland som ligger helt på denne grensen, problemet er at det står tuv papirene at det ikke er godkjent hvis bilen har orginaltonede ruter fra før for da overstiger du grensen for innsikt. Hadde dette selv på en av mine tidligere biler og det gikk fint selv om rutene var orginaltonet. Årsaken til det var nok bt ikke var spreke nok i tysken til og forstå alt som sto der. Men det som virkelig er tingen er å få tak i delekatalogen for det amerikanske markedet, der får du nemlig kjøpt orginale mørke ruter (like mørke som f.eks en del X5 har fra b stolpen) helt fram. Å da kan ikke bt si noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav til minimum 73% innsikt. Ja du får kjøpt tuv godkjent film i Tyskland som ligger helt på denne grensen, problemet er at det står tuv papirene at det ikke er godkjent hvis bilen har orginaltonede ruter fra før for da overstiger du grensen for innsikt. Hadde dette selv på en av mine tidligere biler og det gikk fint selv om rutene var orginaltonet. Årsaken til det var nok bt ikke var spreke nok i tysken til og forstå alt som sto der. Men det som virkelig er tingen er å få tak i delekatalogen for det amerikanske markedet, der får du nemlig kjøpt orginale mørke ruter (like mørke som f.eks en del X5 har fra b stolpen) helt fram. Å da kan ikke bt si noenting.

Hvor får du 73% fra? Og de TÜV-papirene for solfilm skulle jeg likt å sett... At du har hatt flaks og fått godkjent en bil med film på rutene betyr ikke at det er lovlig - det eneste som er lov i følge Kjøretøyforskriften er originalt tonede ruter fra en godkjent produsent, og laget i henhold til en eller annen amerikansk standard fra 1966, som også er nevnt i forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. faktisk.. så får du bestilt nesten svarte ruter til volvo 240, godkjente, men de ble bare levert i Russland mener jeg. Er noen år siden vi drev med dette men det fungerte bra.

Grunnen til sidevinduene er ikke innsikt men utsikt til speil har jeg fått høre av en purk. Han fortalte at hvis man kappet ut der man så til speilet kan du ha så mørkt du bare orker.

Uansett bryr jeg meg ikke stort om dette... hvis dere skal ha helt svarte vinduer på siden så ser dere jo nesten ikke ut???

Toning og soting er to forskjellige ting for meg ihvertfall. holder meg til toning, mer enn mørkt nok om kvelden, spesiellt hvis interiør er svart ;)

Godkjent flere biler på biltilsynet med film på alle rutene... må gjerne henge dere opp i forskrifter og sånt men gjør ting seriøst, ordentlig og ikke minst BRUKBART I TRAFIKKEN så er det ikke problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...