LarsFromasj Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Hei! Var og hentet E30 M3 i Mandal i går kveld, og kjørte hjem uten problemer. Når jeg var nede hørte jeg også etter ulyder, men hørte ingenting i motoren. Men i dag morges kunne man høre en svak antydning til klakking, men som forsvant nå og da. Tenkte dette kunne være et løst deksel eller lignende. Sjekket oljen og allting og det var på maks. Senere venta jeg på dama på en P-plass og bilen begynte å koke. Fikk ordnet dette og kjørt og fyllt på vann, deretter la jeg noen fine smultringer på en stor plass, og det var da det skjedde... Det kom noen lyder som kunne høres ut som om det hang noe under bilen og slo i bakken, men det var det ikke. Klakkelyder, men disse fulgte ikke turtallet og forsvant helt innimellom. Men de er jo der iallfall, VELDIG høye klakkelyder... Det første som slo meg var ventilløftere? Hadde av toppdekselet og glante nedi der men jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter. Aldri vært borti dette problemet før. Håper bare det ikke er noe verre Letteste er kanskje å plukke ut motoren og splitte den og glane litt her og der? Hadde omtrent samme problemet med Cosworthen, hadde den i fire dager før stempelringene sa takk for seg og slukte all olja mi og ga meg rådebank deluxe. Og med alt det andre som har skjedd de siste dagene begynner jeg å bli rimelig drittlei EDIT: Motoren som sitter i er en E36 3.0 VANOS (s50b30)
ropa Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Er jo 2ukers angrefrist ved kjøp mellom private. Hadde dere kontrakt eller noe annet? Snakket med han som solgte deg bilen? Men du nevner at du har lagd "donuts", det er jo ikke bra iallefall!
LarsFromasj Skrevet Juli 21, 2007 Forfatter Skrevet Juli 21, 2007 Bilen ble "solgt som den står"... jeg er ikke sikker på om jeg har noen angrefrist eller rettigheter ang. kjøpet da. Dette er jo forståelig siden bilen er såpass gammel og hadde noen småfeil, men likevel... Isåfall ønsker jeg selvfølgelig å beholde bilen, men å få skadene reparert uten kostnader for meg. Ang. donuts, nei, ikke bra.. men det er like ille å dra bilen opp på turtallet (Var ikke nær sperra engang). Og det skal en motor tåle i utgangspunktet. Selvfølgelig ikke kontinuerlig herjing men...
Al Bundy Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Hvis du hører antydning til rådebank på en S motor så skal du stoppe den momentant.. Klaringen mellom stempel og ventilene er sinnsyk liten. Skal veldig lite til før du ødelegger.. Lykke til, men tviler på du har noe å hente hos tideliger eier.. Jeg hadde vertfall ikke gitt noe igjen etter salg av en slik "leke" bil som garantert blir kjørt hardt ifra første stund.
Kristov Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Er vel kanskje nærliggende å tro at det er rådebank. Du skulle stoppet med en gang klakkingen oppstod og ikke dra bort å kjøre masse smultringer... Siden denne lyden ikke var der da du kjøpte bilen blir det nok vanskelig å få dekket dette om du ikke kan bevise at selger visste/skjulte at noe var galt.
LarsFromasj Skrevet Juli 21, 2007 Forfatter Skrevet Juli 21, 2007 Lyden som kom i begynnelsen minte ikke om rådebank. Da jeg hadde rådebank i Cosworthen var dette en lyd som var konstant og fulgte motorens turtall hele veien. Denne er litt mer "tilfeldig" nå og da, men man vet jo aldri. Får plukke fra hverandre, slipe veiva og sette i nye lagre. Får man overdim. lagre til denne motoren et sted da? Det rare er at motoren har olje... så da må det jo evt. være oljetrykket som har forsvunnet? En annen ting; bilen starter ikke nå heller. Hadde den ikke gjort det om feilen hadde vært rådebank?
Tommy Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Slik som du forklarer dette, så høres det ut som lyden som vanosen lager. Dette er en helt normal ting på S50B30, og er ikke skadelig. Jeg har også denne lyden i min, å jeg sjekket opp, ang. å skifte vanos, men ble fortalt at det går en stund, så vil lyden komme tilbake. Hør etter på vanosen når bilen sviver på tomgang, om det er der lyden kommer fra.
Kristov Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Du får originale overdimlagre ja. Det er ikke langt unna at du kan kjøpe en brukt motor for totalkosten det vil bli å fikse rådebank.
Acrula Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 du nsakt eom at det hørtes ut som klakkelyder under bilen og forsvant ved noen turtall? Sånn var det på min 325i også, forsvant etter ca 3000 rpm, for da hadde det stabilisert deg, men problemet var at et stag med girkassen va løst. Men vis du har funnet ut at det kommer fra motoren så er vel ikke det jeg sa til noe hjelp..
Bimmerlars Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Du får originale overdimlagre ja.Det er ikke langt unna at du kan kjøpe en brukt motor for totalkosten det vil bli å fikse rådebank. Hva er det som koster så forferdelig mye da?
Kristov Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Lagre, sliping veiv og bunnsett er jo minimum. Har en råde gått må jo denne byttes også og da må du til med toppsett og planing av topp og blokk siden stempelet må ut også. Delene til S-motorene er ikke akkurat gratis da det ikke finnes like mye piratdeler som til standardmaskinene. Man bør kunne få tak i en ribbet S50B30 for rundt 10-15k, dvs bare komplett blokk og topp som man kan stappe alt over på.
Bimmerlars Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Ja, om ting går såpass galt at rådene svikter så vil ting begynne å koste ja.
BoSJo Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Jeg skjønner ikke helt..... lyden følger ikke turtall, er lyden der når bilen står stille og du ruser den. Og hvis lyden er der når den står stille, sier du da at klakke lyd frekvensen ikke følger turtallet da? Ville helt klart beholde den motor man har, og bygge den op på nytt. Ja det koster litt, men da veit du at ting er i orden, det veit du ikke når du kjøper ny gammel motor.
Øyvind L. Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Slik som du forklarer dette, så høres det ut som lyden som vanosen lager. Dette er en helt normal ting på S50B30, og er ikke skadelig. Jeg har også denne lyden i min, å jeg sjekket opp, ang. å skifte vanos, men ble fortalt at det går en stund, så vil lyden komme tilbake. Hør etter på vanosen når bilen sviver på tomgang, om det er der lyden kommer fra. Vanosen er ikke i bruk på den motoren hans. Vanos styreenheten mangler. Pluggen ligger bare gjemt bak et deksel i motorrommet.
Øyvind L. Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Ja, om ting går såpass galt at rådene svikter så vil ting begynne å koste ja. Billigere å få tak i en annen motor da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå