Dr_S Skrevet September 2, 2007 Skrevet September 2, 2007 Er det motor fra e30 318is eller e36? Kjente ikke igjen den gummislangen..
oddis Skrevet September 2, 2007 Skrevet September 2, 2007 Ser ut som den er fra E30, olje"tråget" er i framkant. Det er vel i bakkant på E36?
oddis Skrevet September 2, 2007 Skrevet September 2, 2007 Jepp, etter et lite søk i ETK ser det ut som oljetråget sitter i bakkant på E36, så det er mulig du må skaffe et fra E36 + oljepickupen. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10 Mener også det var prat på at mellomakselen ikke er lik på M42 kassa kontra M40.. men kassene burde passe overens. Edit: Kom til å tenke på at du har en E36 M40 motor i din nå, så da er det bare å bruke bunnpanne og pickupen fra M40 motoren på M42 motoren, de er like - ihvertfall bunnpanna. Om fremre eksosen er lik er jeg heller ikke sikker på.
Mexos Skrevet September 3, 2007 Forfatter Skrevet September 3, 2007 Motoren skulle være fra en 93 modell så var sikker på at det var en E36 motor jeg :S Fikk 2 kamerater til å hente motoren så har ikke sett den irl. selv enda. Fikk med eksos fram til katalysatoren så eksosen skal jeg få til. Må muligens jukse med litt småting for å få i denne da :S Men iogmed at det er en e30 motor kan jeg vel glemme å få det godkjent. Er det noen forskjeller på E36 og E30 motoren når det gjelder moment og effekt?
oddis Skrevet September 3, 2007 Skrevet September 3, 2007 Godkjenning hadde jeg ikke tenkt på en gang, se bare hvor like en M40 og en M42 motor er... Skal jo være over snittet BMW intressert for å legge merke til forskjellen. "4er er 4er".
Mexos Skrevet September 4, 2007 Forfatter Skrevet September 4, 2007 Godkjenning hadde jeg ikke tenkt på en gang, se bare hvor like en M40 og en M42 motor er... Skal jo være over snittet BMW intressert for å legge merke til forskjellen."4er er 4er". tenkte mest å gjøre det pga. verdiøkningen Men er det store forskjeller på E30 og E36 motoren? Ble litt skuffa jeg
Azeton Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Så på modell guiden på siden her. ser at E30 er produsert helt fram til 1993 men står ikke noe om IS motor der. bare vanlig 318I med 113hk Så om han har solgt deg en vanlig 93 E30 318 motor må du ringe han å høre hva som foregår. Eller kjefte litt!
Mexos Skrevet September 4, 2007 Forfatter Skrevet September 4, 2007 Får se på den når jeg kommer hjem. Klarer ikke ta noen skikkelig beslutning ut ifra det dårlige bildet. Jeg ser ikke forskjell på motorene på det bildet jeg har lagt ut og det som Dr_S har lagt ut. Edit: Kom på at motoren er tatt fra en 5-serie som den har vært montert i, men den kommer egentlig fra en 93 318is. Kan det være at det er byttet bunnpanne på den for at den skal passe i 5-serien? Har 5-serie oljetråget foran? Hva menes egentlig med oljetråg? Har aldri hørt det ordet før
oddis Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 tråg = nederste del av bunnpanne (Som er todelt på M40 og M42). Egentlig er ordet svensk, bare jeg som har blitt litt miljøskada av for mange timer på PPF forumet Den motoren passer i E36, det er jeg temmelig sikker på, men du må som sagt sette over bunnpanna og oljesila/pickupen du har fra E36. Ovenifra er motorene for alt jeg vet identiske. Det går nok bra skal du se, bare vær klar over dette så du ikke må parkere bilen i 4 uker i stedet for 1.
Mexos Skrevet September 4, 2007 Forfatter Skrevet September 4, 2007 tråg = nederste del av bunnpanne (Som er todelt på M40 og M42).Egentlig er ordet svensk, bare jeg som har blitt litt miljøskada av for mange timer på PPF forumet Den motoren passer i E36, det er jeg temmelig sikker på, men du må som sagt sette over bunnpanna og oljesila/pickupen du har fra E36. Ovenifra er motorene for alt jeg vet identiske. Det går nok bra skal du se, bare vær klar over dette så du ikke må parkere bilen i 4 uker i stedet for 1. Okey. da har jeg det klart Da tror jeg faktisk at jeg har en motor fra en 93 e36 is, men annen bunnpanne som er byttet ut pga. den har stått i 5 serie. Antageligvis en eldre 5-serie med tråget forover. Da flytter jeg bare over bunnpannen og oljesila fra 316 motoren min og setter i motoren Har vært kjipt om det tar 4 uker siden jeg kjører hjem på onsdagskveld og har tenkt å bytte motor iløpet av torsdag, fredag og lørdag, eventuelt søndag for så å kjøre tilbake til Oslo på søndagskvelden tror det blir en del timer i garasjen de dagene. Har heldigvis en kompis til å hjelpe meg. Tok ut en m40 316 motor fra en e30 facelift når jeg gikk bilskolen og satte i ny sammen med han samme og vi fikk ut motoren på 1 dag og den andre nedi dagen etterpå Dog med løftebukk og elefant, men skal nok klare å få det til hvis vi er effektive og ikke støter på store problemer. Da må jeg ringe strandveien auto og få bestilt ny pakning til bunnpanna. Tror jeg bestiller ny toppdekselpakning i samme slengen og. Har lyst å ta av toppdekselet for å se hvor svart det er nedi der da km stand på motoren er ukjent for meg. Jo lysere olje farge, jo lavere km stand Er det no mer jeg trenger tror du oddis? olje, oljefilter og nye plugger tar jeg som selvfølge samt kjøleveske Er vel reg kjede på denne motoren så reg reim slipper jeg vel å tenke på?
oddis Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Jeg ville ha skrudd av bunnpanna på den iS motoren og sjekka hvordan det ser ut. Ifølge ETK så er olejsila noe ulik. Det som bekymrer meg er at oljesila fra M40 motoren er kort, og dette får meg til å lure fælt på hvordan man skal få flyttet pumpestedet. Her er noen dårlige bilder som viser litt av bunnpanne/oljesil fra M40 motoren (..resultat av rallyinspirert kjøring på øde grusveier): Legg merke til innfestinga på oljesila: Det jeg ville gjort er å posta dette problemet på BMWCCN forumet, der er det noen som har god snøring på M42. For alt jeg vet kan du bare kjøpe fabrikksny oljesil og pickup fra M42 E36 rett fra butikken (?). Husk å få med deg en pakning til oljesila også. Bunnpanna (øvre og nedre) kan man bruke over på M42, det vet jeg. De er identiske.
Mexos Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 Takk for tipset. Skal få noen til å ta bedre bilder av bunnpanna mi slik at jeg får sett skikkelig på det og har noe bedre å poste så ser jeg forskjellen Skal ta av bunnpanna og ta en titt når jeg kommer hjem før jeg begynner.
Mexos Skrevet September 11, 2007 Forfatter Skrevet September 11, 2007 Jeg ville ha skrudd av bunnpanna på den iS motoren og sjekka hvordan det ser ut. Ifølge ETK så er olejsila noe ulik. Det som bekymrer meg er at oljesila fra M40 motoren er kort, og dette får meg til å lure fælt på hvordan man skal få flyttet pumpestedet.Det jeg ville gjort er å posta dette problemet på BMWCCN forumet, der er det noen som har god snøring på M42. For alt jeg vet kan du bare kjøpe fabrikksny oljesil og pickup fra M42 E36 rett fra butikken (?). Husk å få med deg en pakning til oljesila også. Bunnpanna (øvre og nedre) kan man bruke over på M42, det vet jeg. De er identiske. Det jeg tenker litt på er at når jeg skal bruke bunnpanna fra m40'n må jeg vel bruke oljesila derfra og. En lenger oljesil vil vel krasje i bunnpanna. Så lenge oljesila får til å supe opp nok olje burde det vel ikke være no stort problem å bruke m40 sila iogmed at bunnpanna og kommer høyere opp. Sett ut ifra at festet til Oljesila ligger like langt ned på begge motorene. Er veldig usikker på dette, men det var bare en tanke som slo meg... Får tatt en titt på motoren imorgen Får finne ut hva jeg trenger og ekspressbestille på torsdags morgen hvis jeg mangler noe. Har ringt og bestilt følgende allerede: bunnpanne pakning, toppdekselpakning, tennplugger, foringer bak på bærebru foran, klips til døra mi, feste til rullegardin i bakrute, o-ring til overføring på girkasse. Kom på at jeg sikkert trenger ny pakning mellom eksos og manifold og, men dette har de nok på lager, enten der eller på svensen eksos. Det samme med oljefilter.
Mikke1981 Skrevet September 11, 2007 Skrevet September 11, 2007 Blir nok omtrent som natt og dag etter motor bytte fra 316 til 318is
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå