Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Du er ikke interessert i å selge det da? :)

Hvis du er ferdig med jobben? Var det til singelvanos ja?

Jeg er litt usikker på om jeg har lyst til å selge det, da det kan være kjekt å ha.

Singelvanos ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Har nå lest gjennom hele tråden og trur jeg og skal prøve å skifte ut vanos o-ringene.

har m54b22 motor som har rullet 138000 som jeg syns er veldig slapp under 3000.

Har vært på diagnose test med bilen på brages bmw i ålesund men de kan ikke se noe + at de har gått over slanger og sjekket for falsk luft. De har prøvekjørt bilen og sa de ikke kunne merke noe galt.

Jeg har kjørt endel bmwer og er bombe sikker på at det er no galt med den.

symtomer på bilen:

-Lugging/rykking ved forsiktig gasspådrag når motoren er kald.

-syns motoren virker uvanlig svak ved kun bruk av kløtsj uten gass.

-motor jager ved køkjøring ved litt gass og sluring på kløtsj, turtallet kan avogtil falle såpass langt ned at rød oljelampe kommer, før det spretter opp på 1500. veldig travelt!

noen som har vært borti lignende symtom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå overhalt en singel-vanos. Byttet O-ringer og rattle-kit. Har bare et spørsmål til dere som allerede har overhalt: Skal det være så tight mellom splines-akslingen og stempelet at det nesten ikke går an å vri de uavhengig av hverandre? Har heller ikke noe radiell klaring kjennes det ut som. Skal det være så tight? Var mye radiell klaring og bittelitt aksiell klaring før overhaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skl ikke være så tight...

det skal være "kompakt", men gli lett rundt -> står prosedyre på hordan du justerer dette på beisansystems.com

tanken med lageret inni der er jo at splines'en skal rotere med kammen, mens stempelet ikke skal rotere inne i sylinderen den's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest gjennom hele tråden og trur jeg og skal prøve å skifte ut vanos o-ringene.

har m54b22 motor som har rullet 138000 som jeg syns er veldig slapp under 3000.

Har vært på diagnose test med bilen på brages bmw i ålesund men de kan ikke se noe + at de har gått over slanger og sjekket for falsk luft. De har prøvekjørt bilen og sa de ikke kunne merke noe galt.

Jeg har kjørt endel bmwer og er bombe sikker på at det er no galt med den.

symtomer på bilen:

-Lugging/rykking ved forsiktig gasspådrag når motoren er kald.

-syns motoren virker uvanlig svak ved kun bruk av kløtsj uten gass.

-motor jager ved køkjøring ved litt gass og sluring på kløtsj, turtallet kan avogtil falle såpass langt ned at rød oljelampe kommer, før det spretter opp på 1500. veldig travelt!

noen som har vært borti lignende symtom?

Jeg hadde noe av de samme symptomene, det var vanskelig å komme igang uten at motoren droppet turtallet. Fungerte greit på tomgang eller 1500, men ikke en mellomting. Den dro ujevnt og krevde mye turtall og sluring i bratte innkjørsler etc. Den dro også dårlig under 3k.

Jeg kjøpte derfor repsett fra Beisan. Etterpå fikk jeg tatt full diagnose hos GS Bildeler i Skien, i forbindelse med feilsøking på Webasto. De fikk feilkode på eksoskamsensoren, som jeg kjøpte og byttet. Og det ble en annen verden :)

Nå drar den som et tog fra tomgang, og fra 1500 tar den virkelig i så det monner.

Lyden ble også forandret på lave turtall, du hører liksom at det er mer saft i hvert stempelslag. Tomgangen ble også et knepp lavere.

Vanosrep er derfor utsatt på ubestemt tid. Tar bare vannpumpe, termostat, reimer og strammere i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp Vanosringene på min M54B22 motor (E39) og har nå i ettertid fått lignende problemer som Olav_64 skriver her.

Sinnsykt dårlig drag under 3000 rpm samt sluring i oppoverbakker, og den kutter noen ganger når jeg gir gass. Fikk den også til og stoppe i dag når jeg skulle gi på fra stillestående :? Kan det være kamsensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut at det står på den siden at etter 20 000miles/32000km så er den betydlig dårligere, da synes jeg det er rart at bmw nekter for det og at det ikke er flere m52 motorer med disse feilene?

Hvis det ville vært så dårlig o ringer fra bmw som klapper sammen så tidlig ville nesten alle hatt det på servicehistorikken hos bmw,

Dette gjelder altså absolutt alle m52?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...