Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bytta vanos på s50b32 nå.. er litt tikking i den nye (brukte) og Skal ikke ha godt mer enn ca 50k så burde jo være bra?

Hva kan gjøres for å bli kvitt den tikkingen? bytte av disse O-ringene?

Tikkingen/raslingen fra vanos på M-motorene kommer av slitte helical gir på vanos uniten.

O-ringene har med oljetrykket og driften inn og ut av disse helical girene i kammene.

Skrevet

Oki.. Syns det er rart at det skal være slitt på den jeg byttet til.. Er Sachs vanos. Den som visstnok skal være mer holdbar enn Rolls Royce..

Bilen drar ikke så verst.. Er bare at det er en liten tikke lyd som jeg ikke liker..

Skrevet

Ja vet ikke om det kansje er forskjeld på de forskjellige vanosene i holbarhet så det skal e ikke uttale meg om. Det jeg snakker om er hvertfall de standard vanosene som sitter på M50/M52 og M54 motorene

Skrevet

Er visst noe med lagrene som gjør at den lyden kommer ifølge drvanos..

Med overhalt og optimert vanos fra han skulle men ikke få den lyden igjen..

Spørs om det ikke blir en sånn vanos iløpet av vinter`n..

Skrevet

DrVanos now offers their rebuild service for the 1993 - 1999 E36 M3 - 3.0l (S50b30) and M3/MZ3 3.2l (S50b32) Vanos units.The Euro M3 Vanos is well known for having problems with the main seals and O-rings failing, causing various problems such as poor performance, hesitation, or rough idle. There are no less than 19 seals and O-rings within the Euro vanos which are all made from a material not well suited to the heat of the engine. We have addressed these shortcomings by replacing these seals and O-rings with high quality, custom made Viton parts. This material is much more suited to the harsh environment and high temperatures seen in the vanos, and will easily last the life of the engine.

The factory Euro vanos units are also well known for the annoying rattling or diesel sound heard at idle and low RPM's. It needs mentioning that the rattling noise is not directly related to the failing seals, and is a separate issue of it's own. It will not harm the engine and is not an indication of the health of the vanos, but is simply an engineering oversight that can be easily fixed with some minor internal modifications.

Klippet ut fra drVANOS.. Så med mao er ikke noe annet enn ulyden.. Ingen effekttap etc når det er litt tikking i vanos?

Skrevet
Jeg har da lest at når de ringene er slitt, så har man DÅRLIGERE bunndrag fra 0-3000 omdr

Helt riktig det, når de originale o-ringene (buna kvalitet) blir noen år, mister de fleksibiliteten og blir hard slik at oljen slipper forbi stemplene i stede for å trykke på stemplene i vanos.

Men det er også en del andre symptomer på slitte o-ringer...

Så med mao er ikke noe annet enn ulyden.. Ingen effekttap etc når det er litt tikking i vanos?

Ser han skriver det, men jeg mener at slitte helical gir/prismespor akslinger (som jeg tror lager lyden) kan umulig være bra å kjøre med i år etter år...!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...