Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk! :) Noen sier at man klarer å bytte uten å ta av innsugsmanifolden, mens andre sier man må det. Tenker jeg bytter alle slangene også visst jeg først begynner å demontere :)

Richard: Tusen takk! Noen bilder og tips ville vært hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke mange bildene jeg fikk tatt, men fikk et hvor man hvertfall ser omfanget av at det er en del jobb å bytte veivhusventil. Ikke spesielt vanskelig, men det er tidkrevende og kjekt å ha kontroll på hva man demonterer osv.

Hører det er flere som sier de har byttet veihusventil uten å ta av innsuget, hvordan de har fått til dette stiller jeg meg blank til. På motoren jeg har, M54B30, var ikke dette mulig.

Ventilen sitter i to torxskruer som er helt kurrant å skru av, straks det blir litt plass imellom. Nye slanger er helt klart å anbefalle da disse var blitt sprø! Under montering var jeg så uheldig å komme borti Jet Sucking Pumpen min (markert med rød ring) med en kabel.. dette var nok til at denne delte seg i to. Jeg antar denne allerede hadde en svakthet slik at dette skjedde, men vær obs på den!

Dette var en del som BMW ikke hadde på lager og den var restet på lageret i Sverige. Dette tyder enten på at disse blir det byttet en del av, eller at det er svært sjelden det skjer noe med dem.. jeg velger å tro det første for å leve i håpet om at denne har laget trøbbel hos meg..

Ikke et spesielt godt bilde som sagt, men det forklarer noe. Spør gjerne om det skulle være noe uklart.

kp4mrk6uaf2ls1crb89z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke "male fanden på veggen" men noen av disse problemene kan forekomme på M motorene i tillegg til vanos, så de er kanskje verdt en sjekk; se bilde.

Selv har jeg måtte bytte innsugsbelgen og de to blende proppene i bakkant av manifoil pga. store hull og sprekker som gav falsk luft.

Tror de tre delene tilsammen kostet hele 200 kr. fra BMW :)

pyy06fha5cfsh9ajke58.gif

Ja litt av vært som kan gå galt her ja... Har kun byttet 1/3 av det der tenker jeg. Ga opp og solgte bilen før noe mer gikk galt/ble værre. Min mening er at det nesten er helt latterlig kvalitet på mange av de delene der, og mye "unødvendig". En gammel M50B20 er jo mye mer solid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Men ser mørkt på å demontere kompressoren og det. Men satser på at jeg slipper det:) Er det mye jobb å demontere innsuget? hvor er boltene?

Å demontere innsuget er i grunn ingen sak.. du må bare demontere en del rundt først.. Du ser det tydelig :)

Du får heller demontere kompressoren og selge den til meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Men ser mørkt på å demontere kompressoren og det. Men satser på at jeg slipper det:) Er det mye jobb å demontere innsuget? hvor er boltene?

Å demontere innsuget er i grunn ingen sak.. du må bare demontere en del rundt først.. Du ser det tydelig :)

Du får heller demontere kompressoren og selge den til meg :D

Trenger du presse? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Men ser mørkt på å demontere kompressoren og det. Men satser på at jeg slipper det:) Er det mye jobb å demontere innsuget? hvor er boltene?

Å demontere innsuget er i grunn ingen sak.. du må bare demontere en del rundt først.. Du ser det tydelig :)

Du får heller demontere kompressoren og selge den til meg :D

Trenger du presse? :lol:

Jepp :D hadde vært kjekt å hatt en respirator.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OnTopic midt i her igjen. Har overhalt Vanosen min med ringer i fra beisan systems nå.

Var som natt og dag. Ulyder forsvant og responstida på motor ble betraktli bedre. Er jo bare å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel ikke hørt at vanosen tikker før. mer rasle/klakkre lyd... men dog, kan jo være magnetventilene som tikker??? hvis o-ringene er orginale bmw ringer så kan det være lurt å bytte først som sist for da ryker de snart uansett, om de ikke allerede er slitt. Og kan jo være tikkinga forsvinner.

etter hva jeg har lest meg frem til så ligger levetida på org. o-ringene på 30-60 000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...